اشکان عبدالی
آیت‌الله کعبی در جلسه هیئت اندیشه‌ورز بسیج حقوقدانان :
عضومجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در زمینه جلوگیری از تشکیل نطفه فساد و مبارزه با فساد بایداز دستگاه های نظارتی مانند ۳ قوه شروع شودگفت:بایداز ظرفیت دادستانی برای احیای حقوق عامه و مبارزه با فساد استفاده شود.
کد خبر: ۹۱۱۶۱۵۶
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
به گزارش سرویس بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج،  آیت الله عباس کعبی در جلسه هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان با محوریت فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب و مطالبات ایشان درحوزه عدالت،فساد ستیزی و...، اظهار کرد: بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب، به چند محور تقسیم می شود. محور اول این بیانه، تبیین ماهیت، حقایق و ریشه ها به تاریخ انقلاب اسلامی است و در این بخش انقلاب اسلامی را مردمی ترین و بزرگترین انقلاب عصر جدید با شعارهای جهانی، فطری و همیشه زنده بر پایه نظریه نظام انقلابی، معرفی می کنند. انقلاب اسلامی کار خود را از صفر آغاز کرد و با الگوی جهادی ما می توانیم، عزت و پیشرفت حاصل شد. محور دوم ارزیابی چهل ساله انقلاب اسلامی است در این قسمت برکات انقلاب اسلامی را شمارش و جوانان را پیشران عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت های حیاتی، اقتصادی و عمرانی معرفی کنند. این محور در دوره چهل سال انقلاب خوب تبیین نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، عنوان کرد: محور سوم این بیانیه مربوط به ظرفیت ها است و این ظرفیت ها بسیار زیاد هستند. ایشان می فرمایند انقلاب اسلامی جهان دو قطبی را در هم شکاند و به موجب آن قطب نظام سرمایه گذاری ترک برداشت. در حال حاضر میان قطب استکبار و قطب انقلاب اسلامی تقابل ایجاد شده است. طبق فرمایشات ایشان جوانان باید وارد عرصه عمل شوند. ظرفیت نیروی انسانی کارآمد با زیربنای اصیل دینی و نگاه امیدوارانه نسبت به آینده در این محور مورد اشاره قرار می گیرد. در نهایت محور چهارم محور مطالبه گری است و ایشان در این محور با رویکرد توصیه صحبت می کنند.

وی، خاطرنشان کرد: موضوع تحقق عدالت و مبارزه با فساد بعنوان یکی از اولویت ها و مطالبات هفت گانه رهبری، باید توسط بسیج حقوقدانان مورد توجه قرار گیرد. در حوزه مبارزه با فساد بحث تحلیلی ای وجود دارد و ایشان می فرمایند کفه عدالت سنگین شده است. در رابطه با تحقق عدالت نهایی آن را معطوف به ظهور امام زمان (عج) می دانند و وضعیت فعلی را دارای عدالت نسبی می دانند. نکاتی که باید مورد توجه باشد این است که یکی از فرصت های پیشگیری از تشکیل نطفه فساد و رشد فساد حرکتی است که ان شاءالله با شروع به کار جدید قوه قضاییه اجرایی می شود.

کعبی، تصریح کرد: شناسایی نیروی انسانی باید در بسیج حقوقدانان مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت دادستانی برای احیای حقوق عامه، گسترش عدالت و آزادی های مشروع و مبارزه با فساد استفاده شود. در زمینه جلوگیری از تشکیل نطفه فساد و مبارزه با فساد باید از دستگاه های نظارتی شروع کنیم. این آغاز باید از مجلس شورای اسلامی،قوه قضاییه و قوه اجراییه شروع شود. قانون مبارزه با فساد و سلامت نظام اداری باید اجرایی شود. این قانون میان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت کش و قوس فراوانی داشت اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. باید شفافیت و پاسخگویی را میان مسئولان بالا ببریم که یکی از راه های مبارزه با فساد است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری، تاکید کرد: نکته اخلاقی و قابل توجه در این جا این است که انقلاب فاطمی را از برکات حضرت زهرا (س) بدانیم. یکی از نکات مورد اشاره در بیانیه گام دوم انقلاب، تاکید بر معنویت و اخلاق است. ایشان می فرمایند معنویت و اخلاق جهت دهنده همه حرکت ها و نیاز اصلی جامعه است. مسئولین نظام اگر معنویت و اخلاق بر پایه بندگی خدا و بالا بردن میزان اخلاص و خدمت صادقانه به مردم را مورد توجه قرار دهند خداوند بهترین خیرها را شامل حال ملت خواهد کرد. کما اینکه اخلاص، ایثار، ایمان، شجاعت و تواضع امام خمینی، شهدا و نیروهای فداکار منجر شد که پرچم انقلاب به دست رهبر معظم انقلاب افتاد.

وی، افزود: از لحاظ علمی زیربنای اخلاق، توحید و زیر بنای نظام حقوقی مطلوب، اخلاق است. نظام حقوقی بدون اخلاق مانند جسم بدون روح است. توحید، اخلاق و حقوق با یکدیگر ارتباط دارند. در زمینه انسان شناسی، آیه ۹ سوره هود در مورد طبیعت انسان ها صحبت می کند و می گوید انسان ها به گونه ای هستند که اگر خداوند نعمتی مانند سلامت، جایگاه و پست و مقام و... در اختیارشان قرار داد و به دلیلی نعمت ها را از آنها گرفت دچار یاس و ناامیدی و کفران نعمت می شوند یا در مقابل وقتی داشته های اعتباری به دست می آورند دچار شادی کاذب می شوند. خداوند در مورد این ها می گویند صبر پیشه کنند و عمل صالح انجام دهند.

کعبی با بیان اینکه تاکید رهبری به رعایت اخلاق در بیانیه گام دوم برگرفته از آیه ۹ سوره هود است، گفت: بودن معنویت و اخلاق حتی با کمبود امکانات، دنیا را بهشت می کند. مسئولان باید در خدمت با یکدیگر رقابت کنند. خوی اشرافی گری باید نابود شود تا نطفه فساد منعقد نشود. تا زمانی که خوی فساد در مسئولان باشد این وضعیت ادامه دارد. بسیج حقوقدانان باید راهکار اخلاقی در این زمینه ارائه دهند. مرحوم آیت الله مومن نمونه ای از مسئولان زاهد،عابد، مجاهد،انقلابی و پشت کرده به دنیا بود و ذره ای نفسانیت نداشت. ایشان باید الگوی مسئولان شوند. ما باید حواسمان باشد انسان های فرصت طلب به نام جوان گرایی پست ها را قبضه نکنند. افراد بدلی نباید به عرصه بیایند. حقیقتا ما فرصت اشتباه کردن نداریم. باید افرادی با روحیه جهادی روی کار بیایند.

وی در پایان پیشنهاد کرد: یک کمیته مشترکی از پژوهشکده شورای نگهبان و بسیج حقوقدانان با تدوین پیوست حقوقی و فقهی در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب تشکیل شود و امور مورد اشاره در این بیانیه اجرایی شود.

 

ارسال نظرات