رئیس سازمان بسیج عشایری اعلام کرد: اگر از قشر زحمتکش عشایر حمایت شود، آنها می‌توانند کشور را در تولید گوشت قرمز خودکفا کنند.
کد خبر: ۹۱۱۵۸۸۳
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج ، نصرت‌الله سیف رئیس بسیج عشایر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد ظرفیت تولید دام در مناطق عشایری گفت: عشایر کشور ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و اگر از این قشر زحمتکش حمایت شود، آنها قادرند تولید کشور را به خودکفایی در گوشت قرمز برسانند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر سالانه 250 هزار تن گوشت قرمز توسط جامعه عشایر تولید می‌شود که امکان افزایش این رقم به 500 هزار تن وجود دارد.

سیف به 4 نوع حمایتی که دولت می‌تواند از این بخش داشته باشد، اشاره کرد و گفت: نخست اینکه قوانینی که پیش از این برای محدود کردن تعداد دام عشایر تصویب شده، برداشته شود تا آنها بتوانند تولیدشان را افزایش دهند. پیش از این قانونی تصویب شده و برای هر منطقه عشایری ظرفیت دامی تعیین کرده‌اند که اگر دام بیشتر به این منطقه برود، آنها جریمه می‌شوند. 

رئیس سازمان بسیج عشایری همچنین گفت: در کنار دامداری باید جامعه عشایر حمایت شود تا آنها کار دامپروری هم بکنند، چرا که آنها نیروی انسانی، تجربه و دام مولد را دارند و تنها نیاز است توسط وام‌های کم‌بهره بودجه در اختیار آنها بگذاریم.

وی با بیان اینکه جامعه عشایر باید از نظر علمی توانمند بشوند، گفت: حدود 25 درصد دام‌های عشایر به خاطر سقط، قسر در رفتن و مرگ بره، از بین می‌رود. اگر آنها از نظر علمی تقویت بشوند، میزان تلفات دام کاهش می‌یابد. 

سیف با بیان اینکه رساندن محصولات مستقیم عشایر به دست مصرف‌کننده می‌تواند درآمد آنها را افزایش دهد، گفت: باید دولت فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تولید به مصرف مخصوص عشایر ایجاد کند که در این صورت درآمد آنها بالا خواهد رفت که در این صورت آنها می‌توانند نهاده‌های دامی را خودشان تأمین کنند. 

رئیس سازمان بسیج عشایری در پاسخ به اینکه با افزایش تعداد دام با محدودیت علوفه در بخش عشایر چه کار خواهید کرد، گفت: اگر دولت از بخش کشاورزی عشایر و همچنین روستانشینان حمایت کند و دست روستاییان را در دست عشایر بگذارد، نهاده‌ها و علوفه مورد نیاز آنها به راحتی تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/ب

ارسال نظرات