خبرهای داغ:
حجت الاسلام آقاجانی:

حوزه باید خود را ارزیابی کند/ بنیادی ترین خاستگاه انقلاب اسلامی

معاون آموزش و تهذیب موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: ما باید زمانه ی امروز را با دیروز مقایسه کنیم، توانمندی ها و اقدامات و کارهایی که انجام می شود از دل این مقایسه ها به دست می آید.
کد خبر: ۹۱۱۵۶۷۶
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام آقاجانی با اشاره به ضرورت بازخوانی اهداف انقلاب اسلامی در دهه پیش رو، اظهار کرد: انقلاب اسلامی پدیده ی بسیار بزرگ و تاریخی بود و در واقع آمال و آرزوهای دیرینه ی علمای اسلام و مصلحان اجتماعی در دنیای اسلام را میتوان در انقلاب اسلامی خلاصه کرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک گام بلندی در تحقق اهداف اسلامی، اهداف سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی برداشت و در این راستا ضرورت دارد تا از جهات مختلفی به بازخوانی انقلاب و اهداف آن پرداخته شود، بعد از گذشت چهار دهه، کسی که آن زمان تازه متولد شده اکنون چهل ساله است و خاطرات گذشته خیلی یادش نمی آید و کسانی که انقلاب کردند نیز بعد از چهل سال ممکن است خیلی از مسائل را فراموش کرده باشند.

معاون آموزش و تهذیب موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با بیان اینکه برخی تعابیر در فضای مجازی از قبیل اینکه چهل سال است انقلاب کردیم و احساسات و عواطف و شعارهای احساسی برای سی چهل سال بس است دیگر، مشاهده می شود که بسیار خطرناک است، افزود: این تعابیر یعنی فراموشی انقلاب اسلامی و این ضرورت بازخوانی اهداف انقلاب اسلامی را چندین برابر می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حوزه یکی از ارکان مهم در دوران مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، تصریح کرد: بعضی ها ممکن است کاری کنند که فراموش شود انقلاب از کجا شروع شد و این در حالی است که روحانیت از بنیادی ترین خاستگاه انقلاب اسلامی  محسوب می شود، بدنه روحانیت در مبارزات با رژیم شاهنشاهی از سربازان امام خمینی(ره) محسوب می شدند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی با اشاره به اینکه یکی از وظایف حوزویان مقایسه حوزه امروز با حوزه دیروز است، بیان کرد: ما باید زمانه ی امروز را با دیروز مقایسه کنیم، توانمندی ها و اقدامات و کارهایی که انجام می شود از دل این مقایسه ها به دست می آید.

وی گفت:  حوزه ی دیروز مقابلش طاغوت درونی و استکبار خارجی بود ولی عمدتا دغدغه حوزه ی دیروز و حرف امام این بود که به داد اسلام برسید، اسلام از بین می رود و برای احیای اسلام قیام کنیم، حوزه ی امروز فقط حرفش این نیست ، حوزه ی امروز باید جایگاه خودش را بسیار فراتر از حوزه ی دیروز ببیند و در این راستا توانمندی هایی که نیاز دارد بیش از دیروز است.

معاون آموزش و تهذیب موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با بیان اینکه  بدیهی است که نگاه حوزه امروز نسبت به دیروز باید فرق کند افزود: ما دیروز روحانی دگر اندیش یا نداشتیم یا به ندرت داشتیم ولی  امروز روحانی دگر اندیش در حاشیه حوزه و در عرصه حکومت کم نداریم ، دیروز روحانی یعنی فرد مُلا با سواد که در کسوت روحانیت است و دیروز حضور فرد معمّم در دستگاه حکومت به معنای آخوند درباری بود و ارزشی نداشت اما امروز نگاه اینطور نیست، امروز حضور در حکومت معنای دیگری دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز نقشی که روحانیت اصیل دارد، بازسازی در درون خودش و شناخت دوست و دشمن خودش است، خاطرنشان کرد: امروز حوزه به رصد آفاتی که در درون خودش ممکن است وجود داشته باشد باید بیشتر اهتمام داشته باشد و این آفات ممکن است افراد متحجر باشند که کم نیستند در حوزه، این افراد ممکن است در اثر کم فکری و کم ظرفیتی و عدم اطلاع و عدم دانش و بی بصیرتی افکار متحجرانه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی ادامه داد: ساختار حوزه و فضای ذهنی حوزه و طلاب و جوانان حوزه باید طوری باشد که این جریان متحجر، نتواند قد علم کند، تحقق این موضوع بخشی اش ساختاری و آموزشی و فرهنگ سازی است این مجموعه دست به دست هم بدهد که نتواند موفق بشود.

وی با اشاره به اینکه  در حاشیه حوزه عده ای واقعا دگر اندیش هستند یعنی از روحانیت چیزی جز لباس ندارند، تصریح کرد:  ادبیات این افراد ادبیات حوزه هست ولی  مسئله هایشان ضد حوزه و ضد اندیشه ی انقلابی حوزه است، حوزه برای اینکه نقش انقلابی خودش را ایفا کند بایستی برای این مشکل فکر و برنامه داشته باشد.

معاون آموزش و تهذیب موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: اگر ما این تفکرات را رها کنیم، روز به روز گسترش پیدا می کنند و  این مشکل مهمی است ، این می تواند آفت جدی باشد  و البته باید توجه داشته باشیم که زندان راه مقابله  با این تفکر نیست و باید کاری کنیم که این تفکر مثل کف روی آب باشد ولی متاسفانه  مشاهده می کنیم که حرفشان و مقاله و کتاب شان، بدون نقد جدّی منعکس می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار