امام جمعه چناران گفت: سفر بشار اسد رئیس جمهور قانونى و مردمى سوریه به تهران در زمانى که دشمنان ملت سوریه در شرم الشیخ جمع شده بودند به ‏نوعى قدرت نمایى و اقتدار ایران را به جهانیان نشان داد.
کد خبر: ۹۱۱۶۵۶۱
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
 به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی: حجت الاسلام مظفر تاجی در خطبه این هفته نماز جمعه با اشاره به سفربشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران ودیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامى و رئیس جمهور، گفت:این سفر دومین سفر خارجى بشار اسد از سال ۲۰۱۱ و شروع بحران این کشور به شمار مى ‏رود. در هشت سال گذشته، بشار اسد تنها یک بار در سال ۲۰۱۷ به روسیه سفر کرده بود.
 
خطیب جمعه چناران تصریح کرد: نکته مهم در سخنان رهبر معظم انقلاب این بود که ایشان، بشار اسد را «قهرمان جهان عرب» خواندند. این تعبیر، بسیار مهم و قابل توجه است. چراکه پیش از این، جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر در دهه ۶۰ میلادى به ‏دلیل مقابله با اسرائیل به‏ عنوان قهرمان جهان عرب مطرح بود، اما رهبر معظم انقلاب به ‏نوعى این لقب و عنوان را براى بشار اسد بکار بردند.
 
وی ادامه داد: دلیل لقب گرفتن بشار اسد به قهرمان جهان عرب، ایستادگى او در طول ۸ سال گذشته در مقابل تمام دنیاى غرب و عرب و تروریست‏هاى تکفیرى و صیانت از شرف ملت سوریه و خاک این کشور بوده است.
 
امام جمعه چناران به مهمترین پیام‌های منطقه‏ اى و بین‏ المللى این سفر اشاره و گفت: تثبیت سیاسى و نظامى دولت سوریه و آغاز سفرهاى خارجی، تجلیل از خدمات ایران درکمک به مبارزه با ترویسم در سوریه، پاسخى به حامیان غربى – عربى تروریست‏ها مبنى بر اینکه ایران و سوریه عمق راهبردى یکدیگرند، آغازى بر پایان پروژه انزواى دولت سوریه، پاسخى به نشست‏هاى ورشو و شرم الشیخ و تأکید بر اینکه هیچ طرح امنیتى در منطقه بدون حضور ایران و سوریه عملى نخواهد بود، نفوذ پایدار جمهورى اسلامى ایران فراتر از بُعد نظامى و اقتصادى، واکنش قاطع به ایجاد منطقه حائل در سوریه توسط آمریکا و خنثى کردن این توطئه آمریکایی براى ماندن در سوریه و طراحى هاى پروژه‏ هاى شوم در عراق و سوریه، مسأله بازسازى سوریه. چراکه بازسازى سوریه فرصت مناسبى است که بخش خصوصى ایران مى‏تواند در آن وارد شود و حلقه پیروزى ایران را در سوریه تکمیل کند.
 
حجت الاسلام مظفر تاجی اظهار داشت: سفر بشار اسد رئیس جمهور قانونى و مردمى سوریه به تهران در زمانى که دشمنان ملت سوریه در شرم الشیخ جمع شده بودند به ‏نوعى قدرت نمایى و اقتدار ایران را به جهانیان نشان داد. سفر اسد را مى ‏توان میخى بزرگ بر تابوت نشست شرم الشیخ دانست که شکستى سخت را بر بانیان این نشست تحمیل کرد. روند نشست نشان داد که اجماعى نه تنها میان کشورهاى عربى و اروپایى وجود ندارد، بلکه میان خود کشورهاى عربى و خود کشورهاى اروپایى اختلافات شدیدى وجود دارد و این نشست بیشتر محلى براى گرفتن عکس یادگارى بود. این نشست بر خلاف ادعاهاى رسانه‏ هاى غربى و عربى نه نشانه انزوا و ناکامى ایران، بلکه سندى دیگر بر حقانیت مواضع ایران در قبال تحولات منطقه و تثبیت ‏کننده جایگاه آن در عرصه تحولات منطقه است.
 
وی با اشاره به دخالت آمریکا در ونزوئلا گفت: ونزوئلا با ذخایر عظیم نفتى یکى از اصلى‏‌ترین دارندگان نفت جهان است و این امر براى آمریکا بسیار اهمیت دارد. آمریکا و رژیم صهیونیستى که نفوذ خود در منطقه را از دست رفته مى ‏بینند به ‏دنبال دگرگون ‏سازى ساختارهاى سیاسى در منطقه هستند و ونزوئلا در این عرصه جایگاه ویژه‏اى دارد. اقدام آمریکا علیه ونزوئلا نه از روى قدرت و توان در ایجاد تغییر در ساختار کشور‌ها و تحولات جهانى، بلکه ناشى از تزلزل شدید آمریکا است. ادعاى آن‌ها مبنى بر ارسال کمک‏هاى بشر دوستانه نیز صرفا ادعایى واهى و فریببکارانه است چنانکه مردم و ارتش ونزوئلا با رد این کمک‏ها بر مقابله با دخالت‏ها و بحران ‏سازى‏هاى آمریکا و متحدان اروپایى و صهیونیست آن تأکید کرده‏اند.
 
امام جمعه چناران با طرح این سوال که فرماندهى مقابله با جنگ اقتصادى دشمن کجاست؟ گفت: رهبر معظم انقلاب‏ اسلامى تاکنون چند بار با اشاره به سناریوى دشمن براى اعمال فشار اقتصادى بر ملت ایران، از تشکیل قرارگاه مرکزى فعال براى مقابله با این توطئه دشمن با حضور سه قوه سخن گفته ‏اند که ازجمله آن، مى‏توان به فرمایشات معظم له در خطبه‏هاى نماز عید سعید فطر امسال اشاره کرد.
 
وی تصریح کرد: اکنون از آن سخنان، بیش از ۸ ماه است که مى ‏گذرد و رهبرى معظم انقلاب امید زیادى داشتند با تشکیل آن کانون مرکزى که با محوریت روئساى قواى سه گانه شکل‏ گرفته بود، امروز کمتر شاهد این تکانه ‏هاى سنگین در حوزه معیشت مردم باشیم و در مقابل اتاق جنگ اقتصادى دشمن، آن فرماندهى منسجم داخلى توانسته باشد آرامش نسبى را بر کشور حاکم کند. اما افسوس که با گذشت زمان و امید رهبرى معظم انقلاب، کمتر شاهد تحرک جدى در بخش‏هاى اجرایى و حتى تقنینى و تا حدود زیادى نظارتى بودیم و هر روز اخبار دلسردکننده از اتاق فرماندهى که قرار بود با همگرایى قوا، کارهاى بزرگ انجام داده و جلوى این تلاطم قیمت‏ها را در بازار بگیرد، شنیده مى ‏شد.
 
فرمانده قرارگاه فرهنگی چناران عنوان کرد: در چرایى عدم توفیق قرارگاه مقابله با جنگ اقتصادى دشمن، چند نکته وجود داردکه با توجه شرایطى که در آن قرار داریم ضرورت توجه به آن ‏را مضاعف کرده است که بخشى از آن به ساختار مدیریتى کشور و بخشى دیگر به کم ‏انگیزگى وبى‏ تحرکى مدیران، عدم طراحى ساز و کار مناسب براى اجرا یا عوامل دیگر باز مى‏ گردد که در هر صورت، بایسته ‏هاى قرارگاه مقابله با جنگ اقتصادى دشمن و رفع چالشهاى پیش روى آن‏ را دو چندان کرده است.
 
خطیب جمعه چناران افزود: اکنون که مقامات آمریکایى آشکارا استراتژى خود در رابطه با ایران اسلامى را اعلام مى‏کنند و از برنامه‏ هاى خود براى آینده ایران پرده بر مى‏دارند. مایک پنس معاون ترامپ در سخنرانى اخیر خود در اجلاس ورشو مى‏گوید: «جهان دفعه قبل در جریان جنبش سبز فرصت رویارویى با رژیم ایران را از دست داد، اما این بار نه. این بار همه ما باید محکم بایستیم. درحالى که اقتصاد ایران همچنان در حال سقوط است و مردم ایران به خیابان ‏ها مى‏آیند، ملتهاى دوستدار آزادى باید براى پاسخگو کردن رژیم ایران براى شر و خشونتى که بر مردم خود، بر منطقه و برجهان وارد کرده است، در کنار هم قرار گیرند.».
 
وی خاطرنشان کرد: به ‏رغم فرصت‏ها و نقاط قوت داخلى و منطقه‏ اى که نشان ‏دهنده دست برتر ایران در مقابله با دشمنان نظام اسلامى است، برخى فرصت ‏سازى‏هاى عناصر و عوامل داخلى براى دشمنان که توانسته موجب امیدوارى آن‏ها براى به نتیجه رساندن سناریوى فشار به ایران اسلامى گردد، عبارتند از: کم توجهى به تأثیر فزاینده تشدید تحریم‏ها بر مشکلات معیشتى، ضعف عملکرد مسؤولین اجرایى در مدیریت اقتصادى کشور و تسلط واسطه ‏ها بر عرصه اقتصادى کشور، بى‏توجهى به سیاست‏هاى اقتصاد مقاومتى و روند رو به افزایش تعطیلى بنگاه‏هاى تولیدى، ایجاد امیدوارى کاذب در جامعه نسبت به نتیجه بخشى تعامل با اروپائى‏‌ها و شرطى ‏سازى جامعه نسبت به برخى تعهدات بین‏ المللى نظیر FATF، عدم همراهى بعضى ازمدیران میانى و بدنه اجرایى دولت با تصمیمات کلان نظام واجراى آن.
 
حجت الاسلام مظفر تاجی افزود: مجموعه این روند‌ها این تصور را در آمریکائى‏ها و اروپائى‏ها ایجاد کرده که با افزایش فشار‌ها و تحریم‏ها قادر خواهند بود که به اهداف خود در رسیدن به توافق با ایران در عرصه‏ هاى دیگر و مهار اقتدار منطقه ‏اى ایران برسند. در چنین شرایطى، اهتمام مسؤولان اجرایى ومطالبه نیروهاى انقلاب در عبور عزتمندانه از این مرحله، باید معطوف به تقویت ظرفیت‏هاى درونى باشد که به بخشى از آن اشاره می ى‏شود.
 
امام جمعه چناران در ادامه گفت: پرهیز از حاشیه ‏سازى‏ها و دو قطبى‏سازى‏هایى که مى‏تواند به افزایش التهابات در جامعه بیانجامد. عدم شرطى‏سازى جامعه نسبت به روند مذاکرات با اروپا وپذیرش FATF و عدم تکرار تجربه تلخ گذشته در روند مذاکرات هسته اى‏، توجه به اقشار محروم و عدم اتکاء صرف به طبقه متوسط و مرفه شهرى، ‏ بهره‏ گیرى از ظرفیت وتجربه نیروهایى انقلابى براى اداره کشور و میدان دادن به نسل جوان به ‏ویژه نیروهاى انقلابى ومدیران جهادى.
 
وی با اشاره به غائله ۱۴ اسفند گفت: در غائله ۱۴ اسفند در سال ۵۹ بنى صدر که از حمایت گروه‏هاى ضدانقلاب و مخالف امام (ره) بهره مى ‏برد، در سخنرانى طولانى خود ضمن حمایت از افکار و اعتقادات مصدق، به شخصیت‏هاى انقلاب و نهادهاى انقلابى توهین نمود و در راستاى اهداف استکبار جهانى سخن راند که با اعتراض امت حزب ‏الله مواجه گردید.
 
خطیب جمعه چناران در ادامه گفت: این غائله پیوند بنى صدر با مخالفان نظام و همسویى با آنان را آشکار ساخت و مثلث شوم بنى صدر، منافقین و لیبرال‏ها شکل گرفت. از این زمان به بعد، ما شاهد مقابله مستقیم بنى صدر با انقلاب اسلامى هستیم که حوادث خونین سال‏۶۰ و انفجار دفتر مرکزى حزب جمهورى اسلامى و به شهادت رساندن شهید بهشتى و یارانش، شاهدى برآن بود. فرمانده قرارگاه فرهنگی چناران با اشاره به ۱۵ اسفند؛ روز درختکارى و آغاز هفته منابع طبیعى گفت: از مهمترین موضوعاتى که با روند رشد صنعتى شدن و استفاده روزافزون از منابع طبیعى جهان در کشورهاى مختلف و خطر نابودى آن به ‏صورت جهانى و در نهادهاى مسؤول بین‏المللى مطرح گردید، مسأله «حفظ منابع طبیعى» و توجه به ضرورت کنترل استفاده از این موهبت‏هاى الهى با استفاده درست و بهینه و گام برداشتن در راستاى حفظ ارزش‏هاى آن براى بهره ‏بردارى نسل‏هاى بشر از مزایاى مفید آن است؛ چنانکه امروز شاهد آن هستیم که این موضوع به شکل انعقاد پروتکل‏هاى مختلف و انجام توافقات بین‏المللى از سوى کشور‌ها دنبال مى ‏شود و خواهان آن هستند که دولت‏ها با اجراى سیاست‏ها و برنامه ‏ریزى‏هاى کلان و عملیاتى، این موضوع را در روند برنامه‏ هاى توسعه خود مدنظر قرار دهند.
 
حجت الاسلام مظفر تاجی در ادامه گفت: به‏ همین ‏دلیل و با توجه به ضرورتى که در این زمینه احساس مى ‏شود و نیز با توجه به توصیه‌‏ها و آموزه‏‌هاى دینى در خصوص ارزش نهادن به منابع طبیعى، نظام جمهورى اسلامى از ابتدا تا به الان، به موضوع حفظ منابع طبیعى توجه داشته و به همین منظور و با هدف جلب توجه و مشتارکت همگانى مردم و نهادهاى مسؤول به این موضوع، ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به‏عنوان «هفته منابع طبیعى» نامگذارى شده است که نخستین روز این هفته یعنى ۱۵ اسفند «روز درختکارى» است.
 
امام جمعه چناران در پایان ضمن تسلیت رحلت عالم فاضل و فقیه پارسا مرحوم آیت الله مومن گفت: آیت الله مومن عالمی وارسته، اخلاق مدار و فقیهی دانا و آشنا به مسائل روز بود. او مبارزی خسته ناپذیر در دوران قبل از پیروزی و ایثار گری تمام عیار برای انقلاب و مردم بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها