مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی گفت: دولت به‌تنهایی و بدون مشارکت مردم نمی‌تواند حافظ منابع طبیعی باشد.
کد خبر: ۹۱۱۸۲۴۹
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در رابطه با وضعیت منابع طبیعی استان یزد گفت: 98 درصد از مساحت استان يزد به وسعت 7 ميليون و 300 هزار هكتار را عرصه‌هاي منابع طبيعي به خود اختصاص داده است.

محمدرضا آخوندی ادامه داد: 4 ميليون و 400 هزار هكتار به ميزان بيش از 60 درصد را مراتع، 38 درصد به ميزان بيش از 2 ميليون و 650 هزار هكتار اراضي بيابانی و 170 هزار هكتار يعني 1.5 درصد عرصه‌های منابع طبیعی را جنگل‌های طبيعي و دست كاشت به خود اختصاص داده است.

وی در رابطه با تأثیر روز درختکاری و فعالیت‌های مرتبط با این روز بر منابع طبیعی، گفت: در طول هفته منابع طبیعی بیش از 300 هزار اصله نهال توزیع خواهد شد؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که وقتی این تعداد نهال را در محیط‌های شهری و برون‌شهری کاشته شد، هرکسی خود را موظف بداند که آن‌ها را حفاظت و نگهداری کند؛ مطمئناً انجام این کار در روح و روان مردم، تلطیف هوا، زیبایی و منظرسازی را به دنبال خواهد داشت.

آخوندی با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی اذعان کرد: دولت به‌تنهایی و بدون مشارکت مردم نمی‌تواند حافظ منابع طبیعی باشد؛ حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی نباید تنها در 15 اسفند روز نمادین درختکاری انجام گیرد؛ بلکه لازم است همه در طول سال این مسئله را دنبال کرده تا بتوانیم حفاظت و توسعه منابع طبیعی را داشته باشیم.

وی کاشت نهال و برگزاری مراسم روز درختکاری در محور یزد-تفت و توزیع 300 هزار اصله نهال رایگان در بین اقشار مختلف مردم استان را از برنامه‌های شاخص اداره کل منابع طبیعی یزد در روز درختکاری عنوان کرد.

این مقام مسئول با اشاره به معدنی بودن استان یزد، خاطرنشان کرد: با توجه به بهره‌برداری از معادن که در ادوار گذشته انجام‌شده است، اگر بخواهیم خسارات ناشی از معادن را جبران کنیم به 972 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

آخوندی در رابطه با آثار خشک‌سالی بر یزد، اذعان کرد: با توجه به اقلیم خشک و شکننده و خشک‌سالی‌های پی‌درپی که طی 10 سال اخیر رخ داده است، آثار زیان‌بار در عرصه‌های طبیعت به دنبال داشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که اداره منابع طبیعی یزد هرساله تا چه میزان توسعه منابع طبیعی را جامه عمل می‌پوشاند، گفت: حدوداً سالیانه 3 هزار هکتار عملیات احیای مرتعی، جنگلی و بیابان‌زدایی را داریم؛ امسال 2 هزار و 500 هکتار عملیات بیولوژیکی توسعه مراتع، 200 هکتار توسعه جنگل و 200 هکتار عملیات بیابان‌زدایی را داشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد تصریح کرد: مراقبت و نگهداری فعالیت‌های انجام‌گرفته در راستای احیای مرتعی، جنگلی و بیابان‌زدایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات