«سراب»، نگین آبی قروه چشم به راه همه مسافرانی است که دوست دارند با یکی از جاذبه‌های طبیعی استان کردستان خاطراتی خوش را رقم بزنند.
کد خبر: ۹۱۱۷۵۴۲
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، ، شاید نخستین واژه‌ای که پس از شنیدن نام سراب به ذهن شما خطور می‌کند، همان سرابی است که در اوج تشنگی در صحرای سوزان به سراغ افراد می‌آید و آن‌ها را در حسرت آب به دنبال خود می‌کشد.

اما «سراب قروه» دریاچه‌ای طبیعی و بی‌نهایت زیباست که اگر سری به آن بزنید خواهید دید که زیبایی این دریاچه طبیعی از سراب رویا‌های هر تشنه‌ای بسیار زیباتر است.

بد نیست بدانید، قروه در دش‍ت وس‍ی‍‍ع‍‍ی در ش‍م‍‍ال غ‍رب‍‍ی ه‍م‍د‌ان و در طول ج‍‍اده س‍ن‍ن‍دج ب‍ه ه‍م‍د‌ان و‌اق‍‍ع ش‍ده اس‍ت که ع‍لاوه ب‍ر م‍وق‍‍ع‍ی‍ت وی‍ژه اق‍ت‍ص‍‍اد‌ی از نظر کشاورزی و معدن در م‍ن‍طق‍ه، د‌ار‌ا‌ی جاذب‍ه ه‍‍ا‌ی گردشگری و تاریخی زی‍‍اد‌ی است که بنا به گفته رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قروه تاکنون ۱۶۵ اثر تاریخی در این شهرستان شامل بناها، تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

نزدیکترین و در دسترس‌ترین جاذبه تفریحی سیاحتی در قروه، همین دریاچه سراب کوثر است که از مناطق جذاب و گردشگرپذیر شهرستان به شمار می‌رود؛ این دریاچه از چشمه‌های متعدد جوشان سرچشمه می‌گیرد و به نام تک‌آغاج (واژه‌ای ترکی به معنای تک درخت) نیز معروف است.

این جاذبه چشم‌نواز در فاصله یک کیلومتری جنوب شهر قروه واقع شده است و آب آن از گذشته‌های دور آب آشامیدنی و کشاورزی قروه‌ای‌ها را تأمین کرده است.

شواهد و قرائن موجود حاکی از آن است که زیربنای شهر قروه در گذشته که در اصل روستائی به همین نام بوده در کناره‌های شمالی این چشمه بنیان نهاده شده است و در سال‌های اخیر اقدامات اولیه و زیربنائی در راستای افزایش امکانات رفاهی و گردشگری آن اجرا شده است.

گذشتن از پل آهنی دریاچه و رفتن به جزیره‌ای که در وسط آن سر از آب بیرون آورده است، بی‌شک شما را به یاد داستان‌هایی با مضمون ساکنان جزیره خواهد انداخت با این تفاوت که این جزیره با نورپردازی منحصر به فرد و زیبا اصلا شبیه به جزایر پرت و دورافتاده آن داستان‌ها که ساکنانش مدام با دلهره و وحشت دست و پنجه نرم می‌کنند، نیست و آرامشی که در آن موج می‌زند به عمق وجود شما منتقل خواهد شد.

این پل شاهد عبور زوج‌های جوان بسیاری بوده است که در آغاز زندگی مشترک خود از روی آن عبور کرده و به جزیره زندگی پا گذاشته‌اند و هنوز هم که سال‌ها از زندگی مشترکشان می‌گذرد، این پل آهنی یادآور شیرین‌ترین روز زندگی آنان است.

در حال حاضر امکان قایقرانی در این دریاچه فراهم است و علاقه‌مندان هر از گاهی در کنار دوستان و خانواده دلی به آب می‌زنند.

دارا بودن ظرفیت مناسب برای اجرای ورزش‌های آبی در این دریاچه آرام و زیبا بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته‌های ورزشی را به سمت خود جلب می‌نماید که اگر شما هم سررشته‌ای در این زمینه دارید حتما سری به سراب ما بزنید.

آب خنک این دریاچه توسط ۱۲ دهنه چشمه تامین می‌شود و آب آن در تمام ایام سال جریان دارد، چشمه‌های جوشان آن هرچند قابل دیدن از سطح آب نیست، اما وجود گیاهان آبی در کف دریاچه به زیبایی آن افزوده است.

حاشیه این دریاچه زیبا نیز طی سال‌های اخیر ساماندهی شده است و با ایجاد فضای سبز در حاشیه دریاچه و درختانی که بر دل سبزه‌ها دلربایی می‌کنند، در همه روز‌های سال پذیرای خیل مسافران، گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

این جاذبه سیاحتی در زمستان و تابستان، میهمانان خود را به خوبی پذیرا می‌شود، در زمستان‌های سرد مانند زمستان امسال سطح دریاچه یخ می‌بندد و مکانی مناسب می‌شود تا خانواده‌ها فارغ از سرمای زمستان به روی دریاچه بروند و بازی‌های زمستانی از سطح خاکی بر روی سطح یخ بسته آب سراب انتقال یابد.

هرچند شنا در این دریاچه به دلیل خطرات ناشی از شنا در آب‌های آزاد ممنوع اعلام شده است، اما مهم‌ترین اقدامی که امسال در این دریاچه و برای اولین بار از سوی برخی علاقه‌مندان به شنا در آب‌های آزاد انجام شد، راه‌اندازی رشته آب‌نوردی در این دریاچه زیبا بود.

سراب، نگین آبی قروه امسال چشم به راه همه مسافرانی است که دوست دارند با یکی از جاذبه‌های طبیعی خاطراتی خوش را رقم بزنند.

این دریاچه آرام چشم به راه آنانی است که سال‌های قبل میهمان سراب بودند بی‌آنکه سرابی از تشنگی بخواهد رنج و عذابشان بدهد.
 
 
ارسال نظرات