مدیرکل منابع طبیعی یزد با بیان اینکه مجموعاً در حدود 1100 هکتار از سطح کمربند سبز باقی‌مانده که در 19 کریدور مشخص‌شده است اظهار داشت: برای اجرای این مقدار از کمربند سبز نیازمند تخصیص اعتبار و مقدار آب بالا هستیم.
کد خبر: ۹۱۱۹۳۱۰
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، محمدرضا آخوندی در مصاحبه با یزدرسا، مهم‌ترین مشکل در خصوص اتمام پروژه کمربند سبز یزد را پایین بودن میزان تخصیص آب به آن دانست و گفت: با توجه به این موضوع که فضای سبز آب زیادی نیاز دارد و در شرایط فعلی نیز استان با بحران آب‌دست و پنجه نرم می‌کند سرانه تخصیص آب به موضوع کمربند سبز بسیار پایین است.

مدیرکل منابع طبیعی یزد ادامه داد: طرح ایجاد کمربند سبز از سال ۸۰ آغاز شد و تاکنون در سه فاز به بهره‌برداری رسیده که در حدود ۳۰۰ هکتار از این پروژه توسط ما و ۳۰۰ هکتار نیز توسط شهرداری‌های یزد و شاهدیه انجام‌شده است.
***بخش خصوصی متولی فاز اول کمربند سبز یزد

آخوندی تصریح کرد: در فازاول ۱۱۰ هکتار را درختکاری کردیم و مزایده اجرای پروژه ۱۷۰ هکتاری زیتون‌کاری بعد از شهرک صنعتی را نیز برگزار و مراحل واگذاری کار به بخش خصوصی درحال انجام است.

وی بابیان اینکه مجموعاً در حدود ۱۱۰۰ هکتار از سطح کمربند سبز باقی‌مانده که در ۱۹ کریدور مشخص‌شده است اظهار داشت: برای اجرای این مقدار از کمربند سبز نیازمند تخصیص اعتبار و مقدار آب بالا هستیم هرچند مطالعات اولیه در خصوص طرح کمربند سبز بیش از این مقدار را بوده امادر طول این سالیان بخش عمده‌ای از این پروژه از حیطه منابع طبیعی خارج و وارد حریم شهر شده و وظیفه شهرداری است که آن را انجام دهد.

***در شرایط فعلی شهرداری‌ها متقاضی ایجاد فضای سبز نیستند

آخوندی تأکید کرد: در شرایط فعلی شهرداری‌ها ازنظر اعتباری وضعیت خوبی ندارند و متقاضی ایجاد فضای سبز نیستند، اما بخش خصوصی در این زمینه ابراز تمایل کرده، ولی ضوابط ما برای واگذاری نسبت به شهرداری‌ها سخت‌تر بوده چراکه باید ارزیابی شوند و ضمانت‌های خاصی ارائه دهند.

مدیرکل منابع طبیعی یزد در پاسخ به این سؤال که چرا از پساب شهری برای آبیاری کمربند سبز استفاده نمی‌شود گفت: میزان سهمیه ما از پساب یزد تنها ۳۰ لیتر است که هنوز مورداستفاده قرار نگرفته و درحال حاضر از چاه‌های آب برداشت می‌کنیم که البته برداشت از سفره‌های زیرزمینی مصداق بارز بیابان‌زایی است.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات