خبرهای داغ:
سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قزوین

آغاز ثبت نام اعتکاف/ در حال حاضر ۴ مسجد تعیین شده/ مهلت ثبت نام تا ۲۷ اسفندماه

حجت الاسلام میرزایی گفت:تا امروز ۱۴۰ نفر از همشهریان عزیز در سایت اعتکاف استان ثبت نام کرده اند و گنجایش مساجد تعیین شده هزار و ۳۰۰ نفر است که در صورت افزایش تقاضا این میزان مسجد نیز افزایش می یابد.
کد خبر: ۹۱۱۸۸۲۰
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱

حجت الاسلام میرزایی گفت: اعتکاف عملی مستحب است که بر اساس آن فرد حداقل ۳ روز در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد. اعتکاف در شرع به معنی التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است و در معنای لغوی، اعتکاف از ریشه «عکف» به معنی روی آوردن و بزرگداشت چیزی است و در قرآن نیز در آیات ۱۲۵ سوره بقره، ۱۳۸ سوره اعراف، ۹۷ سوره طه این مفهوم به کار رفته است.

این سنت حسنه از جمله سنت‌های پیامبر(ص) است. درباره سابقه اعتکاف در ایران در دوران صفویه و در شهر‌های اصفهان و قزوین شیخ لطف‌الله میسی چنین می‌گوید:«در قزوین و اصفهان بر اجراى اعتکاف اهتمام ورزیده و هدف ارجاع مردم به نور حقایق و دعا و توسل براى دوام حکومت علوى موسوى بوده است.»

اساس اعمال اعتکاف بر روزه‌داری و اقامت در مسجد است و هیچ عبادت خاص دیگری برای آن تعیین نشده است. با این حال افرادی که معتکف می‌شوند برای این که در این مدت بیشترین بهره معنوی را ببرند تا جایی که بتوانند اعمال عبادی انجام می‌دهند.

حجت الاسلام محمدرضا میرزایی مسوول اعتکاف قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین با اشاره به فرا رسیدن ماه رجب و ایام البیض بیان کرد:امسال نیز همچون سال های گذشته، ستاد اعتکاف شهرستان قزوین، جهت آسایش و رفاه حال معتکفین محترم، تدابیری را اندیشیده است.
وی گفت:امسال ۷ مسجد جهت پذیرایی از معتکفین عزیز تعیین شده اما در حال حاضر ، مشخصا ۴ مسجد در سایت اعتکاف استان معرفی شده است.

مسوول اعتکاف شهرستان قزوین اظهار کرد:مسجد النبی(ص) ویژه آقایان، مسجد محمد رسول الله(ص) ویژه دانش آموزان پسر، مسجد امام خمینی و مسجد موسی بن جعفر(ع) ویژه بانوان در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام میرزایی با اشاره به تعداد معتکفین ثبت نام شده عنوان کرد:تا امروز ۱۴۰ نفر از همشهریان عزیز در سایت اعتکاف استان ثبت نام کرده اند و گنجایش مساجد تعیین شده هزار و ۳۰۰ نفر است که در صورت افزایش تقاضا این میزان مسجد نیز افزایش می یابد.

وی ضمن اشاره به تاریخ ثبت نام سایت اعتکاف افزود:این سایت از ۱۶ اسفندماه آغاز به کار نموده و متقاضیان تا پایان روز دوشنبه ۲۷ اسفندماه سالجاری فرصت دارند تا در این سایت ثبت نام نمایند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قزوین در خصوص میزان هزینه ثبت نام اضافه کرد:با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی، امسال هزینه ثبت نام هر فرد مبلغ ۶۰ هزار تومان است که به صورت اینترنتی پرداخت می شود.

حجت الاسلام میرزایی تصریح کرد:میزان هزینه ثبت نام در شهرستانها و روستاهای تابعه کمتر از مرکز استان می باشد و در برخی روستاها کاملا رایگان بوده و پذیرایی از معتکفین این روستاها از طریق اهالی و خیرین روستا انجام می شود.

وی گفت:معتکفین محترم از ساعت یازده شب ۲۸ اسفندماه تا اذان صبح روز ۲۹ اسفند باید در مساجد تعیین شده حضور یابند و در پس از سه روز اعتکاف، بعد از نماز مغرب یکم فروردین ماه سال ۹۸، به منازل خود باز می گردند.

گفتنی است متقاضیان می توانند از طریق سامانه ثبت نام اعتکاف به نشانی etekaf-qazvin.ir از نحوه ثبت نام و سایر شرایط مطلع شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها