بیستمین سالگرد ارتحال فقید ربانی و مشعل فروزان خطه شمال، امام جمعه فقید بابل و نماینده فقید مقام معظم رهبری در مازندران از ساعت 15 تا 17 یکشنبه 19 اسفندماه با حضور جامعه روحانیت استان و بابل، مدیران ارشد استانی و شهرستانی در حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) صدر بابل برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۷۳۴۱
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، بیستمین سالگرد ارتحال فقید ربانی و مشعل فروزان خطه شمال، امام جمعه فقید بابل و نماینده فقید مقام معظم رهبری در مازندران از ساعت 15 تا 17 یکشنبه 19 اسفندماه با حضور جامعه روحانیت استان و بابل، مدیران ارشد استانی و شهرستانی در حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) صدر بابل برگزار می‌شود.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران سخنرانی می‌کند.

آیت الله شیخ هادی روحانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نمایندگی ولی فقیه در مازندران پیشین (مازندران و گلستان فعلی) و امام جمعه شهرستان بابل از سوی رهبر ایران برگزیده شد. وی در مدت عمر خود نماینده مردم مازندران بزرگ در مجلس خبرگان بود که این مدت دو دوره بود.

وی در سال 1302 هجری شمسی در روستای کله‌بست از توابع شهرستان بابل (بابلسر فعلی) به دنیا آمد. پدر او واعظ و ذاکر اهل‌بیت(ع) بود که به شغل کشاورزی مشغول بود. از دست دادن پدر در سن پنج‌سالگی سبب شد تا مادرش بار خانه را به‌دوش بکشد.

آیت الله روحانی در هفت سالگی‌به مکتب‌خانه رفت اما به‌دلیل فشار زندگی نتوانست تا بیشتر از کلاس سوم ادامه دهد. فعالیت در نانوایی و کشاورزی از جمله سوابق کاری او در سنین نوجوانی بود.

وی به‌سبب علاقه‌اش به علوم دینی و توصیه مادرش، مشغول تحصیل به علوم دینی در بابل شد. پس از چندی، راهی حوزه علمیه قم و مشهد شد و پس از طی سطوح عالیه، در درس خارج فقه و فلسفه زیر نظر اساتیدی نظیر آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی(ره)، ادیب نیشابوری، امام موسی صدر، آیت الله حاج میرزا احمد مدرس، استاد میرزا جوادآقا تهرانی و شهاب‌الدین مرعشی نجفی آموزش دید.

روحانی در سن 41سالگی به زادگاهش بازگشت و به تألیف و تدریس سطوح عالیه و اقامه جماعت پرداخت و همزمان به مبارزه با حکومت وقت (پهلوی)، هدایت افکار مردم و پشتیبانی از نهضت آیت الله خمینی پرداخت.

فعالیت‌های گسترده او سبب شد که در سال 57 توسط نیروهای امنیتی وقت (ساواک) دستگیر و به تهران منتقل شود که با اعتراض و تحصن گسترده علما و مردم بابل [مهمترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان در آن زمان]، به‌زودی آزاد شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 هجری شمسی، وی از سوی رهبر ایران به نمایندگی ولی فقیه در مازندران بزرگ (مازندران و گلستان فعلی) و امام جمعه شهرستان بابل برگزیده شد. نخستین نماز جمعه استان در 18 آبان 58 به‌امامت او در بابل برگزار شد.

پس از ارتحال آیت الله خمینی، او از سوی آیت الله خامنه‌ای (رهبر جدید) در نمایندگی منطقه شمال ابقا شد. پس از تشکیل مجلس خبرگان رهبری در سال 61، او در دوره‌های اول و دوم نماینده مردم مازندران بزرگ در این مجلس بود. کهولت سن باعث شد که وی آخرین نماز جمعه خود را در هفتم اردیبهشت 1378 اقامه کند.

وی در سن 76سالگی در 21 مهر 78 درگذشت.

آیت الله روحانی موضع‌گیری سیاسی‌اش برمبنای پشتیبانی از نهضت آیت الله خمینی بود و برای معرفی گوشه‌هایی از مبارزه‌های او کافی است به گزارش‌های دستگاه اطلاعاتی وقت (ساواک) اشاره شود.

او به‌شدت با خرافات مبارزه می‌کرد و نیز اجازه نمی‌داد که کسی از اتصال خویش به اهل‌بیت سوء استفاده نماید. مبارزه خالصانه او سبب شد که مردم منطقه چنان مشتاق او بشوند که در جریان زندانی شدن او، بازار را تعطیل کردند و علما نیز در مسجد کاظم‌بیک بابل تحصن کردند.

آیت الله ایازی در مورد وی می‌گوید: آیت الله روحانی به مسائل سیاسی واقف بود، شرق و غرب را مطالعه می‌کرد منحرفین را می‌شناخت. ایشان و خانواده محترمشان بسیار فشار و سختی از جانب ساواک از تهدید تا بازرسی سرزده گرفته تا زندانی شدن ایشان در زندان تهران تحمل کردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها