روایتی از تاریخ ساحل نشینان:

شهری با قدمت ۸۰۰ ساله در جزیره رویایی/ معماری یک پارچه و درون گرا ویژگی بارز حریره

شهر تاریخی حریره که دارای قدمت ۸۰۰ ساله است در سواحل شمالی جزیره کیش قرار دارد که طبق گفته باستان شناسان، معماران در زمان ایلخانان توانستند نقشه یک شهر با امکانات را طراحی و اقدام به ساخت آن کنند.
کد خبر: ۹۱۱۷۲۹۸
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

 

 
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان،  شهر ۸۰۰ ساله حریره  است که بقایای آن در مرکز ساحل شمالی جزیره کیش کشف شده است که باستان شناسان این بنا را متعلق به دوره ی ساسانیان و دوره ی اسلامی می دانند، وسعت این شهر در فضایی بالغ بر سه کیلومتر شکل گرفته است که نشان دهنده حضور جمعیت زیادی در این شهر حریره بوده است.

این شهر باستانی در بخش جزیره کیش از توابع شهرستان بندرلنگه است که هرساله پذیرای گردشگران و باستان شناسان زیادی از نقاط مختلف کشور و جهان است. در واقع در شمال کیش و در نزدیکی مجموعه ورزشی المپیک ، ویرانه هایی قرار دارد که بقایای شهرتاریخی حریره می باشند.

بر اساس تحقیقات باستان شناسان، شهر حریره دارای مجموعه ساحل، خانه اعیانی، حمام، مسجد وقنات های قدیمی است، همچنین پستی و بلندی های خرابه های شهر حریره حدود ۱۲۰ متر بوده است.

گذر زمان و فرسایش باعث شده تا اکنون تنها فقط معماری کلی از این بنا باقی بماند به طوری که اکنون اندکی اتاق ها و سقف ها سالمی به جا مانده است اما در قسمت هایی از این بنا پوشش های تاقی شکل تاکنون تخریب نشده است.

معماری یک پارچه و درون گرا ویژگی بارز این بنا

معماری درون گرا و و یک پارچه از ویژگی های بارز این است، و معماری دفاعی و درون گرا در ساخت این بنا استفاده نشده است، داشتن ساحل صخره ای در بخشی از جزیره هرمز و وجود سه خلیج و بندرگاه طبیعی و قرار گرفت در نزدیکی دریا و سواحل شمالی از جمله عللی است که در زمان ساخت این بنا توسط معماران در نظر گرفته شده است.

خانه اعیانی که درشهر حریره قرار دارد، که این خانه برای اغلب برای خانواده های پرجمعیت ساخته می شد و اکنون نیز به  دلیل وجود فضاهای مختلف در این شهر، طبق اکتشافات باستان شناسان در این گوشه هایی از این شهر از کاشی های ستاره ای شکل استفاده شده است. که این کاشی ها شباهت زیادی به کاشی هایی درزمان ایلخانان  بر روی بنای تخت سلیمانیه سلطانیه مورد استفاده قرار گرفته دارد.

ساخت کانال ها و راهروها به عنوان راه های مخفی

این مجموعه  که در نزدیکی دریا ساخته شده دارای معماری و فضاهای ناشناخته است، که  وجود کانال ها افقی و زیرزمینی و همچنین چاه ها در جاهای مختلف این شهر وجود دارد که جذابیت خاصی به این شهر داده است. برخی از محققان بر این عقیده اند که از این کانال ها و راهروها به عنوان راه های مخفی در زمان وقوع حمله دشمنان مردم برای در امان ماندن جان خود از آن استفاده می کردند.

 

 ساخت این اثر در زمان ایلخانان

در این شهر حمام های مختلف وجود دارد که صحن های مختلف آن دارای مساحت تقریبی ۵۰۰ مترمربع، سربینه و گرمخانه و حمام است که به وسیله راهروی سرپوشیده جدا شده است. همچنین در قسمت دیگر این حمام نیز دو خزینه کوچک و بزرگ در جنوب گرمخانه در آخرین بخش ساختمان ساختمان ساخته شده است.

برخی از باستان شناسان این حمام را یکی از قدیمی ترین حمام های ایران می دانند چرا که در اکتشافات آن ها آثاری مربوط به دو دوره ایلخانی و دوره تیموری به دست آمده است که با توجه به ابعاد حمام ها می توان این موضوع را دریافت که هرکدام از این حمام ها که بر روی فراز تپه ای بلند ساخته شده اند متعلق به اعیان بوده است.

شش چاه، و یک پلکان سنگی که محیط بیرونی مجموعه حمام ها و چهارچاه نیز در فضای داخلی مجموعه در مجاورت ساحل شهر حریره و در نزدیکی مجموعه صنعتی قرار داشته که این آثار در حین حفاری های انجام شده، مشاهده شده است.

در قسمت منتهی به دهانه خلیجی که در قسمت شرقی این حمام ها قرار دارد می توان صدف ها و گوش ماهی که شکار شدند را مشاهده کرد که حاکی از فعالیت صیادان در این منطقه  وحتی صید مراورید بوده است.

ارسال نظرات