خبرهای داغ:
یادداشت:اسماعیل محمدی

اقتصاد ایران و هزاران راه و مزیت برای غلبه بر تحریم ها

کد خبر: ۹۱۲۰۵۰۳
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸

 جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب؛ بی نهایت راه و مزیت برای غلبه بر تحریم ها دارد و بخش کشاورزی و روستایی به تنهایی می تواند با این توطئه دشمنان ؛ دوئل و مبارزه کند و سرافراز هم باشد.

ظرفیت های اقتصاد روستایی برای توسعه تولید ، اشتغال و ثروت  پایدار همچنان منبع بکری محسوب می شود و شخصیت هر روستای ایرانی فراتر از دهکده داوس است و دشمن هم از همین مزیت ها در هراس است و می ترسد.

مهم ترین و اصلی ترین بنای اقتصاد روستیی هم کشاورزی با همه زیربخشهای ان است.

بخش کشاورزی  نخستین موج تحول اقتصادی و نوین ترین موج توسعه  است که همچنان  برترین مزیت ها را در میان دیگر بخش های اقتصادی حفظ کرده است.

بیش‌ از ‌3.5 میلیون‌  نفر بهره‌بردار و نیروی‌ انسانی‌ هم‌اکنون‌ در بخش‌ کشاورزی‌ ایران‌ فعال‌ هستند.

کشاورزی هم شامل مدیریت آب و خاک و فعالیت در زیربخش های زراعت، باغداری ، دامداری، پرورش طیور، منابع طبیعی و مراتع و جنگل ها، منابع شیلاتی ، مدیریت تولید محصول و  عرضه و مصرف ان ، ایجاد امنیت غذایی و استفاده بهینه از منابع انسانی و توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی و توسعه سرزمینی و ... و کشاورزی دانایی محور شامل تحقیق و اموزش و ترویج است.

هم اکنون بخش کشاورزی‌ ‌بیش از 20 درصد اشتغال‌ کشور را در اختیار دارد و ‌سالانه ‌ بیش‌ از ‌120 میلیون‌ تن‌ محصول‌ کشاورزی‌ در کشور حاصل می شود.

هم سنجی فرصت های تولید و ایجاد شغل در تک تک این زیربخش ها  و بخش های دور و نزدیک با انها با مختصات کشاورزی ایران نشان می دهد که این بخش به تنهایی می تواند با معضل بیکاری در کشورمان  و تحریم های دشمنان (( دوئل))‌ کند و ان را برای همیشه از اقتصاد سیاسی کشورمان حذف نماید.

فقط یک نگاه به زیر بخش شیلات نشان می دهد که با توجه به  ‌30‌ هزار رشته‌ قنات‌، ‌400‌ هزار حلقه‌ چاه‌، ‌50‌ هزار چشمه‌ کوچک‌ و بزرگ‌ و بیش‌ از ‌200‌ سد در رودخانه‌ هم‌ اکنون‌‌500‌ هزار منبع ابی‌ کوچک‌ و  بزرگ‌ در سطح‌ کشور  برای فعالیت های شیلاتی قابل استفاده است که این تعداد به میزان قابل توجهی هم قابل افزایش هم است.

اگر استعداد شغل افرینی هر کدام از این منابع حداقل 4 نفر فرصت شغلی باشد  به راحتی می توان در کوتاه مدت  فقط در این قسمت دو میلیون 2000000 فرصت شغلی ایجاد کرد که در صورت ترکیب با اقتصاد دانایی محور ،  مدیریت دانش مدار و تولید تحقیقات محور می توان این رقم را تا چند درصد نیز افزایش داد.

ترکیب صنایع تبدیلی و تکمیلی با شیلات علمی و دانایی محور هم ضریب جدیدی از فصت های شغلی را در این زیربخش تضمین می کند.

از طرف دیگر ‌ سرانه‌ مصرف‌ ابزیان‌ در جهان‌ ‌16‌ کیلوگرم‌ و در ژاپن‌ ‌70‌ کیلوگرم‌ است‌  در حالی‌ که‌ در کشورمان‌ این‌ رقم‌ ‌7‌ کیلوگرم‌ است‌ که‌ باید  افزایش یابد.

یعنی هم طرف های عرضه و هم طرف های تقاضا وسیع است .بهره‌ برداری‌ کامل‌ از سهم‌ ایران‌ در اب های‌ ازاد بین‌ المللی‌ هم می تواند ظرفیت فعالیت در این زیر بخش را افزایش دهد.

همچنین با توجه به پرورش‌ ماهیان‌ خاویاری‌، ایران‌‌ بزرگترین‌ تولید کننده‌ خاویار طبیعی‌ جهان‌ به‌ شمار می‌ رود اما تاکنون‌ فعالیت‌ مناسبی‌ برای‌ پرورش‌ ماهیان‌ خاویاری‌ در کشور صورت‌ نگرفته‌ است‌‌ .

اگر استعداد شغل افرینی در زیربخش شیلات را حداقل دو و  نیم میلیون فرصت شغالی در نظر بگیریم دور از انتظار نیست.

بنابر اعلام مسئولان با برنامه ریزی و  حمایت های مالی دولت و درنظر گرفتن اعتبارات لازم سهم شیلات ایران در اقتصاد  ملی با تولید سالیانه منابع آبزی کشور تا سه میلیون تن قابل افزایش است.

زیربخش دام و طیور و صنعت دامپروری کشور عرصه دیگری برای توسعه اشتغال است.

وجود گونه ها و اکوتیپ های متنوع دامی و وجود تنوع اقلیمی و گیاهان مرتعی و جنگل ها و مراتع و باغات (که بستر مناسبی برای پرورش انواع دام و زنبور عسل است )‌ امکان رشد و ارتقاء توان تولیدی دام های بومی با استفاده از ژن های مناسب و مقاوم آنها / وجود ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف تولید طیور صنعتی / سرمایه گذاری نسبی  در صنایع تبدیلی و جانبی / وجود دانش فنی و نیروی انسانی متخصص قابل توجه در بخش به میزان بیشتری امکان پذیر است. هر گونه افزایش تولید هم معادل توسعه فرصت های شغلی است .

اقتصاد روستایی ایران طرف عرضه گسترده را برای تولید محصولات دامی فراهم کرده است و طرف های  تقاضای محصولات این زیربخش هم در کشور زیاد است .

ترکیب طرف های عرضه و تقاضا  معادل توسعه کیفی و کمی اشتغال است.

با ایجاد یک فرصت برای تولید می توان به جذب نیروی انسانی در این زیر بخش کمک کرد.

 

اگر اشتغال را به معنی تولید کالا بدانیم با افزایش اشتغال میزان تولید هم افزایش می یابد.زیربخش باغداری که از مهمترین زیربخش های کشاورزی است هم از ظرفیت افزایش تولید و هم از بازار خوب تقاضای داخلی و خارجی برخوردار است.

در زیر بخش باغداری سطح زیر کشت باغات کشور 2 میلیون و 600 هزار هکتار است که 230 هزار هکتار  به مرکبات اختصاص دارد.

جمهوری اسلامی ایران در تولید محصولات پسته ، زعفران و انار - مقام اول ، خرما و زردالو- مقاوم دوم ، گیلاس ،گردو ، خرما و انجیر مقاوم سوم و در تولید بادام مقام پنجم جهانی را دارد.

وجود اقلیم های متنوع و تولید محصولات گوناگون باغی، مزیت نسبی درصادرات و ارزاوری، مزیت طبیعی و نسبی از نظر تولید و ارزش اقتصادی به ازای هر واحد اب مصرفی درمقایسه با سایر محصولات کشاورزی، امکان افزایش عملکرد در واحد سطح در بیشتر محصولات، وجود ظرفیتهای قابل توجه درتوسعه سطح زیر کشت دراراضی شیبدار وناهموار، سنگلاخ ، لب شور وحاشیه کویر، امکان توسعه کشت وتولید گیاهان دارویی و زینتی، امکان تولید محصولات ارگانیک، جلوگیری از فرسایش وایجاد ، انتقال مولد پایه و تنها قسمتی از قابلیتهای وظرفیتهای بخش باغبانی را به نمایش می گذارند.

سیاست های جهادکشاورزی شامل افزایش ضریب امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تاکید بر خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، ارتقای سطح

آگاهی و دانش فنی فعالان و تولید کنندگان کشاورزی ، توسعه صادرات و فراورده ها و محصولات کشاورزی ، ارتقای امنیت سرمایه گذاری و تولید دربخش کشاورزی است  که در  قالب برنامه هایی اجرایی واقدامات اساسی پیگیری می شود.

افزایش بهره وری عوامل و نهاده های تولید، کاهش ضایعات محصولات باغی در مراحل مختلف تولید، بازسازی و اصلاح باغات سنتی، غیرتجاری و کم بازده ، توسعه موزون زیرساخت ها ، نظیر پایانه ها ، ناوگان مجهز و مطمئن برای حمل ونقل هوایی، زمینی و دریایی، برای توسعه محصولات صادراتی، بهره گیری  از ظرفیتهای اشتغال زایی وتوسعه محصولات گلخانه ای از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است.

جمهوری اسلامی ایران سالانه 4 میلیون تن انواع محصولات مرکبات تولید می کند و در مقام پنجم جهان قرار دارد.

به علت تولید قابل توجه مرکبات علاوه بر تامین نیازهای بازار داخل امکان صادرات 500 تا 700 هزار تن مرکبات به بازار منطقه وجود دارد که در صورت فراهم شدن زمینه های مناسب به راحتی صادر می شود.

زیربخش باغداری بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال است برای اینکه تولید کمی و کیفی در ان قابل افزایش است.

500 هزار منبع ابی می تواند عرصه های سبز باغبانی را در طول نوارهای مختلف مرزی و داخلی گسترش دهد.

همه نوارهای ساحلی گسترده رودخانه ای کشور از استعداد باغبانی برخوردارند  و به همین تناسب می توانند به توسعه فرصت های شغلی کمک نمایند.

توسعه باغبانی گلخانه ای که هر هکتار ان برای 10 نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد می کند از راهبردی ترین سیاست توسعه اشتغال در زیربخش باغداری است.

ارزش صادرات گیاهان دارویی را در جهان سالانه 123 میلیارد دلار  است و هم اکنون تنها زیر 50 میلیون دلار از این بازار صادراتی جهان در اختیار ایران است. 

کشوری هم که ظرفیت تامین و تضمین امنیت غذایی دارد ؛ اقتصادی تحریم ناپذیر خواهد داشت و این مزیت در ایران وجود دارد و تا چند برابر و متناسب با لایه  های علمی و دانش بنیان قابل افزایش است.

اولویت دولت باید حفظ مزیت ها و ارزش های کشاورزی باشد و دشمن هم به خاطر  ترس از این مزیت وارد قاچاق کشاورزی به خارج شده است که در یک سال اخیر  مشاهده و تشدید هم شد.

این فقط یکی از هزاران راه برای غلبه بر تحریم هاست

ارسال نظرات
پر بیننده ها