مدیر عامل صندوق ضمانت با بیان اینکه حجم کلی پوشش بیمه ای و ضمانتی در سال 97 با 2.2 میلیارد دلار پیشرفت 25 درصدی داشته است، گفت: این رقم برای سال ۹۸، ۲.۵ میلیارد دلار پیش بینی شده که امیدوارم به این هدف برسیم.
کد خبر: ۹۱۱۹۳۴۵
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شاتا، افروز بهرامی در نشست خبری صندوق ضمانت ایران که امروز برگزار شد، گفت: یکی از اهداف مهم این صندوق تاب آوری در مقابل شوک های تحریمی است که به کشور وارد شده است. هر چقدر این شک ها بیشتر باشد تاثیر مستقیمی بر صادرات نفت می گذارد و در این‌میان تنها چیزی که می تواند کمک کند، صادرات است. در واقع اساس اقتصاد مقاومتی صادرات است. مطالعات نشان می دهد ۷۰ درصد از سبد مصرف خانوار را کالاهای داخلی تشکیل می دهند، ولی صادرات به تولید داخل هم کمک می کند.

وی افزود: اگر‌چه در حال حاضر تحریم ها مشکلاتی را در کشور به وجود آورده اند، اما جهان هم با رکود اقتصادی مواجه است. ورشکستگی شرکت های چینی در سال ۲.۱۷، ۷۰ درصد بوده است و این عدد در سال ۲۰۱۸ به ۶۰ درصد رسیده است. دنیا از رکود اقتصادی رنج می برد، ولی تحریم ها این مسائل را در ایران تشدید کرده است که در این زمینه افزایش نرخ دلار یکی از عوامل اصلی رقابت پذیری کالاهای ایرانی در دنیا به حساب می آید.‌
مدیر عامل صندوق ضمانت ایران عنوان کرد: اگر چهار رکن را در توسعه صادرات کشور در کنار فعالان اقتصادی و بخش خصوصی موثر بدانیم، صندوق توسعه، سازمان توسعه تجارت و بانک توسعه باید در این زمینه استراتژی ها و هماهنگی های لازم را داشته باشند تا بتوانیم تحریم های ظالمانه را کنار بزنیم.
بهرامی بیان کرد: به منظور تشویق صادرات و پوشش ریسک های صادراتی اقدام به ایجاد بیمه های اعتباری صادراتی کردیم که مبتنی بر منابع دولتی هستند. این کار در تمام دنیا انجام شده است، اما فرهنگ ضعیف بیمه ای در کشور ما مانع توسعه این بخش شده است.
وی ادامه داد: در دنیا سالانه ۱۹ هزار میلیارد دلار صادرات انجام می شود که از این‌ مقدار ۱۰ درصد آن تحت پوشش بیمه اعتباری قرار می‌گیرد، اما در ایران ۵ درصد صادرات بیمه می شود که یکی از اهداف ما افزایش این مقدار است.
مدیر عامل صندوق ضمانت ایران با بیان اینکه در سال ۹۷ حجم کلی پوشش بیمه ای و ضمانتی صندوق 2.2 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۹۶ رشد ۲۵ درصدی داشته است، گفت: این مقدار نسبت به سال ۹۳ رشد ۲۰۷ درصدی داشته است. همچنین حجم عملکرد پوششی در بخش بیمه نامه های اعتبار صادراتی کوتاه مدت با رکود ۸۵۰ میلیون دلار، رشد ۱۳۰ درصدی نسبت به سال ۹۵ و ۱۶۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۳ داشته است. این رقم برای سال ۹۸، ۲.۵ میلیارد دلار پیش بینی شده که امیدوارم به این هدف برسیم.
بهرامی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه صندوق 1300 میلیارد تومان است و در راستای اهداف دولت ۱۰۹ میلیون دلار فروش دارایی های مازاد برای حمایت بیشتر از صادرکنندگان انجام شده است.

وی یکی از اهداف مهم صندوق را مشارکت در صادرات با کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: سهم واردات 15 کشور همسایه ما ۱۰۰۰ هزار میلیارد دلار است و سهم ما از این بازار فقط ۲.۵ درصد است. از ۶۰ میلیارد دلار واردات کشور پاکستان سهم ما فقط یک میلیارد دلار است. امیدوارم با توانایی هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد بتوانیم سهم بیشتری از این بازارها داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با تاکید بر اینکه تلاش داریم در دوران تحریم صادرکنندگان را حمایت کنیم، افزود: بر این اساس قرارداد اتکایی با کنسرسیومی از معتبرترین شرکت‌های بیمه اتکایی جهان به رهبری مونیخ ‌ری برای اولین ‌بار در طول فعالیت صندوق در ۲۰ سال گذشته منعقد شده که یکی از دستاوردهای منحصر به فرد است. قرارداد اتکایی مشارکت با بزرگترین بیمه اتکایی جهان، به منزله مهر تائید بر فرآیندهای اعتبارسنجی صندوق و پذیرش خودکار درصدی از ریسک‌های صندوق توسط شرکت‌های مزبور است.

بهرامی با بیان اینکه مصوبه اولیه تاسیس ضعب در خارج از کشور را گرفته ایم، گفت: شرکت‌های معتبر در کشورهای هدف، شناسایی و به صادرکنندگان معرفی شده‌اند، ضمن اینکه ظرفیت ‌سازی جدید برای تسهیل تجارت خارجی با همکاری مؤسسات همتا انجام شده است.

وی تصریح کرد: طراحی محصولات جدید و تنوع‌ بخشی خدمات، متناسب با نیازهای روز صادرکنندگان، تلاش برای فعال‌سازی مجدد خطوط اعتبار خریدار و ساده‌ سازی و ارتقای کیفیت متون ضمانت نامه‌های اعتباری، از جمله دستاوردهای صندوق ضمانت صادرات ایران است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از ارائه خدمات به صادرکنندگان در بستر الکترونیک خبر داد و گفت: تلاش داریم چتر بازاریابی و توسعه شبکه کارگزاری را گسترش دهیم و به کاهش رتبه ریسک ایران و جذب فاینانس خارجی کمک کنیم.

بهرامی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران 40 تفاهم نامه با موسسات اعتباری صادراتی دنیا دارد، عنوان کرد: بیشتر این قراردادها هم اکنون هم فعال هستند و بیشترین رابطه ما با آن ها در حد تبادل اطلاعات است.

وی عنوان کرد: تا امروز فعالیت صندوق ضمانت صادرات بر بازار پول و بانک ها متمرکز بوده است، اما قصد داریم به بازار سرمایه، بورس انرژی و بورس کالا برای تضمین معاملات آتی و اعتباری ورود کنیم. ضمانت نامه های ما تسهیل گر فروش در بورس می شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در خصوص مشکل پیش آمده برای صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی تصریح کرد: این صادرکنندگان برای اینکه بتوانند در مناقصات کشورهای دیگر شرکت کنند به ضمانت نامه های بانکی نیاز دارند. با توجه به اینکه آن ها توانایی ارائه خدمات مورد نیاز را در آن کشور دارند، این ضمانت نامه ها را که پیش نیاز فعالیت شان است و به دلیل تحریم ها نمی توانند از بانک دریافت کنند ما صادر می کنیم. البته این مورد مشروط بر این است که کشورها ضمانت نامه های صندوق را بپذیرند که به طور معمول مشکلی پیش نمی آید.

 
 
ارسال نظرات