مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در یک ماه اخیر بیش از سه هزار راس دام زنده که بدون مجوزهای لازم با احتمال قاچاق در حال خروج از استان بود، کشف شد.
کد خبر: ۹۱۲۰۷۳۲
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، امیرحسین بهداد در گفتگو با خبرنگاران افزود: این دام ها از سوی همکاران دامپزشکی مستقر در پست‌های قرنطینه و با همکاری پلیس راه و نیروی انتظامی کشف و برای تعیین تکلیف و صدور احکام پس از تشکیل پرونده به مقام های قضایی ارجاع شد.
وی اظهار داشت: با توجه به وجود سیستم یکپارچه قرنطینه دامپزشکی و تلاش ‌های شبانه روزی همکاران اداره کل دامپزشکی در مرزهای جلفا و نوردوز، امکان قاچاق دام از طریق مرزهای آذربایجان شرقی وجود ندارد و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوکی خودروی حمل دام زنده متوقف و مدارک لازم بررسی می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با هشدار به دلالان خرید و فروش دام، گفت: کوچک ‌ترین حرکت سودجویان در این زمینه رصد و پیگیری، با متخلفان برخورد قانونی، قاطع و جدی و برای آنان حبس و جریمه نقدی سنگین لحاظ می شود.
بهداد با بیان اینکه اخیرا قاچاق دام توسط عده‌ای سودجو و دلالان باعث بروز مشکلاتی در سطح کشور شده است، ادامه داد: در این استان به دلیل برقراری پست ‌های قرنطینه سیار بین استانی و کنترل دقیق مرزها با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان هیچ موردی از قاچاق دام گزارش نشده است.
وی از اجرای مرحله جدید واکسیناسیون تب برفکی جمعیت دام سنگین در استان خبر داد و از دامداران و روستاییان خواست با گروه ‌های دامپزشکی همکاری کنند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: دامداران با پرداخت هزینه واکسن، تمامی دام‌های سنگین مانند گاو و گاومیش را در برابر این بیماری واکسینه کنند تا خسارت‌های اقتصادی جبران ناپذیر ناشی از این بیماری در ماه‌ های آینده در استان روی ندهد.
بهداد، افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل واکسیناسیون تب برفکی و احتمال شیوع انواع بیماری‌های دامی از جمله تب برفکی در کشور، این اداره کل از صدور هرگونه مجوز ورود و خروج دام زنده به استان برای کنترل این بیماری ممانعت می‌کند.
وی گفت: مجوز ورود و خروج به دام هایی صادر می شود که دوره 14 روز بعد از واکسیناسیون در گله واکسینه شده طی شده باشد.
بهداد ادامه داد: دامداران به هیچ عنوان دام‌های ناشناس و بدون مشخصات را وارد گله و دامداری خود نکنند تا از انتشار انواع بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام جلوگیری شود.

ارسال نظرات