خبرهای داغ:
در بساط دست فروشان و دورگردان مترو صورت می گیرد:
حجم مارکت فرآورده‌های آرایشی بهداشتی در ایران ۴ میلیارد دلار است و میزان مصرف لوازم آرایش و بهداشت تا ۴,۵ درصد مخارج خانوار ایرانی را تشکیل می دهد که این میزان در ایتالیا ۳ درصد و در انگلیس و فرانسه ۱.۷ درصد می باشد.
کد خبر: ۹۱۱۶۷۲۰
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،ایران در شاخص مصرف لوازم آرایشی، رتبه دوم را در خاورمیانه دارد و به عنوان هفتمین وارد کننده مواد آرایشی در جهان شناخته می شود. حجم مارکت فرآورده‌های آرایشی بهداشتی در ایران ۴ میلیارد دلار است و میزان مصرف لوازم آرایش و بهداشت تا ۴,۵ درصد مخارج خانوار ایرانی را تشکیل می دهد که این میزان در ایتالیا ۳ درصد و در انگلیس و فرانسه ۱.۷درصد می باشد.
بنابر اعلام مدیرکل اداره فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمن غذا و دارو کشور، گردش مالی حوزه آرایشی بهداشتی کشور ۶۵۰۰۰ میلیارد تومان است و قطعا همین میزان چشم گیر گردش مالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که چهارم اسفند امسال، طی مصوبه ای عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی ۱۰ درصد افزایش دهند.
این افزایش قیمت قطعا بازار قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی را پررونق تر می کند! اگر چه آمار دقیقی از قاچاق این نوع کالا ها به دلیل ورود مبادی غیرقانونی و بدون اخذ مجوزهای لازم به کشور، وجود ندارد اما طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رقم تولید این فرآورده ۷۲۲ میلیون دلار، مصرف آن ۲ میلیارد و ۷۱۷ هزار دلار و واردات ۳۹۰ میلیون دلار است که بر این اساس مشخص می‌شود که یک میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار از این بازار زیر نظر رگولاتوری نیست که می‌تواند قاچاق یا تقلبی باشد که البته با توجه به افزایش نرخ ارز بحث قاچاق چندان مطرح نیست و بیشتر متوجه حوزه تقلب است.
بنابر آمار ندا روند، مدیر واحد نظارت بر فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، « بر اساس آخرین آمار ارائه شده در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ۳۹۶ بازید از مراکز عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی صورت گرفته است که در این بازرسی‌ها ۴۰۳۱ قلم لوازم آرایشی قاچاق کشف شده است.»

نکته قابل توجه در این قضیه که بیشترین تأثیر آن را در سلامت جسم و روح بانوان می توان دید، خطرات استفاده از لوازم آرایشی تقلبی است که به صورت قاچاق وارد کشور می شود. این قبیل محصولات از آنجاکه بدون اخذ مجوز و در شرایط نامناسب وارد کشور می‌شوند، هیچگونه اطلاعاتی از مواد اولیه به کار رفته، شرایط تولید، نگهداری و حمل و نقل آنها در دسترس نبوده و اغلب از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیستند.
براساس گفته های متخصصین پوست و زیبایی، عوارضی چون عفونت پوست، زخم‌های پوستی، قرمزی و تورم پوست، آکنه و جوش‌های پوستی، شکنندگی و ریزش مو احساس سوزش در محل مصرف، پف آلودگی پلک‌ها، سوزش چشم و حساسیت پوستی در بدن را از مهم ترین عوارض استفاده از کالاهای نامرغوب و تقلبی وارداتی عنوان می کنند و بروز این مشکلات هیچ ربطی به دفعات استفاده ندارد.

اما سرب درون لوازم آرایشی که هر مقدار میزان آن بیشتر باشد، ماندگاری آن نیز طولانی تر خواهد بود نکته ای بسیار مهمی است که در پس ارزان قیمت بودن این محصولات و نیاز کمتر به تجدید آرایش، خواهان بیشتری دارند.

متأسفانه سرب بیشتر در ساخت محصولاتی چون رژ لب استفاده می شود، محصولی که در تماس بیشتر برای بلعیده شدن قرار دارد، دانشمندان با توجه به وزن تقریبی هر رژلب که حدود ۳ گرم است و تعداد دفعاتی که فرد در طول روز از رژ استفاده می‌کند تخمین می‌زنند که هرخانم در طول عمر خود حدود ۳ کیلو از مواد رژلب را وارد دستگاه گوارشش می‌کند.
سربی که از طریق مواد آرایشی مانند رژ وارد بدن می‌شود، وارد جریان گردش خون می‌شود تا به مقداری ثابت برسد و به مرور این سرب اضافی به بافت‌های نرم به خصوص سلول‌های مغزی وارد می‌شود. مقادیر بالای آن سبب از کار افتادن کلیه و صدمه دائمی به مغز می‌‌‌شود.
در بزرگسالان افزایش میزان سرب در خون احتمال افزایش فشار خون را در افراد به همراه داشته و حتی احتمال انتقال این میزان سرب از طریق مادر به نوزاد نیز وجود دارد. کودکان تحت تاثیر سربی که پیش یا پس از تولد وارد بدن آنها می‌شود ممکن است دچار آسیب‌های روانی و عصبی شوند. بیشترین اثر زیانبار سرب بر رفتار، دقت و IQ بچه‌ها دیده شده است.
بنابراین به نظر می‌رسد هیچ سطح ایمنی از سرب که اثر تخریبی بر نوزادان و جنین‌ها نگذارد، وجود ندارد. تحقیقات در اروپا نشان می دهد که ۸۵ درصد سرب از طریق لوازم آرایشی به بدن می‌رسد در حالی که فقط ۷ درصد از طریق آب، ۵ درصد از طریق غذا و ۳ درصد هم از طریق هوا وارد بدن انسان می‌شود.


اگر چه آگاهی دادن به قشر بانوان در خصوص عوارض و پیامدهای استفاده بیش از اندازه از لوازم آرایشی خود دارای اهمیت بسیاری است و اما آموزش راه‌های شناخت کالای قاچاق به اصناف نیز یکی از راه های جلوگیری از فروش این دست کالاها توسط فروشگاه های عرضه کننده لوازم آرایشی است. چرا که فروشندگان مجاز اگر راه های شناخت کالاهای قاچاق و تقلبی را بدانند، قطعا حجم چشم گیری از فروش این دست کالاها از دسترس بانوان و جوانان خارج می شود.
به نظر می رسد مشکل اساسی بعد از ورود این کالاها به کشور، فروش راحت و بدون خطر کالاهای بهداشتی – آرایشی تقلبی و غیرمجاز در سطح شهر از بساط خیابانی گرفته تا دست فروشی در مترو است که بنابر گفته مدیر واحد نظارت بر فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، عوارض ناشی از مصرف کالاهای خریداری شده از آنها قابل پیگیری نیست!

  نویسنده: روژان زندیه

ارسال نظرات