خبرهای داغ:
هر روز که در آن اتفاقی رخ دهد که مسیر زندگی بشر را به جهت خوب و متعالی تغییر داده باشد در فرهنگ اسلامی نوروز است و ابتدای بهار که مصادف با چند رویداد مهم در تاریخ بشریت است یقیناً می تواند بهانه خوبی برای تصمیم گیری های بزرگ هر فرد باشد.
کد خبر: ۹۱۲۰۵۹۲
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،هرچند که اسفندماه بر اساس تقویم ها ماه پایانی سال است اما به واقع این ماه، فرصت و مقدمه ای برای ۱۲ ماه تلاش در آینده است که انسان باید خود را به واقع آماده این تلاش کرده باشد وگرنه نمی تواند از روز و شب های ماه های سال بعد بهره ببرد.
اسفندماه زمینه ساز تغییر و تحول در زندگی است ولی برخی اعتقاد دارند که هر سال نمی توان این تغییر را ایجاد کرد، یا شاید ماه های قمری به اندازه کافی زمان مناسبی برای تحول باشند چرا که با ایام های خاصی آمیخته اند، شب های پرارزش لیالی قدر یا شب های پرقدر رجب المرجب، به ویژه لیله الرغائب در این ماه یا روز عرفه نمونه هایی از این روزها هستند که می توانند سرمنشاء تحول باشند، اما نباید نادیده گرفت که در فرهنگ اسلامی عید نوروز به عنوان یکی از اعیاد پذیرفته شده و به صراحت مورد تایید معصوم(ع) قرار گرفته است.
شیخ احمد بن فهد حلي در کتاب «مهذب» و دیگران در تألیفات خود از معلي بن خنیس و او از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: نوروز، روزي است که قائم ما اهل بیت و صاحب امر خلافت در آن روز قیام مي‏کند و خداوند او را بر دجال پیروز مي‏گرداند. او دجال را در زباله دان کوفه به دار مي‏آویزد. و هیچ روز نوروزي نیست مگر اینکه ما در آن انتظار فرج داریم. زیرا نوروز از روزهاي ماست. ایرانیان آن روز را حفظ کردند، ولي شما عرب ها آن را از دست دادید.
به واقع هر روز خداوند متعال روز نو محسوب می شود اما برای اینکه یک روز نو محسوب شود، باید اتفاق بزرگی در آن روی بدهد و تحولی عظیم رقم خورده باشد و در روایتی دیگر از امام صادق(ع) آمده است که ایشان فرمودند عید نوروز روزی است که جناب آدم و حوّا، پا بر روي زمین گذاشتند، پس این روز برای بنی آدم و نوع بشر روز نویی بود. روزی که حضرت نوح(ع) - بعد از توفان عالمگیر - کشتي خود را به ساحل نجات رساند، که این روز هم داستان تازه ای در زندگی بشر آغاز شد و یا روز نزول قرآن بر پیامبر اسلام که این روز هم روز نویی برای بشریت است یا روزی که حضرت امیر(ع) به ولایت انتخاب شدند روز نو برای همه بشریت است.
پس تفاوتی میان ماه قمری و یا شمسی در نوروز بودن وجود ندارد، موضوع این است که هر روزی که انسان بتوانید اتّفاق بزرگي را محقَّق کند، نوروز است، بسیار زیبنده است که در این روزهای پایانی سال هر فردی به این فکر کند که چه اقدامی را می تواند سال بعد رقم بزند که یک گام در راه اعتلای میهن اسلامی و رسیدن به جامعه ایده آل برداشته شود، یا یک صفت اخلاقی بد خود را که باعث آزار دیگر ان است، از خود دور کند یا برعکس یک خوبی را در رفتار خود ملکه کند و یا کاری کند که در دل مردم امیدواری نسبت به آینده و دلبستگی نسبت به نظام اسلامی ایجاد شود.
این اقدامات و فعالیت هایی از این دست می تواند زمینه ساز عید شدن بهار برای همه باشد و زیباست که تصمیم شروع این تحول با همان تحویل سال همراه با هبوط آدم و حوا بر روی زمین و سکون کشتی نوح و نزول قرآن باشد که تمسک به این ایام برای تبرک کارها بسیار موثر است و تاثیر تصمیم گیری ها و اقدامات را به برکت این ایام چند برابر می کند.
در آستانه ی سال نو سعی کنیم امید را در دل هم میهنان تقویت کنیم، اکسیری شفابخش که امروز بیش از هر زمان دیگری مردم به آن محتاجند./طنین یاس - بشری یثربی

ارسال نظرات