خبرهای داغ:
تولیت معظم آستان مقدس حضرت شاهچراغ (علیه السلام) در دیدار فرماندار شیراز، بر لزوم تدبیر و تلاش همگان برای رفع مشکلات تأکید کرد.
کد خبر: ۹۱۱۶۶۸۱
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حضرت آیت‌الله سیّدعلی اصغر دستغیب تولیت معظم آستان مقدس حضرت شاهچراغ(علیه السلام)، در دیدار با محمدرضا امیری فرماندار شیراز، با اشاره به جایگاه رفیع شیراز و امامزادگان مدفون در آن اظهار داشت: بسیار اهمیت دارد که ما برای فراهم آوردن زمینه تشرف حداکثری علاقه مندان و ارادتمندان به حرم های مطهر این امامزادگان عظیم القدر تلاش کنیم، چراکه جایگاه بسیار بلند این امامزادگان و سبک زندگی آنها منعکس کننده راه و روش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تشرف به این حرم های مطهر، دو اثر مهم برای زوار دارد؛ یکی اینکه در واقع حضور و ورودشان به این اماکن مقدس، بهره‌ی معنوی است چون این ها اشخاصی هستند که نزد خداوند وجیه و آبرومند هستند و در مواردی به اذن الله شفاعت می‌کنند، این ارتباطات قلبی و معنوی است که به آن قائل هستیم و یکی از رموز تشریع زیارت هم همین است و یک مطلب دیگر اینکه وقتی مردم در این اماکن مقدس به زیارت می‌روند طبعا به این فکر می‌افتند که این امامزادگان جلیل القدر چه شخصیت والایی هستند که ما بعد از شهادت و وفاتشان در برابر مرقدشان می‌آییم و اظهار خشوع و خضوع می‌کنیم و این بزرگواران را پیش خدا شفیع قرار می‌دهیم، مردم از چنین موضوعاتی الگوها و اسوه‌های زندگی را کشف می‌کنند و در زندگی خودشان و خانواده‌ پیاده می‌کنند و این مسئله مهمی است.

ایشان اضافه کرد: اماکن دیگر هم داریم، همین شعرای آیینی ما که الحمدلله آوازه آنها از شهر و استان و ایران فراتر است مثل حافظ و سعدی و دیگر بزرگان، که آنها هم مورد توجه هستند و زمینه بحث گردشگری در فارس تا حد بسیار مطلوبی فراهم است، یعنی گردشگری مذهبی که با یک روحِ گرایشاتِ معنوی همراه است و نوعی تحول ایجاد می‌کند و می‌تواند برای خیلی‌ها نقطه عطفی باشد که زندگیشان به سمت و سوی حقیقت گرایش پیدا کند.

رئیس جامعه روحانیت شیراز با ابراز امیدواری از اینکه در آینده بهتر از گذشته از فرصت‌های گردشگری مذهبی استفاده شود، خطاب به فرماندار شیراز عنوان کرد: جنابعالی و همکاران گرامی در این زمینه طبعا تاثیرگذار هستید و می توانید در قسمت‌های مختلف نقش داشته باشید.

مُعظمٌ لَه با تاکید بر اینکه عمده مطلب، عمل به وظایف است، خاطرنشان کرد: باید به آنچه که تکلیف و وظیفه ماست به خوبی عمل کنیم.

وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ

و سست نشوید و غمگین نگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید( سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۳۹)

این آیه شریفه درس بزرگی است، هر کسی در حد موقعیت و جایگاه خودش به عنوان یک عضو از جامعه اسلامی بی‌تردید این ندای وحی الهی به او است و حقیقتِ موفقیت‌ها همین است که سست نشوید و حزن و اندوه نداشته باشید؛ شما برترید در صورتی که مومن باشید.

آیت الله دستغیب با اشاره به اینکه مومن بودن فقط به شهادتین گفتن نیست، اظهار کرد: اینکه کسی به وحدانیت خداوند و به رسالت پیامبر(ص)و به امامت ائمه اطهار(ع) گواهی بدهد، التزام عملی به تبعیت از این مجموعه است و آن هم منحصر به نماز و روزه و خمس و حج و زکات نیست و کسی که به اینها ملتزم باشد باید ببیند الان چه وظیفه‌ای دارد و در مسیر تحقق اهداف این نظام الهی باید چه کاری انجام دهد. اگر هدف برقراری عدالت اجتماعی است اولین نکته در این است که در هر جا فردی که شایسته و ذیصلاح است برای مسئولیت‌ها قرار داشته باشد، یعنی شایسته سالاری با توجه به معیارهای اسلامی، و فردی باشد که اهل اطلاع باشد، در کاری که به او واگذار شده دارای علم و فن بوده و امانتدار باشد، فرد متقی و صالح باشد که به خدا معتقد است، خداوندی که در همه حال نظاره‌گر به کارهای اوست، حضور دیگران یا خلوت و تنهایی برای او فرقی نداشته باشد و کارش را به خوبی انجام دهد. اگر در این جهت تلاش شود که همه این التزام را داشته باشند، خداوند بزرگ‌ترین سختی‌ها را با قدرت و عنایت و لطف خودش و امدادهای باطنی برطرف می کند و افراد از این مشکلات عبور می‌کنند. همه باید بدانیم که هدف ما انجام وظیفه است.

مسئول معظم حوزه علمیه رضویه شیراز گفت: گاهی افراد با اشاره به سختی ها و مشکلات می‌پرسند در این شرایط وضع چگونه خواهد شد؟ می‌گویم وضع آن خواهد شد که من و شما انجام می‌دهیم. یعنی این تابع رفتار و تلاش و تدبیر ماست؛ یکایک آحاد این ملت در تمام سطوح همه مسئول هستند و کسی نمی‌تواند خودش را استثناء کند که ما کاری به این مسائل نداریم، ما که سیاسی نیستیم یا دولتی نیستیم، نه همه یک ملت و امت واحد هستیم و باید دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم.

مُعظمٌ لَه با بیان اینکه همان جا هم که به ظاهرِ امر، کاری از دست کسی ساخته نباشد خداوند خودش قدرت این را دارد که افراد را بر مشکلات فائق کند، گفت: در صحرای طبس چه کسی بود که آنچنان اتفاقی افتاد و معجزه‌ای رخ داد و امثال آن زیاد داشته‌ایم؛ در هر حال اِن‌شاءالله مشکلات همه با این شروط حل خواهند شد و از آن ها عبور خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانشان خطاب به فرماندار شیراز بیان کرد: با سوابقی که بنده از شما اطلاع دارم و شرایط مطلوبی که در شما هست، از اینکه جنابعالی این مسئولیت را پذیرفته‌اید خرسندیم و امیدواریم که وضعیت شهر و استان، خصوصاً در مسائلی که در چارچوب وظایف شماست به خوبی سامان گیرد.

به گفته وی، یک بخش عمده‌ای از مسائل امنیتی در اماکن مختلف مربوط به فرمانداری است، تصمیماتی که شورای تامین می‌گیرد مسئله مهمی است و نیازمند جدیت و همکاری لازم است، کما اینکه در گذشته چنین بوده است، برگزاری انتخابات به نحو احسن و با حفظ سلامت کامل آن مسئله مهمی است و سایر وظایفی که محول است مانند مسائل روزمره‌ی مردم و نیازها و حوائج مردم در حوزه های مختلف نیز اهمیت دارد.

آیت الله دستغیب اظهار داشت: برای شما دعای خیر داریم که موفق باشید و بی‌تردید هم می‌دانیم که خدا شما را یاری می‌دهد و مردم و همه ما همکاری خواهیم داشت، خصوصا در رابطه با آستان مقدس و سایر حرم‌های شریف و متبرکی که هست، آنچه که به ما مربوط است آمادگی برای همکاری با شما و دیگر مسئولان گرامی استان است و آنچه که به عهده شماست مسلما با تأییدات الهی موفق خواهید بود.

تولیت معظم آستان مقدس حضرت شاهچراغ(علیه السلام) در ادامه این دیدار که همزمان با ایام ولادت باسعادت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) انجام شد، ضمن تاکید بر اهمیت اخلاق در عرصه های مختلف زندگی بیان کرد: اخلاق خیلی مهم است به خاطر اینکه در زندگی رکن اساسی است، شما از خانواده نگاه کنید همینطور تا بیاید بالا هرجا ملاحظه می‌کنید اگر اخلاق باشد کلید فتح باب است؛ یک جاهایی مشکلات پیش می‌آید ولی در جاهایی که در رابطه مستقیم با مردم و در رابطه با عقاید مردم و شئونی است که باید رعایت شود اهمیت آن بیشتر می شود.

مُعظمٌ لَه گفت: در بعضی روایات از ائمه معصومین علیهم السلام با آن مقام عصمت و حتی از حضرت ولی عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز نقل شده که می‌گویند الگوی ما مادرمان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است. این مسئله مهمی است با آن همه فضائلی که جایگاه خودش را دارد؛ نکته اول مسئله ی ارتباط با خداست یعنی یک بانویی در سن جوانی و با عمر کوتاه، آن طور در اوج قرار بگیرد که همه فضائل در او جمع شده است. تعبیری که حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دارند این است که می‌فرمایند از تمام لحظات برایم بالاتر این است که به وجه کریم پروردگار عالم، وجه الله نگاه کنم یعنی کسی خودش را منقطع از هرکس و همه جا، جز از خداوند متعال ببیند. این انقطاع معنایش انزوا و رهبانیت نیست، انقطاع از تعلقات و وابستگی به مادیاتی است که انسان را از مسیر اصلی کمال دور می کند. این عظمت الگویی را نشان می دهد که حتی الگوی امامان و چهره‌های برجسته و تربیت شده در مکتب اهل بیت علیهم السلام است و نکته دوم اینکه از محیط خانه و خانواده شروع کنیم؛ پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از حضرت علی(علیه السلام) سوال می‌کنند که زهرا (سلام الله علیها) را به عنوان یک همسر چگونه می‌بینی؟ در جواب می‌فرمایند: بهترین یار در مسیر طاعت خدا. وقتی برای شوهرش اینطور بود برای فرزندانش هم همین است و برای بانوان هم همین است.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بانوان باید بدانند که اگر انسان یار باشد – حالا یار هر کسی می‌خواهد باشد، یک وقتی شوهر است، یک وقتی فرزند است یا یک وقتی دوست - در اطاعت از خدا این ارزش بسیار بالایی است و می‌تواند شخصیتی بسازد مطابق آنچه که خدا می‌خواهد و دوست دارد و نکته سوم، مسئله حمایت از کسی که به حق رهبر جامعه اسلامی است. اینجا بحث شعار نیست، بحث یک واقعیت است که اگر در راس یک جامعه اسلامی شخصیتی باشد که صلاحیت و شایستگی دارد که بشود از او اطاعت و تبعیت کرد یعنی در واقع امام عادل و پیشوای جامع الشرایط باشد، حمایت از او یعنی حمایت از تمام ارزش‌ها و حمایت از رسیدن به یک سرنوشت مطلوب برای آحاد جامعه و دقیقا آن کاری که حضرت زهرا سلام الله علیها در صحنه حمایت از مولای متقیان حضرت علی(علیه السلام) کردند و کار بزرگی بود. یعنی بانویی که در حجاب و عفافش با آن حدی است که همه می‌دانیم وارد صحنه اجتماع می‌شود و در مسجد آن سخنرانی که همه می‌دانیم و خطبه‌ای که در واقع حمایت از ولایت زمان خودش بود را ایراد می کند.

تولیت معظم آستان مقدس حضرت شاهچراغ(علیه السلام) در بخش دیگری از سخنان خود به محدود بودن راه های دسترسی به حرم مطهر و مشکلاتی که برای زائران این بارگاه منور در مناسبت هایی با کثرت جمعیت زیاد، همچون لیالی قدر و شب‌های احیا پیش می آید، اشاره کرد و خواستار همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر نهادهای ذیربط برای حل این مشکلات شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها