خبرهای داغ:
روزهای پایانی هر سال و البته روزهای آغاز سال نو، ایام رونق سفرهای «راهیان نور» است و این نوشتار می کوشد تا زائران وادی عشق و جنون را یار و همراه باشد.
کد خبر: ۹۱۱۹۰۵۱
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، ارائه تعریفی جامع از ۸ سال دفاع مقدس، کار ساده‌ای نیست؛ اما این تعریف در کلام و بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی نمودی آشکار دارد؛ آن جا که فرمودند:
«هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک بُرهه‌ی زمانی نیست؛ بلکه گنجینه‌ی عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری نماید.»
این گونه است که دفاع مقدس ما همچنان جاری و ساری است و باید در راستای استخراج این گنجینه عظیم و حتی سرمایه گذاری در این راه تلاش کرد.

«راهیان نور» و حکایت یک سرمایه گذاری معنوی
تردیدی نیست که یکی از این سرمایه گذاری‌ها و البته راه‌های عملی برای استخراج این گنجینه عظیم، برگزاری اردو‌های عمومی بازدید از مناطق عملیاتی در کشور و حضور در یادمان‌های شهدا و ایثارگران آن دوران یا همان «راهیان نور» است؛ برنامه‌ای که البته سال هاست به همت دست اندرکاران این امر اجرایی می‌شود تا مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور در طول سال بویژه در روز‌های پایانی هر سال و آغاز سال جدید، پذیرای خیل مشتاقان این راه نورانی باشد.
راهیان نور را باید سفری زیارتی دانست که برای زنده نگداشتن یاد شهدا و ایثارگران و همچنین جلوگیری از فراموشی و تحریف دفاع مقدس به عنوان گنجینه عظیم تاریخی انقلاب اسلامی و دوران معاصر ایران به انجام می‌رسد؛ سفری که زائران، خادمان، راویان و یادمان‌ها عناصر اصلی سازنده آن هستند که با حذف هر کدام از این عناصر، راهیان نور هویت خود را از دست می‌دهد.

سال ۹۸ و شعار «ما پیروزیم»
و اکنون این راه مقدس با شعار «ما پیروزیم/ نحن منتصرون» برای سال جدید یعنی سال ۱۳۹۸ تعریف شده است و این نوشتار بر آن است تا پویندگان این راه و جویندگان معارف دوران دفاع مقدس را در طی این مسیر نورانی یار و یاور باشد.
به نظر می‌رسد نخستین نکته‌ای که حاضران در این سفر‌ها باید به آن توجه داشته باشند؛ ضرورت آماده سازی خود برای این سفر بویژه یافته‌ها و اطلاعات لازم پیش از آغاز سفر است که در این زمینه، پایگاه اینترنتی www.rahianenoor.com هم برای در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم و هم برای ثبت نام و ارائه آخرین اخبار، پایگاهی جامع و کامل است؛ در عین حال که راهیان نور می‌توانند از تجربیات افرادی که پیش از این پای در این راه نهاده اند نیز بهره‌مند شوند.

همه این آماده سازی‌ها برای آن است که توشه معنوی کاملی از این سفر برگرفته شود که یادآور این بیان مهم مقام معظم رهبری هم هست:
«آن کسانی که به این سفر‌های راهیان نور می‌آیند و برمی گردند، حتماً باید چیزی به آن‌ها اضافه شده باشد؛ باید بین آن‌ها و بین حادثه‌ی مهمّ دفاع مقدّس یک پیوند و ارتباط ناگسستنی به وجود بیاید؛ معرفت تازه‌ای پیدا کنند. اطّلاع تازه‌ای پیدا کنند.
در این زمینه‌ها ما البتّه در طول این سال‌ها به نظر من کم کار بوده ایم؛ ما کم کار کرده ایم. حالا کتاب زیاد نوشته شده، چند فیلم ساخته شده؛ این‌ها خوب است؛ کار‌هایی که انجام گرفته خوب و باارزش است؛ لکن به نظر من در مقابل آن چه باید انجام بگیرد کم است. این کتاب‌هایی هم که ما نگاه می‌کنیم و استفاده می‌کنیم، خب خوب است، منتها دایره اش محدود است. دایره‌ی تأثیرگذاری این‌ها محدود است؛ حالا مثلاً فرض کنید که می‌گویند از فلان کتاب پُر‌فروش و پُرتیراژ، پانصد هزار، ششصد هزار [نسخه]چاپ شده؛ خب حالا ششصد هزار نسخه‌ی کتاب در یک کشور به این بزرگی، اگر فرض کنیم هر یک نسخه‌ی کتاب را هم ده نفر خوانده باشند، می‌شود پنج میلیون نفر، شش میلیون نفر؛ از جامعه‌ی هشتاد میلیون نفری ما، پنج میلیون [نفر]یک کتاب را بخوانند و به معارف آن آشنا بشوند، کافی است؟
باید ترویج کرد؛ باید هم کتاب را ترویج کرد، هم مفاهیم را ترویج کرد، هم آن را در قالب هنر عرضه کرد، هم بهترین هایش را در کتاب‌های درسی گنجاند، هم در دانشگاه‌ها یک بابی برای مسائل مربوط به دفاع مقدّس باز کرد.
نگذاریم این قضیّه به آسانی از دست برود. هر جانبازی که از دفاع مقدّس باقی مانده است، یک یادگاری است؛ این یادگاران دفاع مقدّس را گرامی بداریم، سرداران دفاع مقدّس را گرامی بداریم. آن‌ها هم قدر خودشان را البتّه بدانند و خودشان را حفظ کنند و آن ارزش‌ها را در خودشان نگه دارند. این راه با استقامت تأمین خواهد شد و پیش خواهد آمد.»

نکته دیگر درباره راهیان نور، ضرورت سبکبار بودن زائر در این سفر و بسنده کردن به وسائل ضروری شخصی است تا دست و پا گیر نباشد.

توجه به تعامل با مردم مناطق آن دیار هم نکته مهمی دیگری است که زائر باید به آن عنایت داشته باشد که این نکته در بیانات حضرت آقا هم به این شکل مورد توجه قرار گرفته است:
«هرکدام از این پنج استان خوزستان و ایلام و کرمانشاه و کردستان و آذربایجان غربی -این نوار مرزی غرب کشور- یک مسئله‌ای دارد، یک ارزشی دارد، یک جایگاهی دارد؛ مردم آن جا مورد توجّه قرار بگیرند، مورد محبّت قرار بگیرند؛ همه‌ی این‌ها پشتیبانی کردند. در همه‌ی این بخش‌ها که شما ملاحظه می‌کنید، اگر پشتیبانی‌های مردم نبود، کار پیش نمی‌رفت؛ پشتیبانی مردم بود که رزمندگان توانستند کار انجام بدهند. البتّه بنده در همان مختصر برهه‌ای که در آن عرصه‌ها حضور پیدا کردم، خودم به چشم خودم دیدم کمک‌های مردم را، حمایت‌های مردم را، توجّهات خاصّ مردم به رزمندگان را، که رزمندگان را وادار می‌کرد که بتوانند کار‌های بزرگ را انجام بدهند ....»

و البته عنایت زائران راهیان نور به این که همسفر خوبی هم برای همسفران خود باشند؛ نکته مهم دیگر این سفر‌های معنوی است که زمینه را برای یافتن دوستان جدید و البته استفاده از تجربیات مختلف آنان در عرصه‌های مختلف زندگی باز می‌کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها