خبرهای داغ:
فیلم چند دقیقه ای منتشر شده از اقدام سه زن در واگنی از متروی تهران، یکی اقداماتی بود که در روز هشت مارس اتفاق افتاد که در آن تلاش شده بود، پس از دیده بوسی با بانوان، بویژه بانوان با حجاب، با شعار ایران برای همه، مطالبات نخ نما شده ی آزادی بی حجابی، ورود زنان به استادیوم و حق طلاق بیان شود اما این مطالبات با واکنش منفی بانوان شنونده روبرو شد و بسیاری از آنان خود را به نشنیدن زدند.
کد خبر: ۹۱۱۹۴۷۷
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،سازمان ملل از سال ۱۹۷۷ روز ۸ مارس برابر که با ۱۷ اسفند ماه است را به‌عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به‌رسمیت می‌شناسد اما در مجامع عمومی بیشتر به نام روز جهانی زن شناخته می شود و در واقع به عنوان نقطه کانونی در جنبش حقوق زنان محسوب می شود.
در این روز تمرکز برای دفاع از برابری زنان با مردان در همه عرصه ها است و نیز یادآوری دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان بر مبنای منشور حقوق سازمان ملل و بر پایه گرایشات لیبرالی صورت می گیرد.
علت نام گذاری این روز، اتفاقی سیاسی است که توسط سوسیالیست ها در آمریکا، آلمان و اروپای شرقی شکل گرفت و نخستین مراسم، در سال ۱۹۰۹ به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی برگزار شد که حاصل آمیختگی فرهنگ چندین کشور و در درجه اول کشورهای اروپایی به ویژه بلوک شرق بود.
هرچند که برخی از کشورها مانند روسیه این روز را به عنوان روز زن جشن می گیرند اما وجهه غالب آن در سراسر جهان، یک روز سیاسی بوده و فرصتی است تا زمینه حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده با قدرت اجرا ‌شود.
۸ مارس هر ساله به عنوان روز جهانی زن، در دنیا آبستن حوادثی می شود که برپایه خواسته های سیاسی فمنیست ها و به اصطلاح مدافعان حقوق زنان است. امسال نیز همچون سال های گذشته در سراسر جهان اتفاقاتی رخ داد از جمله تجمع مخالفان حکومت، در حمایت از حقوق زنان در استانبول که با برخورد پلیس و استفاده از گاز اشک آور و اسپری فلفل مجبور به پایان رسید و برخی از تجمع کنندگان هم با محاصره پلیس اجاره راهپیمایی پیدا نکردند و یا در کشور افغانستان با برگزاری برنامه هایی از سوی نهادهای مختلف تجلیل شد و سازمان عفو بین الملل و نهاد «هنرسالار» این روز را با راه اندازی کمپین نقاشی در برخی از خیابان های کابل تجلیل کردند.
در ایران نیز امسال پیروان جریان های فمنیستی در مناطق مختلف سعی در جلب توجه مردم و به ویژه زنان داشتند تا بتوانند گامی در جهت تحقق اهداف خود بردارند که همانند سال های گذشته موفق نبودند.
فیلم چند دقیقه ای منتشر شده از اقدام سه زن در یکی از واگن های متروی تهران، یکی از این اقدامات است که پس از دیده بوسی با بانوان، بویژه بانوان با حجاب، از فرصت استفاده می کنند و با شعار ایران برای همه، خواستار آزادی بی حجابی، ورود زنان به استادیوم و حق طلاق هستند! مطالباتی که با واکنش منفی بانوان شنونده روبرو می شود و بسیار ی از آنان خود را به نشنیدن می زنند.
اقدام دیگری که در این خصوص اتفاق افتاده است، حضور در خط دیگر مترو توسط سه زن دیگر است که شعر می خوانند و به شکلی دیگر اما همان مطالبات نخ نما را بیان می کنند و باز هم با واکنش منفی مردم رو به رو می شوند.
این اتفاقات، بی شک از قبل طراحی شده است تا سعی شود دغدغه های زنان از گرم نگه داشتن کانون خانواده و رشد شخصیت فردی و اجتماعی خود و سایرین به سطح ورود به استادیوم و کشف حجاب برده شود اما در همین فیلم چند دقیقه ای هم مشخص است که این پروژه نیز با شکست مواجه شده است و نتوانسته طرفدارانی جذب کند.
هرچند که بانوان حاضر در صحنه، اعتراض علنی ای نسبت به این صحبت ها نشان نمی دهند اما در واقع همین بی تفاوتی به شعرخوانی و درخواست تشویق و تبریک روز زن! جهانی، گویای بی اهمیتی این موضوع در نزد بانوان ایرانی است.
روز زن در ایران میلاد حضرت زهرا(س) است که الگوی تمام بشریت است و در این روز از مقام شامخ مادری و همسری تقدیر می شود اما در جهان روز زن، آبستن حوادث سیاسی است و دستاویزی برای اعتراض به عدم احترامی که به حق زن گذاشته می شود.
در نگاه ایرانیان مسلمان، شان زن آنقدر بالا و مهم هست که روزی که منسوب به وی است سراسر جشن و شادی است و زنان در قالب مرسوم کشور به دنبال مطالبات برحق خود هستند اما در جهان که برگرفته از نگاه غربی است، زنان همچنان باید برای دستیابی به اهداف لیبرالی خود مبارزه کنند و روز ۸ مارس روز خونخواهی زنان در جهان است.
باید به برنامه ریزان این قبیل اقدامات سخیف و پیش پا افتاده گفت که فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی بانوان این کشور هیچگاه نخواهد پذیرفت که روز زن، روزی به جز میلاد بانوی دو عالم باشد و مطالبات شما آنقدر از خواسته های زنان ایرانی فاصله دارد که با هزار شاخه گل، روبوسی، تشویق و شعرخوانی هم نمی توانید آن ها را با اهمیت جلوه دهید.

زهرا باقری

ارسال نظرات