مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه قیمت دام سبک زنده و قیمت گوشت ناشی از قاچاق دام نیست، گفت: ۸۰۰ هزار راس از جمعیت دام سبک استان توسط جامعه عشایری خراسان شمالی پرورش و نگهداری می شوند.
کد خبر: ۹۱۱۸۹۸۵
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

به گزارش سرویس بسیج عشایری  مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی  با بیان اینکه قیمت دام سبک زنده و قیمت گوشت ناشی از قاچاق دام نیست، اظهار کرد: ۸۰۰ هزار راس از جمعیت دام سبک استان توسط جامعه عشایری خراسان شمالی پرورش و نگهداری می شوند و سالانه بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از این جمعیت دام کشتار می شوند.

قنبرزاده عنوان کرد: اداره کل امور عشایری استان با اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری استان و حمایت از اجرای این طرح، موجب شده است که حجم تولید گوشت قرمز عشایر استان از هفت هزار تن به هفت هزار و ۵۰۰ تن در سال افزایش پیدا کند. وی تصریح کرد: گوشت قرمز مورد نیاز کشور سالانه ۹۶۰ هزار تن است که توسط دامداران کشور تولید می شود و کشور در زمینه تامین این کالای اساسی خود با هیچ کمبودی مواجه نیست درحالیکه پس از تابستان امسال، روند پاسخگویی به این نیاز کشور از محل تولید داخلی، وضعیتی غیر منطقی پیدا کرد.

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی با یادآوری این مطلب در اغلب رسانه های سراسری کشور اینگونه اعلام شده است که علت اصلی در بروز وضعیت کنونی قیمت دام سبک زنده و گوشت قرمز در قصابی ها ناشی از قاچاق دام بوده است، عنوان کرد: بنده به این توجیه اعتقادی ندارم و می گویم ریشه این وضعیت به قاچاق دام مربوط نمی شود.

وی با بیان اینکه دلالان فقط ۱۰ درصد در افزایش قیمت دام زنده تاثیرگذار هستند، گفت: علت اصلی افزایش قیمت دام، افزایش هزینه تولید متاثر از افزایش قیمت نهاده های وارداتی است.

قنبرزاده تصریح کرد: برای دامدار نمی صرفد که دام  پرواری آماده فروش خود را به کمتر از ۳۸ هزار تومان بفروشد.

وی همچنین وجود رانت را یکی از علل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در قصابی ها دانست و این سوال را مطرح کرد: چرا گوشت وارداتی با کیفیت درجه سه و چهار با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان باید با قیمت های بالایی به دست مصرف کننده برسد؟

وی بروز وضعیت کنونی در کشور را حاصل عملکرد ضعیف مدیریتی در کشور اعلام کرد و پیشنهاد داد: دولت بجای اینکه ارز به واردات دام و گوشت های درجه دو و سه اختصاص دهد، همان ارز را برای تامین خوراک دام به منظور کاهش هزینه های تولید صرف کند و جلوی قاچاق دام را نیز بگیرد.

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه عشایری استان در این بحبوحه از افزایش قیمت دام سبک، دام های مولد خود را نیز فروخته اند؟ گفت: درحالیکه قیمت دلالان برای خرید دام های مولد عشایر بین پنج تا شش میلیون تومان نیز پیشنهاد شده است، با این وجود، اغلب عشایر استان از فروش دام مولد خود و حفظ این سرمایه اصلی زندگی خود امتناع کرده اند.

 

 

ارسال نظرات