سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران– منطقه نوشهر از توزیع ۵۲۷ هزار اصله نهال در هفتهٔ منابع طبیعی خبر داد و افزود: ۴۰۰ هزار اصله از این تعداد، در غرب مازندران و بقیه در استان‌های دیگر توزیع می‌شود که گونه‌های در نظر گرفته شده اغلب شامل زَربین، سرو خمره‌ای، سرو شیراز، پَلَت، صنوبر است.
کد خبر: ۹۱۱۸۰۸۴
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مازندران 2 میلیون و 400 هزار هکتار مساحت دارد که یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را منابع طبیعی تشکیل می دهد.

استاندار مازندران دراین مراسم، نقش مردم را در حفاظت از محیط زیست شکننده استان، مهم و حیاتی دانست و گفت : لازم است برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در درجه اول تشکل های مردم نهاد فعال تر از گذشته وارد گود شوند.

احمد حسین زادگان افزود:منابع طبیعی متعلق به نسل های آینده است و باید آیندگان نیز در حفظ و توسعه آن مشارکت داده شوند و راهکار آن نیز آموزش این برنامه ها در مدارس است. وی تصریح کرد: منابع طبیعی باید برای شناسایی اراضی بلااستفاده قابل واگذاری به بخش خصوصی برای طرح زراعت چوب نیز همکاری کند.

همچنین به مناسبت تقارن هفته منابع طبیعی و هفته گرامیداشت شهدا، زنگ طبیعت ، دیروز در مدرسه شاهد ناحیه 2 ساری نواخته شد و دانش آموزان و مسئولان به کاشت نهال در محوطه این مدرسه پرداختند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-منطقه ساری در این مراسم با بیان اینکه جنگل‌های مازندران قدمتی بیش از 60 میلیون سال دارند گفت: در منطقه ساری 794 هزار هکتار جنگل داریم که هر یک هکتار جنگل 2.5 میلیون تن اکسیژن تولید می‌کند و هر درخت 5 هزار متر مکعب آب را در خودش ذخیره کرده و یکی از مهم‌ترین منابع حفظ آب محسوب می‌شود.

سید محسن موسوی با بیان اینکه استان مازندران، دومین استان کشور از نظر میزان بارندگی است افزود: اما با این وجود، تراز آب‌های زیرزمینی ما منفی شده و مجبوریم چاه های عمیق تری حفر کنیم تا به آب دسترسی یابیم.

وی تصریح کرد: برای حفاظت از منابع ملی ، فرهنگ حفظ منابع طبیعی را باید از مدارس و خانواده ها آغاز کرد و امسال یک میلیون اصله نهال در استان غرس می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم در این مراسم، طبیعت را جلوه‌ای از ذات الهی بیان کرد و گفت: حفظ طبیعت اطراف از مهم‌ترین وظایف هر انسان است که متأسفانه هنوز فرهنگ محافظت از منابع طبیعی در جامعه نهادینه نشده و باید این فرهنگ از مقطع ابتدایی برای دانش‌آموزان جا بیفتد.

عسکری نیکزاد افزود: از 15 تا 22 اسفند به عنوان هفته گرامیداشت شهدا نامگذاری شده که ما در این راستا ،امسال طرح کاشت 2010 نهال به یاد 2010 شهید دانش‌آموز و فرهنگی را در دستور کار داریم. به گفته وی استان مازندران 1710 شهید دانش‌آموز و 300 شهید فرهنگی دارد .

همچنین با حضور مسئولان منابع طبيعی و شهرستان چالوس، زنگ طبيعت در مدرسه دخترانه امامت روستای مازوپشته چالوس نواخته شد.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – منطقه نوشهر در اين مراسم گفت: امسال ۴۵ هزار هکتار پروژهٔ آبخیزداری با استفاده از ۱۴ میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعهٔ ملی در غرب مازندران اجرا شد.

قربانعلی حدادی با بیان اینکه از ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش سالانهٔ ایران، در حدود ۲۸۰ میلیارد مترمکعب یعنی ۷۰ درصد آن تبخیر می‌شود تصریح کرد: تقویت جنگل‌ها و مراتع موجب حفظ آب‌وخاک می‌شود.

وی افزود: هر هکتار جنگل به‌طور میانگین در سال، ۱۵۰۰ مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند و مراتع نیز نقش مهمی در حفظ آب دارند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – منطقه نوشهر هم گفت: مساحت جنگل‌های غرب مازندران بر طبق عکس‌های هوایی سال ۱۳۴۶ در حدود ۳۱۳ هزار هکتار بود که در سال ۱۳۷۳ به ۳۱۵ هزار هکتار و اکنون به ۳۲۰ هزار هکتار رسیده است.

عبدالرضا سنگاری افزود: این افزایش مساحت به دلیل جنگل‌کاری‌های صورت گرفته به وجود آمد.

وی تصریح کرد: با توجه به گردشگرپذیر بودن غرب مازندران، همواره در روزهای تعطیل شاهد تخریب منابع طبیعی و آتش‌سوزی و ریختن زباله در مناطق مختلف استان هستیم که باید فرهنگ استفاده مردم از مناابع طبیعی بالا برود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران– منطقه نوشهر از توزیع ۵۲۷ هزار اصله نهال در هفتهٔ منابع طبیعی خبر داد و افزود: ۴۰۰ هزار اصله از این تعداد، در غرب مازندران و بقیه در استان‌های دیگر توزیع می‌شود که گونه‌های در نظر گرفته شده اغلب شامل زَربین، سرو خمره‌ای، سرو شیراز، پَلَت، صنوبر است.
هفته منابع طبیعی از 15 تا 21 اسفند، فرصت مناسبی به منظور ارج نهادن به منابع طبیعی، احیای آن و نیز ترویج فرهنگ درختکاری و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی است که با مشارکت دانش اموزان و همه قشرهای مردم ، می توان در توسعه و ترویج حفظ و حراست از این مواهب خدادادی، گام های مثبتی برداشت.

"منابع طبیعی، بزرگترین سرمایه ملی" به عنوان شعار هفته منابع طبیعی تعیین و روز شمار هفته نیز به شرح ذیل اعلام شد:

روز اول: چهارشنبه 15 اسفند- روز درختکاری

روز دوم: پنج شنبه 16اسفند- منابع طبیعی، مردم، احیاء و توسعه جنگل ها و مراتع

روز سوم: جمعه 17 اسفند- منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعات

روز چهارم: شنبه 18   اسفند- منابع طبیعی، مردم، حفاظت و حمایت

روز پنجم: یکشنبه 19 اسفند- منابع طبیعی، مردم، آبخیزداری و مقابله با سیل و خشکسالی

روز ششم: دوشنبه 20 اسفند- منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت

روز هفتم: سه شنبه 21 اسفند- منابع طبیعی، مردم و مجامع علمی و دانشگاهی

ارسال نظرات
پر بیننده ها