تفاهم نامه همکاری بین مرکز آمار قوه قضاییه و اداره عفو و بخشودگی منعقد شد
با امضای تفاهم نامه همکاری بین رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و اداره کل عفو و بخشودگی سجل قضایی دستگاه قضا، سامانه ساما (سامانه اطلاعات موثر اشخاص) راه اندازی شد.
کد خبر: ۹۱۱۷۸۹۶
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹

 به گزارش سرویس   بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج، به نقل از خبرگزاری میزان، آیت الله حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در جلسه انعقاد تفاهم نامه بین مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و اداره کل عفو و بخشودگی سجل قضایی قوه قضائیه اظهار کرد: سامانه‌ای که در حال راه اندازی است، سامانه اطلاعات موثر اشخاص نام دارد.

وی ادامه داد: گاهی، افرادی به صورت ضامن، شاکی، مصدوم و کفیل و شاهد حرفه‌ای در فرآیند دادرسی وارد می‌شوند و با توجه به تجاربی که دارند این مسیر را از مسیر عدالت خارج می‌کنند و اقدام به اخاذی و کلاهبرداری می‌کنند که این مفاسد از بیرون دستگاه قضایی به قوه قضاییه تحمیل می‌شود.

آیت االله شهریاری افزود: اطلاعات محکومین فراری و افرادی که تحت تعقیب هستند نیز در این سامانه ثبت می‌شود و اطلاعات آن‌ها به صورت برخط در اختیار بیش از ۹ هزار شعبه قرار می‌دهیم.

آیت الله شهریاری افزود: بیش از ۴۲ عنوان از اطلاعات موثر اشخاص را در سامانه قرار دادیم تا افرادی که مرتکب فساد شده اند شناسایی شوند و با راه اندازی این سامانه از فساد‌های بیرونی در دستگاه قضایی جلوگیری خواهد شد.

وی بیان داشت: این سامانه امروز ایجاد شده و به بهره برداری خواهد رسید و ان شاءلله با فعال شدن دادسرا‌ها و محاکم این اطلاعات وارد خواهد شد و از امروز قابلیت ورود اطلاعات وجود دارد. در حال حاضر اداره کل سجل کیفری قوه قضاییه به اطلاعات دسترسی دارد و بانک اطلاعاتی آن قابل بهره برداری است.

در ادامه این جلسه تدین معاونت پژوهش نظارت و ارزیابی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ، پیرامون جزییات این تفاهم نامه گفت: سامانه ساما ( اطلاعات موثر اشخاص)  برای دسترسی مراجع قضایی و رسمی به اطلاعاتی است که به موجب قانون باید در دسترسشان باشد تا در راستای تسهیل در دادرسی از این اطلاعات استفاده کنند.

وی ادامه داد: با راه اندازی این سامانه کارچاق کن ها و افرادی در بیرون از دستگاه قضایی در مسیر عدالت انحراف ایجاد می کنند شناسایی می شوند و اطلاعاتشان در سامانه ثبت می شود.

تدین با بیان اینکه قوه قضاییه به موجب قانون برخی بانکهای اطلاعاتی را می بایست ایجاد می کرد گفت: جامعه هدف این سامانه کسانی هستند که تاکنون به صورت گمنام و ناشناس وارد دستگاه قضایی می شدند و یا در دستگاه های دولتی دخالت می کردند، که با این سامانه شناسایی خواهند شد همچنین با وجود این سامانه در دادرسی ها بحث گمراهی نخواهیم داشت.

معاونت پژوهش نظارت و ارزیابی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: تسهیل در اجرای احکام، جلوگیری از نفوذ افراد کارچاق کن در فرایند دادرسی از اهداف مهم این طرح است.  اين سامانه پويا خواهد بود و موارد جديد و آيين نامه ها به آن اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تشکیل بانك های اطلاعاتی به این منظور است که برخی خدمات اجتماعی به برخی افراد ارائه نشود گفت: برای مثال در قانون جديد چك مقرر شده است به افراد دارای چك برگشتی دسته چك داده نشود. افرادی كه جامعه هدف هستند افرادی هستند كه وضعيتشان برای مراجع قانونی مهم است. لذا افرادی كه بصورت گمنام وارد مراجع قضايی می شدند جامعه هدف هستند.

در ادامه جلسه، صادقی مدیر کل عفو و بخشودگی سجل قضایی اظهار کرد: ما در جامعه با تحولات اساسی در زمینه مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و افزایش جمعیت و تقاضا‌ها در زمینه‌های مختلف و به ویژه سجل قضایی مواجه هستیم که این امر ایجاب می‌کند در پاسخگویی به مراجعان تحول ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه سیستم‌های سنتی در عرصه خدمات قضایی پاسخگو نیست و باید به تکنولوژی روز و فناوری نوین روی بیاوریم، ادامه داد: سجل قضایی یکی از امور مهم قوه قضاییه است که در سرنوشت مردم و امور کسب و کار، اخذ مجوز، سایر فعالیت‌ها و رسیدگی به پرونده‌های قضایی نیز موثر است.

صادقی با بیان اینکه در مراحل تحقیقات مقدماتی، دادرسی و اجرا و درخواست‌های عفو نیز سوابق افراد دخیل است، گفت: لازم بود تحولی در خدمات ارائه شده ایجاد شود و همکاران ما باید در شناسایی مجرمین تحت تعقیب و فراری و خطرناک به این سامانه دسترسی داشته باشند لذا با تلاش فراوان همکاران در دو حوزه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و اداره کل عفو و بخشودگی این کار صورت گرفت.

وی بیان داشت: سامانه اطلاعات موثر اشخاص در جهت تحقق عدالت الکترونیکی ایجاد شد و از همکاران در این رابطه تشکر می‌کنم.

مدیر کل عفو و بخشودگی سجل قضایی خاطرنشان کرد: سامانه اطلاعات و سوابق اشخاص از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند و سلامت روانی را در پی دارد.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و  اداره کل عفو و بخشودگی سجل قضایی قوه قضائیه منعقد شد.

 

ارسال نظرات