کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بحث مدیریت اقتصادی نباید فراموش شود گفت: این مدیریت به ویژه در شرایط تحریم باید تقویت شود تا هیجانات بازار و نگرانی های مردم درباره تامین کالاهای اساسی به ویژه در آستانه عید نوروز کاهش یابد.
کد خبر: ۹۱۱۶۷۵۷
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام و المسلمین عباس رضی  در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی، حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیانیه‌ای مهم و راهبردی به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند.

وی خاطرنشان کرد:  رهبر انقلاب با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در ۷ سرفصل اساسی بیان کردند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان داشت: رهبر معظم انقلاب در بخشی از این بیانیه فرمودند: نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت، آنچه می‌گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت‌های عینی

وی با بیان اینکه توصیه‌های رهبری در ۷ سرفصل علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی به طور جامع بیان شده است تصریح کرد: آنچه که در این بیانیه راهبردی مطرح شده، در واقع پاسخی حکیمانه به ضروری‌ترین نیازهای نسل ما و نسل آینده برای تداوم بخشیدن به انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف عالیه این انقلاب است.

رضی اظهار کرد: در بیانیه مهم رهبر فرزانه انقلاب، توصیه های هفت گانه ای مطرح شده که از جمله مهمترین آن‌ها، رهنمودهای ایشان در خصوص سیاست خارجی است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: مقام معظم رهبری مدظله العالی در این بخش از بیانیه خود، کارآمد ترین اصول ضروری برای پیشبرد اهداف منطقه ای و جهانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی یعنی سه اصل« عزت ملی، روابط خارجی و مرز بندی با دشمن» را مورد اشاره قرار داده است و در ادامه چگونگی اتکا به این اصول برای مواجهه با مسائل و جریان های بین المللی تشریح می فرمایند.

وی افزود: هر نظام سیاسی و هر انقلاب مردمی برای حرکت خود نیازمند نقشه راه اطمینان بخش و کارشناسانه ای است تا براساس آن، نه تنها از موانع موجود عبور کند، بلکه با فائق آمدن بر تبلیغات پرحجم و اغوا کننده ای که با هدف انحراف مسیر انقلاب، اغلب فضاهای رسانه ای را اشغال کرده است می تواند درست ترین مسیر را از بین صد راه موجود انتخاب و ارائه کند.

رضی گفت: در چنین شرایطی، شخصیت بزرگی که توانسته است، مدت سی سال انقلاب شکوهمند ایران اسلامی را در طوفانی‌ترین شرایط رهبری کند و این انقلاب بزرگ را بدون هیچ انحرافی تداوم و استمرار ببخشد، قاعدتاً نه تنها بیشترین صلاحیت را در این خصوص دارد، بلکه رهروان راه انقلاب از ایشان می‌خواهند تا نظرات و رهنمودهایشان را در این باره ارائه فرمایند؛ به ویژه آنکه معظم له در عرصههای مختلف اقتصادی، سیاسی، و... از عالی‌ترین دیدگاه‌های کارشناسانه برخوردارند و از پرمطالعه ترین شخصیت های کشور محسوب می شوند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: بنابراین با توجه به این نکات، رهنمود ها و توصیه های هفت گانه ای که دربیانیه اخیرشان آمده؛ به ویژه آنچه را در خصوص سیاست خارجی نظام و روابط بین المللی انقلاب مطرح کرده اند؛ از جمله نقشه راه های مهمی است که نه فقط نیاز نسل کنونی، بلکه نیاز نسل آینده را برآورده ساخته و تداوم انقلاب را تضمین و بیمه می کند.

وی اظهار کرد: دقیقاً در چنین شرایطی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه‎شان می فرمایند: «دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آن‌ها ( قدرت‌های استعماری) با دقّت حفظ کند؛ از ارزش‌های انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد».

رضی اظهار کرد: مقام معظم رهبری مدظله العالی در این بخش از بیانیه راهبردی‌شان اضافه می‌کنند که مقامات باید در همه ‌حال، عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و بدانند که عزّت جمهوری اسلامی جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آید.

کارشناس مستئل سیاسی عنوان کرد: بر اساس مفاد بیانیه مهم ایشان، بنا نیست که ما رابطه‌مان را با سایر کشورها قطع کنیم؛ بلکه این روابط براساس اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: به یک تعبیر می‌توان گفت که مقام معظم رهبری مدظله العالی در این بیانیه به نمایندگی نسل‌های اول و دوم، ادامه انقلاب را به نسل‌های سوم، چهارم و نسل های بعدی میسپارند و هم زمان راه‌های نگهداری و ادامه آن را نیز یادآور می شوند.

رضی بیان داشت: پیام مقام معظم رهبری مدظله العالی حاوی نکات راهبردی برای آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و به این جهت که اکنون وارد گام دوم در فرایند انقلاب اسلامی شده‌ایم  باید تلاش کرد تا هر آنچه در توان داریم در جهت متجلی و عملی شدن این بیانیه که خط بطلانی بر تمام نقشه های دشمنان این نظام انقلاب است انجام دهیم.

کارشناس مسائی سیاسی تصریح کرد: امروز بیش از گذشته جوانان، کار‌های مطالعاتی و تحقیقاتی ویژه و گسترده‌ای را در خصوص بیانیه گام دوم لازم است که پیگیری و انجام دهند، چرا که ایشان در این بیانیه در کنار واکاوی دستاورد‌های گذشته انقلاب اسلامی، تمام سیاه نمایی‌های ۴۰ ساله دشمن نسبت به ایران اسلامی را هم از بین بردند.

وی گفت: به روی کار آمدن بیش از پیش جوانان مومن و انقلابی در عرصه‌های مختلف و البته حمایت همه مسئولان از چنین جوانانی، موجب رشد روز افزون این پیشرفت‌ها خواهد شد و در این بیانیه رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه‌تری داشته‌اند.

رضی خاطرنشان کرد: طبق بیانیه رهبر انقلاب، گام بعدی کشور همان دولت سازی و جامعه سازی اسلامی و همچنین هدف گذاری برای فراهم کردن و ساختن تمدن اسلامی است که البته این مهم با اتکای کامل به توانمندی‌های و ظرفیت‌های داخلی خودمان به‌ویژه استفاده از توانمندی‌های جوانان یا به تعبیری بهتر، رویش‌های انقلابی به خوبی در دسترس خواهد بود و محقق می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه هرچه کشوری رشد بیشتری داشته باشد می تواند در کنار دیگر کشورها از جایگاه ویژه‌تری برخوردار باشد، ادامه داد: مقام معظم رهبری مدظله العالی نیز سال‌ها به طرح موضوعاتی چون جهاد اقتصادی، حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی برای تقویت بنیه اقتصادی کشور پرداخت که اگر بتوانیم اقتصاد را بهبود دهیم میتوان به درستی این سیاست‌ها پی برد.

وی با بیان اینکه به هر اندازه بنیه اقتصادی قوی‌تر باشد وابستگی کمتر است بیان کرد: توزیع ناعادلانه مورد مقابله قرار گرفته البته نباید تنها به دنبال رشد اقتصادی بود بلکه باید به معنویات جامعه توجه شود، اما بر اساس احادیث از دری که فقر وارد شود ایمان خارج می شود در نتیجه باید با توزیع عادلانه درآمد و رشد اقتصادی بتوانیم اقتصاد را تقویت و فقرزدایی کنیم در غیر این صورت ممکن است بزهکاری در میان افرادی که در بحث تامین معیشت مشکل دارند توجیه پذیر شود.

رضی تصریح کرد: تاکید ایشان در سال جاری برکوضوع اقتصادی به این دلیل است که سال‌های گذشته نرخ ارز و سطح قیمت‌ها و قدرت خرید مردم تا این اندازه زیر سوال نرفته بود. با توجه به اینکه ما تحریم هستیم اگر هم گشایشی رخ دهد احتمال بازگشت مشکلات وجود دارد پس نمی‌توان دست روی دست گذاشت بلکه باید حتی در شرایط اقتصادی مطلوب مقاوم سازی هایی انجام شود تا در وضعیت اورژانسی دچار مشکل نشویم.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: بارها و بارها درباره بحث رهایی از اقتصاد نفتی صحبت شده و ضرورت آن به اطلاع مسئولان ارشد کشور در بخش های مختلف رسیده و همکاری مردم نیز طلبیده شده بنابراین نیاز به تدوین برنامه جدیدی نیست  باید برای اجرای برنامه های تنظیم شده عزم جدی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه رهایی از اقتصاد نفتی به معنای حذف نفت نیست گفت: بلکه درآمدهای نفتی باید بهینه و در جایی که ایجاد ارزش افزوده می کند و مشوق سرمایه گذری است صرف شود، اما وقتی به اقتصاد تلنگری زده شود مشخص می‌شود که این اقدامات اثربخشی نداشته است.

رضی افزود: در واقع به جز صنایع نظامی و نانو که پیشرفت‌هایی داشته اما در صنعت و کشاورزی مسئولان جدیت نداشته‌اند و در بحث خودروی ملی و خودکفایی محصولات سعی شده نقاط ضعف پوشانده شود؛ در حالی که بعد این همه سال تاکید مقام معظم رهبری مدظله العالی این شایسته نیست تا اگر به بازار ضربه ای وارد شد مردم از کاهش قدرت خرید خود نگران شوند و به ذخیره اقلام غیرضروری بپردازند برهمین مبنا در حوزه رهایی از اقتصاد نفتی به برنامه‌ریزی جدیدی نیاز نیست.

وی با اشاره به اینکه، برای اجرای برنامه های تدوین شده در حوزه اقتصاد مقاومتی، عزم می خواهد عنوان کرد: تحریم در حوزه هایی چون نفت با کاهش فروش، ایجاد مشکل در انتقال وجوه یا محدودیت معاملاتی کالاهایی جز غذا و دارو شروع قضیه بود اما ما نباید خودمان به خودمان ضربه بزنیم زیرا در شرایط هجوم برای خرید ارز و خودرو و مواردی که هنوز تحت تاثیر تحریم قرار نگرفتند این تاثیرات منفی تحریم تسریع بخشیده می شود.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: بحث مدیریت اقتصادی نباید فراموش شود این مدیریت به ویژه در شرایط تحریم باید تقویت شود تا هیجانات بازار و نگرانی های مردم درباره تامین کالاهای اساسی به ویژه در آستانه عید نوروز کاهش یابد.

رضی خاطرنشان کرد: در بحث فساد اقتصادی برخی فرصت طلبی‌هایی ایجاد شده با توجه به اینکه ما سابقه تحریم و جنگ و برهم خوردن بازار را داشتیم، عده ای آگاهانه منتظر سوء استفاده از بازار سکه، طلا، ارز و مسکن هستند همچنین نگرانی مردم درباره بنیه بانک‌ها سبب روی آوردن آن‌ها به سمت مواردی است که برای سرمایه گذاری جذاب تر نشان داده می شوند نظیر موسسات مالی اعتباری غیرمجاز این مهم نیز سبب فساد می شود.

وی تصریح کرد: همچنین کلاهبرداری هایی که در پیش فروش خودرو و مسکن انجام می شود و روز به روز  تکامل می یابد و در قالب شیوه جدیدتر و مهندسی شده تری صورت می گیرد سبب بی اعتمادی مردم به سیستم بانکی، دولت و تولید کنندگان می شود برهمین مبنا دولت باید سازمان های نظارتی را تقویت و با تخصیص بودجه آنها ابزارهایی جدید در اختیار آنان قرار دهد زیرا مردم این جامعه سرمایه های اجتماعی هستند که طی 40 سال انقلاب تقویت شدند بنابراین نباید این سرمایه ها که با صرف هزینه های بالا تشکیل شده اند به خاطر عده ای سودجو خدشه دار شوند.

 

ارسال نظرات