خبرهای داغ:
استان سیستان و بلوچستان با اقلیم گرم و خشک یکی از مناطق مستعد کشت انبه در کشور است که در سواحل دریای عمان، مناطق راسک، سرباز، قصرقند، نیکشهر، دشتیاری و چابهار نیز کشت می شود.
کد خبر: ۹۱۱۷۷۸۶
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
محروم ماندن پادشاه میوه ها در بلوچستان از صنایع تبدیلی 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  خبرگزاری بسیج از سیستان و بلوچستان، انبه یکی از نعمتهای الهی منطقه بلوچستان که در سواحل دریای عمان، مناطق راسک، نیکشهر، دشتیاری و چابهار کشت می شود و فراورده هایی نظیر انواع ترشی با پوست، بدون پوست، هسته دار، روغنی، سرکه ای، خلالی و مخلوط معــروف ترین ترشی های تولیدی در استان سیستان و بلوچستان هستند که مرغوب و از بازار خوبی برخوردار است.

انبه سرشار از ویتامین های ،،B6 ،،K و همچنین پتاسیم، فسفر، آهن، کلسیم، فیبر و انواع آنتی اکسیدان ها است.  انبه میوه آب دار و خوشمزه ایی است که مقدار زیادی مواد معدنی و آنزیم های مفید برای سلامتی دارد پس تعجبی ندارد که به انبه، پادشاه میوه ها می گویند. 

این میوه علاوه  بر مصرف خوراکی، آشپزی و آبمیوه گیری به عنوان طعم دهنده، رنگ دهنده و عطر کاربرد دارد و 1000 نوع مختلف دارد. این میوه ی هسته دار از دو بخش عمده تشکیل شده است: قسمت گوشتی بیرونی و هسته.

میوه نارس انبه ترش مزه است و برای ترشی و سس غذا از آن استفاده میشود یا اینکه پوست آن را تراشیده و مغز آن را تکه تکه میکنند و به آن نمک میزنند و در معرض آفتاب قرار می دهند تا خشک شود. بهره دهی یک درخت از 700 عدد تا 2000 عدد است یعنی هر درخت حدود 120 کیلو گرم محصول میدهد.

فواید انبه برای سلامتی

1)پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدان انبه از سرطان های روده، سینه، خون و پروستات پیشگیری میکند. این ترکیبات شامل کرستین، ایزوکرستین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و متیل گالات و همچنین آنزیم های مختلف می باشد.

2)کاهش کلسترول: محتوی باالی فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول کمک می کند.

3) پاکسازی پوست: هم داخلی و هم خارجی برای پوست قابل استفاده است . انبه منافذ بسته شده پوست را باز کرده و جوش ها را از بین می برد. 

4) سلامت چشم: یک فنجان انبه خرد شده 25 درصد از میزان مورد نیاز روزانه ویتامین A را فراهم میکند که به بهبود بینایی کمک کرده و از شب کوری و خشکی چشم جلوگیری می کند.

5) قلیایی کردن کل بدن: اسید تارتاریک ، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می کند.

6)کمک به دیابتی ها: انبه به تنظیم سطح انسولین در خون کمک میکند. در یک داروی خانگی سنتی برگ های آن را در آب جوشانده، شب تا صبح در آب خوابانده و بعد جوشانده را صبح مصرف میکردند. انبه همچنین شاخص گلیسمی پایینی دارد به همین علت مصرف متوسط از آن سطح قند خون را بالا نخواهد برد.

 7) افزایش قوای جنسی: انبه منبع بسییار خوبی از ویتامین E می باشد. با این حال ارتباط خوب بین میل جنسی و ویتامین E ابتدا با یک کلیت بخشی اشتباه روی تحقیقات برروی موش های آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشان داده است که مقدار متعادل از آن در این زمینه مفید است.

8) تقویت گوارش: پاپایا تنها میوه ایی نیست که حاوی آنزیم هایی است که پروتئین را تجزیه میکنند. میوه های زیادی مثل انبه هستند که این خاصیت مفید را دارند. فیبر موجود در انبه همچنین به هضم و دفع غذا کمک می کند.

9)کمک به دفع گرما: گرفتن آب این میوه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین کننده به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن کمک می کند.

10)تقویت سیستم ایمنی بدن: میزان بالای  ویتامین A وc در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را قوی نگه خواهد داشت.

خواص انبه برای درمان بیماری ها

تاثیر بی نظیر انبه برروی سلامت بدن:

آرامش اعصاب و تقویت حافظه :  مصرف انبه فشار عصبی را کاهش می دهد و باعث ایجاد آرامش روحی می شود زیرا اسید آمینه و تریپتوفان و پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است گلوتامین اسید موجود در انبه به تقویت تمرکز و بهتر شدن حافظه کمک میکند.

تقویت روده و معده و درمان اسهال با انبه:  انبه میوه ایی دارای مواد مغذی است که روده را تقویت میکند و هضم بسیار آسان دارد. پوست انبه دارای 15 تا 18 درصد تانن است و یک قاشق چای خوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

درمان بیماری های گوارشی با مصرف انبه:

درمان سرفه با انبه:  میوه انبه دارای طبع گرم و موثر در رفع سرفه، تنگی نفس، انواع سردرد و دردهای قولنجی است .

خواص انبه در کاهش کلسترول: انبه محتوی مقدار زیادی فیبر ، پکتین و ویتامین c است که کلسترول خون را کاهش می دهد.

درمان کم خونی یکی از خواص انبه:  افرادی که از کم خونی در طول بارداری و عادات ماهانه رنج میبرند بهتر است انبه مصرف کنند زیرا مصرف انبه موجب خون سازی در بدن می شود. ویتامین های موجود در میوه انبه ویتامین A یا بتاکاروتن است که موجب تقویت چشم و تنظیم سوخت و ساز بدن میشود.

لاغری و کاهش وزن با مصرف انبه میوه انبه:  با کاهش اشتها به کاهش وزن افراد کمک میکند زیرا دارای کالری پایین و مقادیر بالای  فیبر است که باعث کاهش جذب چربی می شود، پوست انبه از ذخیره چربی جلوگیری کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود

درمان سرما خوردگی با انبه: انبه حاوی مقادیر بالایی  ویتامینC ویتامین A و کاروتنوئید هاست که برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

خواص انبه برای قلب انبه: حاوی مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم و انواع ویتامین هاست که خطر ابتلا ء به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

شیوه مصرف برگ انبه برای قند خون: بهترین شیوه مصرف این برگ ها جوشاندن چند عدد برگ در یک ظرف آب سپس صاف کردن و نوشیدن آن است. یک راه دیگر مصرف آن، خشک کردن برگ ها در مقابل نور خورشید و آسیاب کردن آن ها است. سپس یک قاشق از برگ های آسیاب شده را به یک لیوان آب اضافه کرده، هم زده و بنوشید حتی میتوانید برگ های خام این میوه را بعد از شستن بجوید.

 

خواص انبه برای نوزادان و کودکان :

∙ میوه انبه را می توان از 6 ماهگی در سبد غذایی نوزاد جای داد. 

 ∙ ویتامین A انبه موجب تقویت بینایی و بهبودسلامت چشم ها در کودکان و نوزادان میشود.

  ∙ میوه انبه به هضم غذا در کودکان و نوزادان کمک میکند.

∙ انبه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان می شود.

∙ ویتامین B6 و اسید گلوتامین موجود در انبه حافظه در نوزادان و کودکان را تقویت میکند

∙ شربت انبه در طب چینی برای درمان گلو درد و سرفه استفاده میشد.

∙ از ترکیب برگ انبه و چند ماده دیگر برای ساخت اکسپکتورانت و مسکن برای درد سینه استفاده میشود. 

  ∙ برای هضم غذا بسیار مفید است

∙  آرام بخش است.

∙ برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید.

برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی مفید است.

خوردن بیش از حد انبه باعث خواب آلودگی میشود.

 

خواص برگ انبه:

یکی از خواص برگ انبه کنترل دیابت است. خواص ضد دیابتی برگ انبه به کنترل سطح قند خون کمک کرده و آن را تحت کنترل نگه میدارد.

یکی دیگر از خواص این برگ ها کمک به درمان آسم است. این باور وجود دارد که که برگ های انبه به درمان آسم و تسکین دردهای مزمن سیستم تنفسی کمک میکند. در کشور چین از این برگ ها به شکل گسترده ایی به عنوان داروی درمان آسم استفاده میشود.

لذا با توجه به این پتانسیل بسیار قوی که در استان داریم، همانطور که در حوزه های مختلف بررسی کردیم کاشت، داشت، برداشت، تولید محصولات غذایی، از ریشه تا میوه این گیاه می تواند باعث درآمد زایی و ایجاد کسب و کار شود و از آنجایی که این محصول مختص استان سیستان و بلوچستان است میتوان افراد زیادی را با این نعمت خدادادی به درآمد رساند.

ارسال نظرات