مصطفی برزگر
بهره برداری از طرح آبیاری و آبرسانی به دشت زرنه رضایت کشاورزان ، آبادانی منطقه و تحول در صنعت کشاورزی را در بر خواهد داشت.
کد خبر: ۹۱۲۰۲۹۱
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷

 به گزارش خبرگزاری بسیج، آبیاری از نظر علمی تعابیر مختلفی دارد اما به معنای واقعی کلمه ، پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول می‌باشد. هر چند فقط 15 درصد از زمینهای کشاورزی دنیا تحت آبیاری قرار دارند و 85 درصد بقیه به صورت دیم و بدون آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم جهان از همین زمینهای آبی حاصل می‌شود. که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است.

منابع آب آبیاری یا  نزولات آسمانی شامل  برف و باران  یا  آبهای سطحی شامل رودخانه ها - سدها - مخازن آب - دریا  ....یا آبهای زیرزمینی شامل چاه -قنات – چشمه می باشد .

اما هدف از آبیاری  تامین آب کافی برای ادامه زندگی گیاه، حفاظت و بیمه گیاهان در مقابل تنش‌های ناشی از کم آبی یا بی آبی‌های کوتاه مدت ،خنک کردن خاک و اتمسفر یا هوای اطراف گیاه، شستن املاح مضر در خاک، نرم کردن ناحیه قابل شخم خاک. است.

نگارنده با ارائه این مقدمه به سراغ موضوعی رفته است که چند سالی است در شهرستان ایوان کلید اجرای آن توسط مسئولان زده شده است .

طرح آبیاری دشت زرنه یکی از طرحهایی است که چند سالی می باشد که کشاورزان منطقه چشم انتظار بهره برداری از ان هستند طرحی کخ به گفته مسئولان تحولی عظیم را در کشاورزی منطقه ایجاد می کند.

کلنگ اجرای طرح آبیاری و آبرسانی به دشت زرنه با اعتبار بالغ بر25 میلیارد تومان در خرداد ماه سال 94 با حضور مسئولین استان و شهرستان برزمین زده شد ، اجرای این طرح علاوه بر اینکه زمینه توسعه کشاورزی در منطقه را فراهم می کند رضایت کشاورزان ، آبادانی منطقه و تحول در صنعت کشاورزی را در بر خواهد داشت و هزینه های کشاورزی را کاهش خواهد.

بهره مندی هفت روستا از اجرای طرح

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ایوان گفت :این طرح بزرگ 510 کیلومتر لوله گذاری دارد که از خدمات و مزایای آن هفت روستا بطور مستقیم با جمعیت بیش از 710 خانوار بهره مند خواهند شد.

سرتنگی افزود : با اجرای این طرح 1850 هکتار از اراضی دیم شهرستان تبدیل به آبی خواهد شد و الگوی کشت جدید که شامل دانه های روغنی و ذرت هست به برنامه های جهادکشاورزی شهرستان اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: برای تحول در حوزه کشاورزی تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته ایم و در این راستا با برنامه‌ریزی منسجم سعی در تحقق این مهم در شهرستان ایوان و در مجموع استان ایلام را داریم.

وی بیان کرد : اجرای طرح آبیاری دشت زرنه دارای بیش 90درصد پیشرفت فیزیکی می باشد که زمینه اشتغال بیش از 600 نفر را فراهم می کند.

سرتنگی تصریح کرد: خط انتقال اصلی این طرح دارای 12 ایستگاه فرعی با اعتبار بیش از 11میلیارد تومان گذشته به بهره برداری رسیده است، با توجه به سرعت روند اجرای این پروژهتاکنون 90درصد پیشرفت دارد. 

در پایان نگارنده  این موضوع را متذکر می شود که مسئولان شهرستان و استانی باید برای سال جدید تکمیل این طرح را در دستور کار خود قرار داهند،چرا که یکی ا ز مطالبات الی کشاورزان منطقه می باشد.

 

ارسال نظرات