خبرهای داغ:
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس ضمن تبریک ریاست قوه قضائیه به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در خصوص مطالبه جریان دانشجویی جهت رسیدن به قوه قضائیه طراز انقلاب اسلام خطاب به وی نامه‌ای نوشت.
کد خبر: ۹۱۲۰۳۷۸
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس ضمن تبریک ریاست قوه قضائیه به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در خصوص مطالبه جریان دانشجویی جهت رسیدن به قوه قضائیه طراز انقلاب اسلام خطاب به وی نامه‌ای نوشت.

متن این نامه به شرح زیر است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رئیسی

ریاست محترم قوه قضائیه

با سلام و تحیات

ضمن عرض تبریک و آرزوی توفیق در مسئولیت خطیری که رهبری معظم انقلاب اسلامی بر عهده شما نهاده اند، برخود فرض دیدیم تا از باب یادآوری و مطالبه جریان دانشجویی جهت رسیدن به قوه قضائیه طراز انقلاب اسلامی، نکاتی را خدمتتان عارض شویم؛ باشد که موجبات توجه و اصلاح امور فراهم آید.

یقیناً یکی از اهداف حکومت اسلامی برپایی مرجعی برای نظارت و برخورد با عدم اجرای قوانین بر اساس اصول و معیار های اسلامی است؛ مرجعی که درصدد احقاق حق و بسط عدالت و مبارزه با ظلم و جور باشد. قوه قضائیه با جایگاه عظیم قضاوت که یکی از شئون اصلی ولی فقیه به نیابت امام زمان(عج) می باشد، آن هنگام میتواند مثمرثمر واقع گردد که مستقل، عدالت محور، مقتدر و قاطع باشد. عدالت قضایی یکی از محوری ترین مباحث عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی است به گونه ای که پایداری و زوال حکومت اسلامی به آن بستگی دارد و کارآمدی نظام اسلامی تا حد زیادی مرهون تحقق آن است.

بر همگان واضح و مبرهن است که دال مرکزی و فلسفه وجودی انقلاب اسلامی مسأله عدالت است که اگر از آن غفلت شود رکن اساسی نظام اسلامی مورد خدشه واقع می شود و علاوه بر آن که اعتماد عمومی مردم را نسبت به نظام اسلامی کم رنگ می‌کند، اساساً فلسفه حیاتی نظام جمهوری اسلامی دچار مناقشه می گردد. در طریق جاری شدن عدالت، بلاشک نقش قوه قضائیه نقشی بسزا و حیاتی می باشد و به تعبیری شاید بتوان گفت کارآمدی این قوه به کارآمدی کلیت نظام اسلامی گره خورده است؛ فلذا انتظار می رود در طول دوران مسئولیت خود همواره این مسأله مهم و اساسی را در تصمیمات و برنامه ریزی های مختلف خود مدنظر قرار دهید.

بعد از بیان مقدمه مذکور مواردی را به اختصار محضرتان عرض می کنیم.

۱. به نظر می رسد با توجه به آن که در موسمی مسئولیت خطیر ریاست قوه قضائیه را بدست گرفته‌اید که تجربه دوره‌های مختلف سکان داری این قوه و ریاست افراد پیشین بر منصب قاضی القضاتی کشور در مقابل دیدگان شما قرار دارد، و به حمدالله در چهل سالگی انقلاب شاهد صدور بیانیه بلند بالا و راهبردی و استراتژیک رهبر انقلاب مبنی بر لزوم قدم گذاشتن در گام دوم انقلاب می باشیم؛ لازم است که متناسب با شرایط فعلی کشور و آینده پیش روی ملت بزرگ ایران تحولی اساسی و استراتژیک در ساختار و بدنه قوه قضائیه شکل دهید؛ چرا که به اذعان اکثر کارشناسان حوزه مسائل قضایی، بخش کثیری از مشکلات حاکم بر قوه مذکور ناظر بر بعضی قوانین و ساختار های معیوب و بروکراسی اداری حاکم بر این نهاد می‌باشد و نه ناظر بر کارگزاران و اشخاص؛ این مهم رخ نمی دهد مگر با عزمی راسخ و نگاهی جهادی.

۲. یکی از مسائل مهمی که باید به آن پرداخته شود مسأله استقلال قوه قضائیه است. یقیناً قوه قضائیه اگر می خواهد تیغ عدالت را به روی مفسدان اقتصادی و اخلاقی و... بکشد نیاز به استقلال در رأی و عمل دارد و در این مسیر نباید تحت تاثیر هیچ گروه و باند و دسته و شخصی قرار گیرد. در همین راستا امام (ره) به زیبایی اشاره فرموده اند: « من این را کراراً گفته ام، اگر از من توصیه برای کسی آمد، از دفتر من برای کسی توصیه آمد، از کسانی که به من مربوط اند توصیه آمد، بزنید به دیوار!! قاضی نباید تحت تاثیر کسی باشد. قاضی آزاد است و باید در محیط آزاد عمل کند، توصیه ها را به هیچ وجه اعتنا نکنید.»

این را در دوران مسئولیت خود فرض بدانید که عملکرد شما و مجموعه تحت زعامت شما مستقیما گره خورده است با اسلام؛ امام (ره) فرمود: « اگر دادگاه های ما بر خلاف موازین اسلامی، بر خلاف عدالت رفتار کنند، مکتب ما خدشه دار می‌شود؛ می‌دانید که الان اشخاص مختلف با اغراض شیطانی درصدد این هستند که این چهره ی جمهوری اسلامی را مشوه کنند. یکی از راه های مشوه شدن، همین دادگاه هاست؛ که اگر خدای نخواسته در دادگاه ها یک امر بر خلاف واقع شود؛ این فقط به دادگاه صدمه نمی زند، به جمهوری اسلامی فقط صدمه نمی زند، به اسلام ضربه می زند، صدمه، صدمه به اسلام است.»

در مسیر عدالت و اجرای آن به جز از ذات اقدس الهی و روز حساب از کسی باکی نداشته و همچون شهید بهشتی «که افتخار شاگردی ایشان را نیز در کارنامه دارید» در مسیر عدالت خواهی قدم بردارید و در این راه پر تلاطم که یقینا از آماج حملات و تهمت ها و خناسی خناسان در امان نخواهید بود با گام هایی استوار و مستحکم ضربات مهلکی بر رأس و بدنه جریان زر و زور و تزویر وارد آورید که پیر جمارانیمان چه زیبا گفت:«آقایان شورای قضایی و قضات محترم در سراسر کشور باید احراز کرده باشند که در هر صورت از تبلیغات باطل و تهمت ها و افترا ها در امان نیستند، بنابراین خدای نخواسته خروج از اعتدال و عدالت الهی و صراط مستقیم، انحراف است و اجتناب از آن وظیفه الهی.»

ایشان در باب استقلال قوه قضائیه می فرمایند:« از نکاتی که تذکر بدهم این است که قوه قضائیه همان طوری که آقایان فرمودند یک قوه مستقل باید باشد، یعنی در همه جای دنیا این است که قوه قضائیه مستقل است. حالا ما در کشور خودمان که استقلال داده است اسلام به قوه قضائیه و قاضی و قوه قضائیه مستقل است و هیچ کس نباید در آن دخالت بکند. قضات نباید گوش به هیچ کس بدهند، جز آن که برای خدا کار خودشان را انجام بدهند، حق را ملاحظه بکنند، اگر فرض کنید که یک جایی را دیدند که حق است، اگر تمام کشور ایران به آن ها توصیه بکنند که به آن طرف حکم بدهید، نکنند. خدا اینطور مقرر فرموده است، باید شما به حق برسید. کار به اینکه این رفیق فلان است، این دوست فلان است، این پسر فلان است، این خود فلان است، خیر، به این کارها نداشته باشید.»

۳. اگر قرار است دستگاه قضایی علمدار برخورد با بی عدالتی باشد؛ بایسته است که بدنه و زیر مجموعه تحت امر خود را پاک سازی و با هر گونه فساد و رشوه و تبانی و تخلف قانونی در میان کارکنان و مسئولین زیر مجموعه دستگاه قضایی برخورد کرده و این مهم را در صدر اولویت های کاری خود قرار دهید. شرط توفیق در این مساله آن است که دستگاه های نظارتی در درون قوه از حالت منفعل و خنثی خارج شده و نظارت دقیق بر عملکرد قضات و کارکنان قوه را دنبال کنند و اجازه بروز هرگونه تخطی از قانون را ندهند و اگر خطایی هم صورت گرفت با آن به اشد مجازات برخورد کنند؛ زیرا این خود تاثیر شگرفی بر اعتماد سازی میان توده های مردمی و قوه قضائیه دارد که البته اعلام و رسانه ای کردن این برخورد ها و اعلام اسامی قضات متخلف در ایجاد حسن اعتماد میان مردم و قوه، نقشی پررنگ و اثر گذار خواهد داشت.

۴. یکی از ضعف های همیشگی قوه قضائیه که بارها مورد تذکر و هشدار رهبر انقلاب قرار گرفته است مسأله فعالیت های خبری و رسانه ای ضعیف دستگاه قضایی است که همین امر منجر می شود مردم و توده های عمومی جامعه از خدمات و توفیقات متعدد قوه قضائیه آگاهی لازم را کسب ننمایند. از سویی دیگر شاهد آن هستیم که در قبال شبهات و مسائل مختلفی که در فضای رسانه ای کشور نسبت به قوه قضائیه طرح و بحث می شود، دستگاه رسانه ای قوه برخورد اثرگذار و بازدارنده ای ندارد که این خود باعث تزلزل استحکام قوه و ایجاد بحران مشروعیت و مقبولیت در میان اذهان عمومی جامعه می شود.

۵. شفافیت در عملکرد قوه قضائیه بلا شک از نکاتی است که باید در دستور کار تیم جدید قرار گیرد. بخشی از شفافیت مربوط می شود به موضع گیری های رسمی قوه در قبال موضوعات مستحدثه که در مورد چهارم به آن اشاره شد. اما بخش دیگری از مساله شفافیت که مطالبه اغلب نخبگان و توده های مختلف مردمی است می‌توان به شفافیت در آرای قضات، علنی سازی دادگاه ها، افشای اسامی قضات فاسد-که از سوی رییس محترم قبلی فقط درحد وعده خودنمایی کرد- و شفافیت در پرونده های کلیدی و اثرگذار و شاخص اشاره کرد. متاسفانه شاهد آن هستیم که در قبال پرونده های مختلف مطروح در سالیان اخیر، موضع گیری ها و اطلاع رسانی های لازم و کافی صورت نگرفته است و قاطبه دادگاه ها به صورت غیر علنی برگزار شده و موجبات آن را فراهم آورده که مردم و رسانه ها از محتوای مهم و تاثیرگذار این دادگاه ها اطلاعاتی را کسب نکنند و صرفا به اعلام حکم افراد بسنده شده است؛ هر چند که می‌دانیم در برگزاری دادگاه های علنی مطابق با اصل 165 قانون اساسی، خلأ های قانونی وجود دارد که لازمه حل این موضوع تهیه و ارسال لایحه قضایی مرتبط با این مسأله از طرف دستگاه قضایی به مجلس می باشد که متاسفانه تاکنون شاهد کوتاهی و کاهلی در عملکرد قوه نسبت به این موضوع بوده ایم.

۶. به نظر می رسد یکی از راه‌های کسب اعتماد عمومی و همراه کردن مردم با دستگاه قضایی تعیین تکلیف سریع و انقلابی نسبت به پرونده هایی است که جامعه و مردم و رسانه ها به روی آنان حساسیت و تمرکز بیشتری دارند؛ گاهی دیده می شود پاره ای از این پرونده ها که اغلب مربوط به نزدیکان و بستگان برخی رجال سیاسی و آقازاده ها می باشد سال‌ها به درازا کشیده و تعیین و تکلیف آن خود تبدیل به یک آرزو می شود که نمونه آن را در پرونده مهدی هاشمی مشاهده کردیم. با توجه به شرایط فعلی پیشنهاد آن را داریم هر چه سریع تر و به صورت فوری به پرونده های برادر رئیس جمهور، برادر معاون اول رئیس جمهور، برادرزاده معاون وزارت خارجه، خیانت ننگین سران فتنه 88 و... یکبار برای همیشه رسیدگی شود و نتایج آن به سمع و نظر ملت شریف ایران نیز برسد.

۷. مسأله انتخاب کارگزار در پست های کلیدی و مهم در اطراف جنابعالی؛ یقیناً مساله ای خطیر و سرنوشت ساز است؛ در انتخاب اطرافیان خود خدا را در نظر گرفته و کسانی را که ملبس به لباس تعهد و تخصص اند و به دنبال خدمت صادقانه به مردم و آرمان های انقلاب اسلامی اند برگزینید. در انتخاب اطرافیان خود اصل را بر گزینش جوانان انقلابی و متخصص قرار دهید زیرا که علاج و کلید حل مشکلات امروز کشور تکیه بر جوانان و اعتماد به آنان است، مسأله ای که در انتصابات چند سال اخیر رهبری انقلاب به وضوح قابل مشاهده است. کسانی را بر مسند امور بگمارید که دوری از اشرافیت، خوی مردمی و انقلابی و ساده زیستی را اساس کار خود قرار دهند و مردم را ولی نعمت خود بدانند که یقیناً این نوع تفکر و اندیشه اثر و کارایی خود را در صحنه های مختلف نشان خواهد داد.

۸. از آنجایی که خود فرزند دانشگاه نیز می باشید و دارای تحصیلات بالای دانشگاهی هستید، ارتباط با دانشگاه و دانشجو و اساتید را در برنامه های کاری و علمی خود مدنظر قرار دهید و به جای برخورد های امنیتی رونق گرفته در سال های اخیر با این قشر فرهیخته، خود را مکلف به شنیدن صدای دانشجویان کشور و تشکل های دانشجویی بدانید که یقیناً دانشگاه و جریان دانشجویی می تواند به عنوان جریان تاثیرگذار در فضای کشور به بهبود شرایط و موفقیت روزافزون جنابعالی در دوران مسئولیت خویش کمک های شایانی نماید.

ریاست محترم قوه قضائیه

تردید نکنید که تداوم سلوک امامین انقلاب شما را کفایت می کند. مرام مردم سالاری، ساده زیستی، تیزبینی و ظلم ستیزی چنان مردم را مجذوب می کند که نیازی به حمایت جناح های مختلف سیاسی نیست؛ انقلاب هم چنان از حمایت عمیق توده های مردم برخوردار است. حامیان انقلاب تنها در یک جریان نیستند. اگر اسلام ناب و انقلاب اسلامی به درستی تبیین شود؛ چنان خواهد شد که کسی یارای بیرون ماندن از مغناطیس آن را نخواهد داشت. امید داریم که چنین روزهایی را به زودی در دوران مسئولیت جنابعالی در دستگاه قضایی مشاهده کنیم.در پایان برای جنابعالی آرزوی موفقیت و سربلندی داریم و امید داریم که بتوانید این بار سنگین را به سر منزل مقصود رسانده و موجبات تقویت انقلاب اسلامی را به واسطه تعیین سیاست های صحیح و کارآمد و انقلابی در دستگاه قضایی فراهم آورید.

والسلام علی من تبع الهدی

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های استان فارس

ارسال نظرات
پر بیننده ها