خبرهای داغ:
رییس کل دادگستری قزوین:

فرهنگ وکالت باید به باور عمومی جامعه تبدیل شود

رییس کل دادگستری قزوین گفت: برای تحقق دادرسی عادلانه که هم نقش وکلا و هم قضات در آن برجسته است باید فرهنگ وکالت و دریافت خدمات مشاوره از جامعه وکلا به یک باور و فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود.
کد خبر: ۹۱۱۵۸۷۵
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام و المسلمین قدرتی در نشست تخصصی جایگاه وکالت معاضدتی در دادرسی عادلانه که به مناسبت سالروز استقلال نهاد وکالت برگزار شد، گفت: تاکنون هم جامعه و هم مسئولان از این ظرفیت و نقش پررنگ کانون های وکلای دادگستری غافل مانده اند، البته دستگاه قضایی با اجرای طرح قاضی مدرسه برای فرهنگسازی در این خصوص و آموزش مردم ورود کرده است.
وی با بیان اینکه نقش وکلا طی چهار مرحله در دادرسی عادلانه برجسته است،اضافه کرد: نقش مهم وکلا در مرحله قبل از پروسه دادرسی بسیار مهم است و برای تحقق دادرسی عادلانه وکلا باید دو سوم وقت خود را به ارایه مشاوره بگذرانند.
حجت الاسلام والمسلمین قدرتی ادامه داد: از 245 هزار پرونده ورودی به دستگاه قضایی قزوین در سال گذشته و 261 هزار پرونده در 10 ماهه سال جاری، وکلا تنها در حدود 50 هزار پرونده یعنی یک پنجم آن وکالت داشته اند و بخش عمده آن بدون دخالت و اطلاع وکلا وارد محاکم شده اند و به این شکل دستگاه قضایی هم در رسیدگی به آنها دچار مشکل می شود.
وی با بیان اینکه با این حجم عظیم پرونده های ورودی نمی توان انتظار دادرسی کاملا عادلانه داشت، گفت: علت این مساله هم شاید در این است که وکلا و قضات هنوز به زبان مشترکی نرسیده اند و گرچه قوانین در این خصوص وجود دارد اما در عمل تحقق نیافته است.
رییس کل دادگستری قزوین اظهار داشت: جامعه وکالت خصوصا وکلای باتجربه و زبده در جریان دادرسی با ذکر دلایل می توانند کمک زیادی به رفع ابهامات و تسریع دادرسی و در نهایت دادرسی عادلانه داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در پایان گفت: در واقع عدالت پازلی است که تمام تکه های آن باید در کنار هم قرار گیرد تا جریان دادرسی عادلانه تحقق یابد اما این اتفاق هنوز در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
1010/ی30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار