خبرهای داغ:
پالایشگاه پتروشیمی تبریز، با تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی بنزین به ایزومریزاسیون نفت خام سنگین، توانستند به بنزین یورو ۵ با اکتان ۹۱، دست پیدا کنند و ایران را در بین ۳ کشور دارنده این فناوری قرار دهد.
کد خبر: ۹۱۱۸۰۹۵
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
ایران در بین ۳ کشور تولید کننده بنزین یورو ۵ با نفت خام سنگین قرار گرفت 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از استان آذربایجان شرقی، پالایشگاه پتروشیمی تبریز، با تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی بنزین به ایزومریزاسیون نفت خام سنگین، توانستند به بنزین یورو 5 با اکتان 91، دست پیدا کنند و ایران را در بین 3 کشور دارنده این فناوری قرار دهد.

 

با توجه به تغییر کاربری، و عدم احداث واحد جدیدی برای تولید این بنزین به دست متخصصان ایرانی، 130 میلیون یورو، صرفه جوئی ارزی صورت گرفته است.

 

همچنین از آلودگی های زیست محیطی نیز بسیار جلوگیری شده است، چنانکه پیشتر، این پالایشگاه از سال 1392، با سرمایه گذاری بالغ بر 370 میلیون یورو، طرح زیست محیطی را ارائه داده بود

از سال 1395 نیز با استفاده از بازیافت گازهای مشعل، گرانول سازی گوگرد با سرمایه 4.5 میلیون یوروئی بهره برداری شده است

 

پالایشگاه تبریز، در نوع خود اولین پالایشگاه در سطح کشور است که گازهای مضر پالایشگاه، مورد استفاده قرار گرفت که در سازمان ملل جزو طرح‌های کاهش گازهای گلخانه ای به ثبت رسیده است.

 

قیمت تمام شده هر لیتر بنزین در پالایشگاه، ۳ هزار و ۸۰۰ تومان است

برای راه اندازی این واحد، 10 میلیون یورو سرمایه گذاری صورت گرفته است که حرکتی مهم در راستای خودباوری و توانائی مهندسان ایرانی و عمل به اقتصاد مقاومتی بود.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پیش از این اقدام به تولید بنزین یورو 5 با خوراک سبک کرده بود، اما در پالایشگاه تبریز ۱۰ هزار لیتر با خوراک سنگین تولید می شود.

 

در این پالایشگاه، 3.2 تا ۳.۵ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می شود که با توجه به مصرف روزانه یک میلیون لیتر در تبریز، مازاد آن برای استان های دیگر صادر می شود.

 

هر لیتر بنزین در این پالایشگاه، با قیمت 3 هزار و 800 تومان به دولت فروخته می شود که به قیمت 1000 تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

تولید روزانه 3 میلیون لیتر گازوئیل، در پالایشگاه تبریز

همچنین متخصصان و مهندسان این پالایشگاه، روزانه توان تولید 3 میلیون لیتر گازوئیل را دارند که اگر موانعی مانند جذب گوگرد حل شود، می توانند این تولید گازوئیل را در یک روز به 6 میلیون لیتر از نوع یورو 5 برسانند که پیشتر گازوئیل یورو 2 بود.

البته بخش قدیمی گازوئیل سازی قادر نبود تا گوگرد را زیر 2 هزار برساند که در واحدهای جدید، زیر 10 پی پی ام، گازوئیل تولید می شود و در بخش قدیمی نیز روغن پایه گروه 2 تولید می شود.

 

گازوئیل در این پالایشگاه، به لیتری 3 هزار تومان تولید و به دولت فروخته می شود که مردم با قیمت 350 تومان خریداری  می‌کنند.

 

ارسال نظرات