خبرهای داغ:
آصفی گفت: پس از ۱۷ساعت عملیات جستجو به دو نفر مصدوم بیمار قلبی و سه نفر از بستگانشان که به دنبال آنها رفته بوده و خود در برف گرفتار شده بودند دستیابی پیدا مرده و آنها را به روستای الولک منتقل کردیم.
کد خبر: ۹۱۱۹۷۸۲
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

همه افراد یک جامعه یا کشور به نوعی با نام جهانی صلیب سرخ همان هلال احمر، در کشورهای اسلامی آشنا و یا با آن سرو کار داشته اند. عده ای آن را ارگان پیشرو در ارائه خدمات امداد و نجات در حوادث و سوانح، بعضی تأمین کننده داروهای خاص و داروخانه های ویژه، گروهی ارائه دهنده خدمات توانبخشی و عده ای دیگر آنرا سازمانی حمایتی می شناسند.
در حال حاضر یکی از اصول اساسی نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر خدمات داوطلبانه که در جهت تحقق این اصل، هم اکنون در یکصد و هفتاد و هشت کشور دنیا سازمانها و مؤسسات داوطلبان وابسته به جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر فعالیت می کنند. بنابراین، این سازمان ها وظیفه دارند در راستای اهداف نهضت بین المللی صلیب سرخ با بسیج توان انسانیت خود نسبت به بهبود زندگی مردم آسیب پذیر اقدام کنند.

در کشور ما هم سازمان داوطلبان با هدف حمایت از نیازمندان، از طریق سازماندهی و بهره مندی از توان اقشار جامعه که با افرادی که داوطلبانه به عضویت افتخاری جمعیت در آمده اند تأسیس شد.

هلال احمر، مظهر امداد و نجات

در جنگ های خونین، اتفاقات ناگوار، حوادث پیش بینی نشده و بلایای طبیعی که در گوشه و کنار جهان رخ می دهد، با انسانهایی روبرو می شویم که با شجاعت و از خود گذشتگی به کمک همنوعان خود می شتابند. این انسانها که با هدف و ذهنی پویا و متعالی به کمک آسیب دیدگان هر حادثه ای می شتابند، همان امدادگران جمعیت هلال احمر یا صلیب سرخ جهانی هستند که با لباس های سفید خود، نقش فرشتگان نجات را بر روی کره خاکی ایفا می کنند.

سازمان امداد و نجات به عنوان شریان حیاتی جمعیت هلال احمر محسوب می شود. بطوری که در رخداد حوادث و اتفاقات تنها نهادی که در امر خدمت رسانی به حادثه دیدگان پیشگام بوده، همین نهاد است که به یاری آسیب دیدگان می شتابد.

عملیات جستجو و نجات به مجموعه اقدامات و فعالیت ها در حین حادثه با هدف امدادرسانی، رهاسازی و نجات مجروحان و مصدومان گرفتار در صحنه آسیب گفته می شود.

عملیات امداد خود به تنهایی شامل مجموعه اقداماتی است که دامنه فعالیت آن از قبل و حین و پس از سوانح ممکن است تا مدت زیادی ادامه داشته باشد، اما عملیات جستجو و نجات محدوده زمانی مشخصی دارد.

اما آنچه حایز اهمیت است این است که در سخت ترین شرایط، سرخ پوشان جمعیت هلال احمر به یاری مصدومان احتمالی هوا، دریا، زمین و هرجا که انسانی در حادثه ای گرفتار است، شتافته و وی را یاری می دهند.

عملیات امداد و نجات شامل عملیات جاده ای، کوهستان، شهری، هوایی، فضای بسته، میادین شهری، برف ویخ، بین الملل، میادین جنگی، محیط های آبی، عمق و فضاهای بسته، آوار و ساختمان های فرو ریخته می شود.

در همین راستا دکتر حسن آصفی با اشاره به عملیات جستجو و نجات بیماران قلبی گرفتار در برف و کولاک که روز دوشنبه توسط نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر انجام شده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد:ساعت ١٩:۵۱ روز دوشنبه ٢٠ اسفند ماه طی تماس تلفنی خانواده ای با ندای امداد ۱۱۲ گزارشی مبنی بر بی اطلاعی از ۲ نفر از بستگانشان از اهالی روستای پشام واقع در بخش الموت غربی دریافت شد.

وی گفت:با توجه به اینکه روستای پشام روستایی ییلاقی، فوق العاده صعب العبور و برف گیر است و محورهای مواصلاتی آن طی بارش برف چند روز اخیر مسدود شده بود، بلافاصله هماهنگی لازم با اداره کل راهداری به منظور بازگشایی مسیر جهت دستیابی به حادثه دیدگان انجام شد.

مدير عامل جمعيت هلال احمر استان قزوين اظهار کرد: ۲ تیم نجات جاده به همراه تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان به منطقه مذکور اعزام شدند و با توجه به اینکه در برخی از نقاط مسیر ارتفاع برف بیش از ۴ متر بود، خودروها و تجهیزات راهداری پس از ۶ ساعت تنها موفق به بازگشایی ۵۰۰ متر از مسیر شدند.

آصفی عنوان کرد: نیروهای پشتیبانی از حوزه معاونت امداد و نجات به همراه خودروی آرگو و یک نفر از افراد بومی منطقه در ساعت ١٠ صبح روز سه شنبه ٢١ اسفند ماه جهت انجام عملیات جستجو و نجات زمینی و همچنین یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر استان به همراه رئیس اداره عملیات به عنوان فرمانده ميدانی جهت انجام عملیات جستجو و نجات هوایی به محل اعزام شدند.

وی افزود: بعد از شناسایی منطقه و ارائه اطلاعات مسیر دستیابی به فرمانده میدانی، نیروهای عملیاتی از راه زمینی و توسط خودروی آرگو موفق شدند پس از ۱۷ ساعت عملیات جستجو به ۲ نفر مصدوم بیمار قلبی و ۳ نفر از بستگانشان که به دنبال آنها رفته بوده و خود در برف گرفتار شده بودند دستیابی یافته و آنها را به روستای الولک منتقل نمایند.

مدير عامل جمعيت هلال احمر استان قزوين اضافه کرد: با توجه به اینکه هماهنگی های لازم از طریق مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت با دیسپچ اورژانس صورت گرفته بود مصدومین که هر دوی آنها افراد سالخورده بوده و دچار مشکل قلبی تنفسی شده بودند جهت انجام اقدامات پیش بیمارستانی و انتقال به مرکز درمانی به آمبولانس اورژانس مستقر در الولک تحویل داده شدند.

 

۱۰۱۰/گ۳۰/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها