رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: پاسداشت ولادت حضرت زهرا (س)، پاسداشت مقام والای زن است.
کد خبر: ۹۱۱۵۹۶۹
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج و به نقل از آنا، نشست تخصصی معاونت خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) با عنوان «زن مسلمان ایرانی در آیینه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ۵۰ساله»  در سالن ۹ دی سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این نشست با تبریک ولادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) گفت: هنگامی که اسلام ظهور کرد و پیامبر (ص) مبعوث شد، دفاع از هویت زن در این بعثت بسیار بارز بود به طوری که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» چرا که در آن دوره عرب جاهل، زنان و دختران را زنده به گور می‌کردند و معتقد بودند زن برای خانواده نیروی کار و رزم نیست.

وی ادامه داد: با ظهور اسلام، اراده خداوند بر این تعلق گرفت که تنها فرزند بجامانده از پیامبر اسلام (ص) دختری باشد که «ام‌ابیها» و «ام‌الائمه» شد و این در مقابل تفکری بود که به پیامبر اکرم (ص) جسارت می‌کردند و او را به خاطر نداشتن پسر «ابتر» می‌نامیدند که خداوند در پاسخ آنان و در سوره کوثر خطاب به پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید «به تو کوثر و چشمه جوشان دادیم. پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن. دشمنت‏ خود بی‌تبار و ابتر خواهد بود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در اسلام نه تنها زنده به گور کردن دختران مورد نکوهش شدید قرار گرفت، بلکه دختر حضرت محمد (ص) لقب «مادر پدر خویش» و «مادر امامان» گرفت. در آیات شریفه قرآن نیز به صراحت از مقام و شأن و منزلت زنانی چون حضرت مریم و همسر فرعون نام برده شده که در حقیقت ذکر نام زنان در قرآن کریم، نشان از جایگاه والای انسانی آنان در اسلام دارد.

 دکتر طهرانچی با بیان اینکه با این نگرش، نگاهی که عرب جاهل به دنیا آوردن دختر را ننگ خانواده می‌دانست، در کوتاه‌مدت از بین رفت و چنین شأن و منزلتی به مقام زن داده شد، گفت: نگاه عرب جاهل تنها مخصوص بت‌پرستان نبود، بلکه امروزه نیز در دنیای غرب، جاهلیت مدرنی ظهور کرده که شأن و شخصیت و قوه استعداد زنان را زنده به گور می‌کند و از او یک شئی می‌سازد که نوعی زنده به گور کردن مدرن و به مراتب بدتر از تفکر بت‌پرستان است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی همچون ظهور اسلام، به مقام زن شأن و منزلتی دوباره بخشید، خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی که در یونسکو برای اهمیت به جایگاه زنان در نظر گرفته می‌شود، بسیار عقب‌افتاده است، چرا که با عقل خودبنیان می‌خواهند شخصیت زن را برگردانند. یکی از این شاخص‌ها، تعداد زنان در خانه و در اجتماعی است که این نوعی نگاه مردسالارانه است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: جای تعجب است که متفکرانی که باید با تکیه بر دین اسلام، پاسخ این نگاه ‌هالیوودی و دست‌چندمی به زن را با یک حرکت مبتنی بر قرآن و با پرچم بانوی دوعالم حضرت زهرا (س) و مادر بزرگوار ایشان، بدهند، به چنین شاخص‌هایی تکیه می‌کنند و با تفکر غرب به جایگاه زنان می‌نگرند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: این شاخص‌های جهانی درباره زنان در حالی مطرح می‌شود که همسر پیامبر اکرم (ص) در زمان خود تاجر بزرگی بوده و چندین کاروان داشته و ثروت ایشان یکی از مقوم‌های دین مبین اسلام شد. اکنون غرب این پرسش را مطرح می‌کند که چند درصد از زنان در محیط کار هستند و عده‌ای با نگاه کج‌‌اندیشانه، این شاخص‌ها را برای ما به عنوان یک فضیلت قرائت می‌کنند، در صورتی که ما در مقام زن بانویی مانند حضرت زهرا (س) داریم که پیامبر اسلام (ص) هرگاه از مقابل منزل ایشان عبور می‌کرد، می‌ایستاد و به مقام او ادای احترام و سلام می‌کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پاسداشت ولادت و شهادت حضرت زهرا (س) به دلیل کرامت و جایگاه و منزلت ایشان، بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س) زمانی که خطبه فدک را خواند، توانست کودتایی که علیه امامت در حال شکل‌گیری بود را خنثی کند و دختر ایشان حضرت زینب (س) زمانی که در مسجد کوفه سخنرانی کرد، با منطق علوی خود توانست دسیسه‌های یزید را نقش بر آب کند.

وی با اشاره به اهمیت تربیت فرزندان در خانواده تصریح کرد: از حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) متولد می‌شود که لقب «عقیله» یعنی صاحب عقل و درایت به ایشان داده می‌شود و این در حالی است که اکنون غرب می‌خواهد بگوید قدر زنان را بدانید در صورتی که آنها باید در برابر ما زانو بزنند، چنانکه ما گوهر واقعی داریم و غرب می‌خواهد به ما گوهرهای بدلی بدهد و برخی در جامعه می‌خواهند این بدل‌ها را به عنوان حمایت از حقوق زن مطرح کنند. بنابراین فقط ولادت حضرت زهرا (س) را گرامی نمی‌داریم، بلکه این جلوه بزرگ و مقام والای زن در اسلام است که گرامی داشته می‌شود. درواقع پاسداشت ولادت حضرت زهرا (س)، پاسداشت مقام والای زن است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سوره کوثر به تنهایی برای بیان شأن و منزلت زن کفایت می‌کند و سند ابطال هر نهضت فکری فمینیستی است و ما نباید اجازه دهیم در جامعه اسلامی کسانی باشند که شاخص‌ها، نمادها و تفکرات بیان‌شده در غرب که مدعی پاسداشت حقوق زنان است را در ایران پیاده کنند.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه بانوان رسالت‌های بزرگی برعهده دارند که بیش از وظایف آقایان است، گفت: پرورش فرزندان یکی از رسالت‌های زنان است، چرا که وقتی می‌خواهیم از زبان سخن بگوییم، یک زبان تفکر و یک زبان انتقال داریم که از زبان مادری به عنوان زبان تفکر یاد می‌شود. اگر مادران نباشند، تفکر از جامعه رخت برمی‌بندد. پرورش در دامان مادران است و نقش مادری اهمیت بسیار دارد.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید دانشگاه آزادی اسلامی

 

ارسال نظرات