مراسم روز درختکاری و کاشت 100 اصله نهال درخت در تیپ پیاده امام صادق (ع) به همت معاونت مهندسی سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر و با حضور گروه جهادی شهید برونسی شهرستان بوشهر انجام شد.
کد خبر: ۹۱۱۹۷۵۹
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در تیپ پیاده امام صادق (ع) در این مراسم جایگاه درختکاری در اسلام را جایگاه ویژه ­ای برشمرد و گفت: ائمه اطهار علیهم السلام و بزرگان دین، اهتمام ویژه ­ای در درختکاری داشتند به طوری که امام علی (ع) خودش چاه حفر کرده و اقدام به کاشت درخت­ های مثمرالثمر مانند نخل می ­کرد.

کاشت 100 اصله نهال در تیپ امام صادق (ع)

حجت الاسلام عبدالکریم اعلمی نژاد افزود: انقلاب اسلامی نیز بر همین اساس اهتمام ویژه ­ای برای رونق بیش از پیش فضای سبز و درختکاری در سطح کشور دارد که امیدواریم شاهد رخداد یک انقلاب درختکاری در سطح کشور باشیم که این اقدام باعث ایجاد فضای شادکامی و سرسبزی در سراسر کشور می­ شود.

تشکیل ستاد راهبری فضای سبز در سپاه استان بوشهر

معاون هماهنگ کننده سپاه امام صادق (ع) نیز در جلسه ­ای که با حضور سردار علی فدوی معاون هماهنگ کننده سپاه به صورت ویدئو کنفرانس در این مراسم برگزار شد، گفت: ما در روزهای آغازین سال جاری، ستاد راهبری فضای سبز را هم در مرکز استان و هم در شهرستان ­ها فعال کردیم به طوری که همه فرماندهان را مؤظف کردیم که از فضای سبز خود به نحو بهینه استفاده کرده و بهره­ برداری لازم را در این زمینه داشته باشند.

کاشت 100 اصله نهال در تیپ امام صادق (ع)

سرهنگ سهراب انبارکی اظهار کرد: خوشبختانه با تدابیری که صورت گرفته است توانستیم با استفاده از پساب استخرهایمان و رفتن به سمت آبیاری مکانیزه و دوری از آبیاری به شکل غرقابی در زمینه درخت کاری و فضای سبز در وضعیت مطلوبی قرار بگیریم.

وی تصریح کرد: در حوزه توسعه منابع نیز توانستیم ضمن این که نگهداری خوبی از 30 هکتار منابع موجود داشته باشیم 6 هکتار نیز به منابع موجود اضافه کنیم که این منابع شامل بیش از 170 هزار اصله درخت است.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان بوشهر اذعان کرد: خوشبختانه یک هم ­افزایی خوبی در سطح استان بین سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و سایر متولیان این کار وجود دارد که این مسئله زمینه ­ساز پیشرفت کار در این عرصه مهم است.

سرهنگ انبارکی تأکید کرد: درختکاری در استان بوشهر با توجبه به وضعیت اقلیمی و شرایط جغرافیایی حاکم بر استان و خشک سالی ­هایی که داریم واقعاً جهاد فی سبیل الله است که امروز نیز تمام شهرستان ­های استان به مناسبت روز درختکاری، جلسه ویدئو کنفرانس با مرکز استان دارند که در 5 شهرستان نیز هم زمان با مرکز استان، درخت­کاری انجام می ­شود.

درختکاری موجب ایجاد نشاط در محیط ­های کاری می ­شود

فرمانده تیپ پیاده امام صادق (ع) هم در این مراسم گفت: درخت کاری کاری اساسی و مهم است که تلاش داریم با برنامه­ ریزی ­های صورت گرفته و بنا به تناسب فضای موجود در تیپ به سمت و سوی ایجاد فضای سبز مناسب برویم.

کاشت 100 اصله نهال در تیپ امام صادق (ع)

سرهنگ یدالله کشاورز اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، محیط­ های کاری و به خصوص محیط­ های کاری مخاطره­ آمیز و استرس ­زا با رنگ ­هایی تنظیم شده ­اند که برای کارکنان آرامش در بر داشته باشد که درختکاری می­تواند محیط نشاط ­آوری را در محیط ­های کاری به وجود بیاورد.

نابودی جنگل­ ها و مراتع، یکی از اقدامات کشورهای استعمارگر

مسئول معاونت مهندسی سپاه امام صادق (ع) نیز در این مراسم گفت: کشور ما در 2 هزار سال پیش دارای 20 میلیون هکتار سطح زیر کشت جنگل بوده است اما متأسفانه در این مدت تاکنون به جای توسعه جنگل به سمت کاهش آن رفته ­ایم.

سرهنگ عبدالکریم دانش ­آموز اظهار کرد: یکی از جاهایی که کشورهای استعمارگر به آن آسیب می ­زنند جنگل ­ها و مراتع کشورها بود به طوری که در بین سال­ های 1281 تا 1291 در عصر قاجار، 130 هزار تن زغال توسط کشورهای استعماری از جنگل­ های ایران برداشت شد که این کار باعث نابودی چند صد هزار هکتار از جنگل­ های کشور شد.

کاشت 100 اصله نهال در تیپ امام صادق (ع)

وی عصر پهلوی را اوج ظلم به جنگل­ ها عنوان کرد و افزود: آمار صادرات چوب ایران به برخی از کشورها در این دوره باعث نابودی سطح زیر کشت جنگل­ ها شده است به طوری که برای نمونه زیربنای کشور ترکیه- که امروز به عنوان کشور سازنده ام.دی.اف و محصولات حوزه چوب در جهان مطرح است –جنگل ­های ایران بوده است و این در حالی است که 44 درصد از سطح زیر کشت ترکیه را جنگل­ ها تشکیل می­ دهند.

مسئول مهندسی سپاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: امروز خوشبختانه استانداردهایی در جهان برای جلوگیری از نابودی جنگل­ ها وجود دارد که برای نمونه می ­توان به این مطلب اشاره کرد که اگر یک شرکت صنایع چوب بخواهد از جنگل ­ها استفاده کند لازم است که به همان میزان، جنگل کشت کند.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
پر بیننده ها