خبرهای داغ:
بیرنوندی گفت:برنامه بلند مدت در استان قزوین انتقال آب از سد طالقان به 14 شهر استان و 194 روستا که از وزارت نیرو در دست پیگیری است تا بتوانیم کمتر به منابع زیر زمینی تکیه کنیم که در حال حاضر در بخش آب شرب شهری از 177 حلقه چاه آب استخراج می شود. ‍
کد خبر: ۹۱۱۹۰۰۷
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

داراب بیرنوندی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: با همکاری مردم در بخش صرفه جویی آب و افزایش راندمان پمپاژ آب در شبکه شرب شهری از افت فشار و قطعی آب تاکنون جلوگیری شده است.

وی گفت: تمامی منابع آب شرب شهری استان، از منابع سفره های زیر زمینی می باشد که در 26 شهر از چاهها برداشت آب می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان اظهار کرد:این منابع آب سفره های زیر زمینی محدود بوده و رابطه مستقیم با بارندگی ها دارد.

بیرنوندی اظهار کرد: در سنوات گذشته بارندگی ها به شدت کاهش یافته و در سال ۹۶ کمتر از 200 میلی متر در استان قزوین بارندگی داشته ایم اما امسال خوشبختانه وضعیت بارندگی بهتر است.

وی با بیان این که در تابستان گذشته حدود 690 الی 700 لیتر در ثانیه کمبود آب داشتیم که برنامه های را در سه بحث کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی کرده ایم، افزود: 14 حلقه چاه در برنامه کوتاه مدت در مدت پنج ماه حفر و تجهیز و به بهره برداری رسید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان خاطر نشان کرد : در طول یکسال، بیش از 55 کیلومتر شبکه آب شهری اصلاح و بازسازی شد و در حال حاضر در بافت قدیمی شهر حدود 120 کیلومتر شبکه فرسوده آب شهری وجود دارد که نیاز به اصلاح دارد.

بیرنوندی در بخش شبکه فاضلاب خاطرنشان کرد: 63 درصد مشترکین شهر قزوین به شبکه فاضلاب شهری متصل هستند که در بخش فاضلاب شهرهای قزوین، تاکستان و آبیک را شامل می شود.

وی اضافه کرد: در استان قزوین 2 پروژه ساخت تصفیه خانه فاضلاب توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و به روش بیع متقابل BOT در دست اقدام است که تصفیه خانه فاضلاب شهر محمود آباد در مرحله بهره برداری و تصفیه خانه فاضلاب شهر آبیک در دست ساخت می باشد.

وی یادآور شد: در شهرهای استان بیش از 40 کیلومتر شبکه فاضلاب احداث و توسعه داشته ایم تصفیه خانه فاضلاب محمود آباد از تصفیه خانه های پیشرفته کشور است که خروجی فاضلاب آن جهت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که وارد مدار شده است که توسط مسئولین کشوری افتتاح خواهد شد.

مدیر عامل آبفای استان بیان کرد: 28 دیزل برق خریداری شده که در زمان قطعی برق و پیک مصرف در شرکت آب و فاضلاب استان وارد مدار می شود.

این مسوول افزود: در سال گذشته 5 حلقه چاه که در شرق قزوین احداث شده بود وارد مدار بهره برداری شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان شد و یک خط انتقال جدید نیز به طول 5/7 کیلومتر از محمدیه به مهرگان به بهره برداری رسید.

مدیر عامل آبفای استان برنامه میان مدت این شرکت را استفاده از چاههای بیدستان و انتقال آن به قزوین که 30 کیلومتر خط انتقال که 18 کیلومتر آن کار شده خاطر نشان و ساخت ایستگاه پمپاژ و حفر و تجهیز 20 حلقه چاه که بین 600 تا 800 لیتر در ثانیه آب به مدار موجود شهر قزوین اضافه می شود که تا سال 1405 و وارد شدن آب سد طالقان به مدار آب شرب شهری جوابگو مقدار مصرف این استان خواهد بود که از کل پروژه 53 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با تامین اعتبار این پروژه هر چه سریعتر به اتمام خواهد رسید.

بیرنوندی گفت: برنامه بلند مدت در استان قزوین انتقال آب از سد طالقان به 14 شهر استان و 194 روستا که از وزارت نیرو در دست پیگیری است تا بتوانیم کمتر به منابع زیر زمینی تکیه کنیم که در حال حاضر در بخش آب شرب شهری از 177 حلقه چاه آب استخراج می شود.

وی در پایان با بیان این که در حال حاضر سرانه مصرف به ازای هر نفر در کشور به طور میانگین 150 لیتر در شبانه روز است که در قزوین 184 لیتر و بیشتر از میانگین کشوری است گفت: با توجه به روزهای پایانی سال و سنت حسنه خانه تکانی از همشهریان عزیزی خواستاریم که در مصرف آب صرفه جویی کرده تا خللی در آب رسانی به کلیه مشترکین و همشهریان ایجاد نشود و شبکه دچار افت فشار و قطعی آب در سطح شهر نشود.

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها