اشکان عبدالی
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور مطرح کرد:
رئیس سازمان بسیج حقوق دانان کشور در گفتگویی به تشریح اقدامات انجام‌گرفته و در دست اقدام این سازمان و نقش سازمان بسیج حقوق دانان در سرنوشت مردم، پرداخت.
کد خبر: ۹۱۱۷۵۲۳
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰

به گزارش سرویس بسیج سازمان بسیج حقوق دانان خبرگزاری بسیج،  ‎مهدی بهرامیان رئیس سازمان بسیج حقوق دانان کشور در گفت‌وگو یی  در مورد رسالت سازمان بسیج حقوق دانان کشور و فعالیت‌های انجام شده این سازمان در عرصه حقوق قضایی، حقوق عامه و ... صحبت‌هایی کرد که در زیر بخش اول آن را می‌خوانید:

‎* تنها قشری که در کشور تولید محتوا دارد، بسیج اساتید و بسیج حقوقدانان است

چرا در کشور کمبود تولید محتوا داریم؟

‎رئیس سازمان بسیج حقوق دانان کشور با اشاره به کمبود تولید محتوا در کشور اظهارداشت: در ۲۲ قشری که ما در بسیج داریم تنها قشری که تولید محتوا دارند بسیج اساتید و بسیج حقوقدانان است، ما در حوزه‌های داخلی، قوانین، قضایی، عمومی تولید محتوا داریم و مطالبه هم می‌کنیم. ما در ۲۲ قشر همچین ظرفیتی نداریم، در حوزه حقوق عمومی که شاخه‌های حقوق است ارتباط خیلی عمیقی بین حاکمیت و مردم دارد و چقدر عرصه‌ها را با هم پیوند می‌زند. در عرصه‌ فساد، خانواده و اندیشکده‌ها ما در حال کار کردن هستیم.

‎ غالباً محتواهایی که ارائه می‌شود تخصصی هست و نیاز به یک حلقه واسط بین خبرگزاری و شما نیاز است تا محتوا را عامیانه‌تر و برای عموم قابل درک و قابل فهم‌تر باشد.

‎بهرامیان بیان داشت: حرف درستی است، ما یک ترسی داریم، وقتی یک حرفی می‌زنیم مثلاً در هیأت اندیشه‌ورز ما مسئولان رده بالای کشوری هستند، آدم می‌ترسد که به عنوان نماینده یک قشر نخبه که سطح عضویت آن برای پذیرفته شدن حداقل کارشناسی است و حرفی که می‌زنیم خیلی باید دقت شود که آن نخبه قضایی وقتی آن را خواند، ایرادی به آن نگیرد. من فکر می‌کنم باید یک حلقه واسط برای مردم عام هم ایجاد شود.

‎وی افزود: ولی برخی از اقشار ممکن است شعاری حرف بزنند، شاید ما ۱۰۰ صفحه قلم‌فرسایی کردیم او یک خط آن را بر می‌دارد و مثلاً می‌گوید باید با فساد مقابله کرد و ۴-۵ خط از بیانات مقام معظم رهبری هم به آن اضافه می‌کند و آن می‌شود یک خبر؛ باید سختگیری‌مان را کمتر کنیم و فکر می‌کنم بهره‌وری مان را بیشتر کنیم.

‎ متأسفانه خیلی از مسئولین، کارشناسان و حقوقدانان ما در زمان بزنگاه‌ها در دسترس نیستند و آن موقعیتی که باید در مورد یک چیزی اطلاع‌رسانی کنیم، آن موقعیت را به راحتی از دست می‌دهیم، مثلاً در تماس با یک مسئول یا حقوقدان می‌گوییم که الان یک اتفاقی در جامعه افتاده و در حال از دست دادن دقایق طلایی این اتفاق هستیم و آن مسئول جهت پاسخ این مسئله را به بعد از بررسی و تحقیق، از آن طرف ضد انقلاب با یک حرف گوی سبقت را از شما می‌رباید.

‎رئیس سازمان بسیج حقوق دانان کشور گفت: ما گاهی اوقات خودمان حس می‌کنیم که باید در مورد فلان موضوع صحبت می‌کردیم. به لحاظ سیاسی بودن حقوق هم اجتماعی بودن و مباحث فساد و گستردی این مسئله، بعد رسانه‌ای این قضیه ممکن است جهت انجام دادن یک کار تخصصی، منجر به از دست رفتن زمان می‌شود. این کار باید دوطرفه باشد، گاهی اوقات شما (خبرگزاری فارس) باید اقدام کنید چون شما در این مورد تخصص دارید.

* در حال تشکیل جبهه حقوق انقلابی هستیم

‎وی افزود: ما در حال تشکیل جبهه حقوق انقلابی هستیم و در هر استان ۸-۷ صنف مختلف، از جمله صنف سردفتران، قضات، وکلا و... این کار انجام شده و تا الان ۱۷-۱۶ استان را تحت پوشش قرار دادیم و این جبهه گیری‌ها را می‌توانیم سازماندهی بهتری کنیم و می‌توانیم از مجموعه استانی به سطح ملی کار کنیم و به جریان‌سازی شما کمک کنیم که آن اتفاق رخ دهد. مثلاً شما می‌توانید با هیأت‌های اندیشه‌ورز ما صحبت کنید و از آنها کمک و راهنمایی بگیرید تا هم شما بتوانید رسالت خود را انجام دهید و هم اینکه ما پیام خودمان را براساس آن تکلیفی که داریم به گوش مخاطبان برسانیم.

عملکرد یک ساله سازمان بسیج حقوق دانان را می‌فرمایید.

‎بهرامیان گفت: بسیج حقوقدانان یک قشر نوپا است، بعد از فتنه ۸۸ تقریباً فکر می‌کنم کم کم به ۱۰ سالگی بسیج حقوقدانان نزدیک می‌شویم، یک قشری که فکر می‌کنم نسبت به اقشار دیگر بسیج بسیار خاص‌تر است،

* ارتباط بسیج حقوقدانان با سه بازوی قانون‌گذاری و اجرایی و قضایی کشور

‎وی افزود: خاص بودن قشر بسیج حقوقدانان کشور نه به خاطر صرفاً حقوقی بودنش، بلکه به خاطر اینکه یک ارتباط مستقیم با قوه قضاییه دارد. ما کمتر قشری داریم که با یک قوه به لحاظ تخصصش منحصراً طرف باشد، در اساسنامه بسیج حقوقدانان کمک به کارآمدسازی قوه قضاییه و اسلامی‌تر شدن قوه قضاییه هست.

‎رئیس سازمان بسیج حقوق دانان کشور اضافه کرد: وقتی از قوه قضاییه با این گستردگی‌اش به قوه مقننه می‌رسیم این قوه هم در حیطه و رسالت‌ها و مأموریت‌های بسیج حقوقدانان می‌گنجد چرا که در آنجا تمام وکلای مردم در قوه مقننه مشغول هستند و این هم حوزه مأموریتیِ بسیج حقوقدانان است.

‎وی افزود: دومین قوه‌ای که ارتباط مستقیم با قشر بسیج حقوقدانان دارد و اتفاقاً ما در آنجا هم دفتر و مرکز بسیج حقوقدانان داریم قوه مجریه است، که در دولت هم وزارت دادگستری داریم که باز هم ارتباط مستقیم با مأموریت‌های بسیج حقوقدانان پیدا می‌کند که تعزیرات هم زیر مجموعه‌ همین دادگستری است که تعزیرات هم با مردم سر و کار دارد.

* اثرگذاری بسیج حقوقدانان در سرنوشت مردم

‎بهرامیان گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، خبرگان رهبری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری و صنف بزرگ وکلا و به لحاظ گستردگی جامعه هدف، یعنی جامعه هدف، تخصصی اثرگذار در سرنوشت مردم در عرصه داخلی و بین‌المللی این گستردگی نقش مهم بسیج حقوقدانان است که می‌تواند در کشور برای مردم، انقلاب، اسلام و نظام ایفا کند.

‎رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور در ادامه فعالیت‌هایی که این سازمان در یکسال اخیر صورت داده است بیان داشت: خداوند رحمت کند امام راحل، دو یار داشتند، یک یار ایشان شهید مطهری که یار فکری حضرت امام بودند، یار دیگر ایشان هم شهید بهشتی که یار تشکیلاتی حضرت امام بودند که مدیریت و تشکیلات را خوب فهم می‌کرد؛ مدیریت و کار تشکیلاتی شهید بهشتی و فکر استراتژی شهید مطهری خیلی کمک می‌کرد.

‎* حقوقدان تراز انقلاب، انقلابی، جهادی و خدمتگذار خیلی کم داریم

‎وی افزود: کادرسازی و تربیت نسل جوان انقلابی حقوقدان آنطور که حضرت آقا می‌خواستند برای دستگاه‌های حقوقی و قضایی کشور که سرنوشت همه مردم دست اینهاست، از حوزه قانون‌گذاری گرفته تا قضاوت، مبارزه با فساد تا تعزیرات، کانون وکلا، سردفتر، استاد حقوق، این احساس بوجود آمد که ما به اندازه کافی با توجه به حرف صریح مسئولین قضایی که به حرف دادستان محترم وقت استناد می‌کنند که اتفاقاً در صدا و سیما هم پخش شد این بود که ما حقوقدان تراز انقلاب که واقعاً انقلابی باشد، جهادی باشد و فکر خدمت باشد به اندازه کافی نداریم

‎* استارت طرح تربیت حقوقدان تراز انقلاب اسلامی در سال گذشته

‎بهرامیان اضافه کرد: این حقوقدان ممکن است وکیل، قاضی، استاد حقوق و غیره باشد. لذا ما طرح کمک به تربیت حقوقدان تراز انقلاب اسلامی اولین بار در سال ۹۶ استارت زدیم. این طرح تربیت حقوقدان تراز انقلاب اسلامی چه کار می‌کند؟ افرادی که در آستانه نخبگی قرار دارند را اول شناسایی و بعد جذب می‌کرد که اولین دوره آن در سال ۹۶ و در استان قم آغاز کردیم که مورد استقبال دادستان و حتی دفتر حضرت آقا قرار گرفت.

‎رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور افزود: دومین دوره طرح تربیت حقوقدان تراز انقلاب اسلامی که دوره تکمیلی آن بود را نیز امسال در قم برگزار کردیم در ابتدای این برنامه ما محضر آیت‌الله مکارم، آیت‌الله نوری همدانی و چند صد نفر از این افراد رفتیم و گزارشی هم دادیم و بسیار استقبال کردند. این دوره یکی از دوره‌های خیلی خوب بود و چند صد نفر از افرادی که در دوره تراز استانی مقدماتی در استان‌ها تشکیل دادیم و نخبگان و برترین‌های اینها به دوره ملی آمدند و نزدیک ۱۵۰-۱۶۰ نفر افرادی که می‌خواستند خدمت به مردم ارائه دهند که اکثراً قاضی یا وکیل بودند در این دوره شرکت کردند.

‎بهرامیان بیان داشت: ما با شاخصه انقلابی بودن، مؤمن بودن، جوان بودن، پای کار بودن که حضرت آقا مطرح فرمودند و کار تشکیلاتی و تربیتی برای آینده و حال انقلاب اسلامی جهت خدمت به مردم را شروع کردیم و خروجی خیلی خوبی هم گرفتیم.

‎* یکی از کارهای مهم ما گریز به مبانی فکری و اعتقادی عمیق است

‎رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور اظهارداشت: یکی از کارهای مهم ما این است که اینها اول به مبانی فکری و اعتقادی عمیق یک گریزی زده می‌شود و بعد به موضوعات روز پرداخته می‌شود و مثلاً چرا ما CFT را باید بپذیریم یا نپذیریم و اقتضائات حال را به آنها می‌گوییم. این افراد هم برای آینده مناصب که فکر استنباطی خوبی داشته باشند و هم سفیرانی در استان‌ها می‌شوند و آماده می‌شوند. یعنی کارکرد حقوق را از این وضعیت بیرون بیاوریم و حقوق را کارکرد اجتماعی دهیم، از جنسی که مردم امروز در عرصه اقتصادی، عدالت، زندگی اجتماعی، قوانین، داخلی و حتی بین‌المللی نیازهایی دارند و حقوقدانان نقش خود را مشخص کنند.

‎وی افزود: تا این آدم‌ها شناسایی نشوند و تربیت نشوند و بایسته‌ها به آنها گفته نشود این اتفاق‌ نمی‌افتد لذا ما اولین کارمان را از سال ۹۶ شروع کردیم و شاخصه می‌گذاریم، انتخاب می‌شوند بعد مرحله استانی و در آخر مرحله کشوری می‌رسند که انشاالله اتفاق مبارکی است و این اتفاق مبارک به کادرسازی آینده جریان حقوقی و قانونی کشور کمک کند تا آینده و دغدغه مردم هم کمتر شود.

این دوره‌ها را در چه حوزه‌هایی کادرسازی کرده و کارگروه تشکیل دادید؟

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور اظهارداشت: در حوزه‌ عمومی، خصوصی، جزاء، بین‌الملل شروع کردیم، این دوره اولین دوره ۹۷ دوره تکمیلی بود و ما سال گذشته مقدماتی حوزه عمومی بود، سال ۹۷ در حوزه تخصصی که حوزه اقتصادی، بین‌الملل، فسادستیزی، خانواده کارگروه‌های جداگانه تشکیل دادیم و از مبانی به مباحث تخصصی روی آوردیم.

* یکی از کارهای مهم ما تشکیل هیأت اندیشه‌ورز است

 کارهای خوبی صورت گرفته، سازمان بسیج حقوقدانان کشور کار مهم دیگری هم انجام داده؟

بهرامیان ادامه داد: بله؛ دومین کار مهمی که انجام دادیم تشکیل هیأت اندیشه‌ورز بود. فکر می‌کنم یکی از اتفاقات مهم بسیج حقوقدانان، تشکیل هیأت اندیشه ورز است. ریاست هیأت اندیشه‌ورز بسیج حقوقدانان آیت‌الله کعبی هستند که عضو هیأت رئیسه خبرگان رهبری است که این هیأت ترکیب بسیار خوبی دارد که شامل مسئولین قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت علمی دانشگاه‌ها و دادستانی کل است، این هیأت اندیشه‌ورز خودش یک اتفاق مهم بود به لحاظ اینکه هر ۳۰-۴۰ روز مهمترین اتفاقات حقوقی و قضایی کشور که اولویت‌بندی می‌شود در آنجا مطرح و گفتمان‌سازی می‌شود.

وی گفت: بعضاً خود این افراد هم به صورت انفرادی حوزه‌های تخصصی و حوزه‌هایی که علاقه‌مندی دارند کار می‌کنند، در رابطه با مباحث محیط زیست و خانواده، در موضوع توافقنامه پاریس یک سال پیش کار کردیم و کار خیلی خوبی بود، به نظرم از همین مطالب ما باید استفاده شود و کلیدواژه‌ای و نکاتی عمومی‌تر در اختیار شما (خبرگزاری فارس) قرار دهیم.

* حقوقی‌سازی بحث محیط زیست و تراریخته در کشور

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور اضافه کرد: در بحث محیط زیست و تراریخته، حقوقی‌سازی کردیم و گزارشی در رابطه با آن منتشر کردیم. جشنواره حقوق سبز و حوزه‌هایی که به محیط زیست مربوط می‌شد سال گذشته در استان گلستان برگزار کردیم که خیلی اتفاق مهمی بود. در این جشنواره افراد برجسته و نخبه‌های مختلفی در این عرصه کار کردند حضور داشتند و به نظرم اینها را باید بیشتر انتشار دهیم و اساتید مربوطه را با خبرگزاری لینک دهیم.

* در  جمهوری اسلامی، نخبه پروری را خیلی دیر شروع کردیم

 در بحث نخبه‌پروری و از بحث مبانی به بحث تخصصی چقدر موفق بودید؟

بهرامیان گفت: مجموعاً مایِ جمهوری اسلامی خیلی در این رابطه کار نکردیم. ما در آغاز راه هستیم، به نظرم موفق بودیم ولی به قول آقای دادستان ولی چرا اینقدر دیر؟! من به نظرم این کار دیر شده و مایِ جمهوری اسلامی خیلی دیر شروع کردیم، در عرصه‌های مختلف کار شده است، جمله شهید بهشتی که می‌گوید ما به یک ساختار تشکیلاتی نیاز داریم و اینکه آقا در بحث گام دوم انقلاب می‌فرمایند تمام انتظارم از همین جوانان مؤمنِ انقلابیِ پای کار است که انشاالله اگر اینها باشند با وجود اینها این اتفاق می‌افتد، الزام این کار چیست؟ کدام جوان‌ها؟ چه کسی اینها را شناسایی، توانمندسازی، موقعیت کرده است؟!

* تشکیل اتاق نخبه‌های جوان باید در دستور کار هر مسئولی باشد

وی ادامه داد: به نظر من هر مسئولی در جمهوری اسلامی باید اتاق نخبگانِ جوانانی خود را راه بیاندازد. چند نفر از همین حقوقدانان تراز جهت قضاوت معرفی و شناسایی می‌کنیم، دوره می‌گذاریم و به نهادهای مختلف قوه قضاییه می‌رسیم. ما جریان را شروع کردیم، قبلاً شاخصه، راهکار و ساختاری برای آن دیده نشده بود، ما این ساز و کار را برایش فراهم کردیم و به نظرم روز به روز که جلو برویم بهتر هم خواهیم شد.

* امیدواری به تشکیل جبهه انقلابی جهت پاسخ به مطالبات مردم

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور اضافه کرد: با توجه به پژوهشکده‌های راهبردی و قوانین که داریم شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم و اذعان دارم  بتوانیم پیوند عمیق‌تری با حوزه رسانه داشته باشیم تا بتوانند بهتر فعالیت کنند و با تشکیل جبهه انقلابی به مطالبات مردمی مانند موضوعات عدالت، اقتصادی، اجتماعی و... دارند به این مطالبات پاسخ داد.

گفت‌وگو از محمدامین متین فر

 

ارسال نظرات