خبرهای داغ:
حجت الاسلام پیروزمند گفت: اکنون پیامدهای سوء علوم انسانی موجود در کشور ما ظاهر گشته و با توجه به گسترش دانشگاه ها متاسفانه در حال تربیت پیاده نظام فرهنگی برای جبهه مقابل هستیم.
کد خبر: ۹۱۱۵۶۷۱
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  برنامه « کرسی‌های آزاداندیشی» رادیو گفت و گو با موضوع چگونگی رسیدن به تحول در علوم انسانی؛ راهکارها و چالش های آن با حضور حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، استاد دانشگاه دفاع ملی و متخصص روش و فلسفه علم و « شهلا باقری» عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و عضو کارگروه جامعه شناسی شورای تحول در علوم انسانی روانه آنتن شد.

 

حجت الاسلام پیروزمند در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به اینکه ضرورت تحول علوم انسانی از بعد انقلاب توسط امام خمینی (ره) مطرح شد گفت: امام راحل (ره) همواره بر مسئله اسلامی شدن علوم انسانی و کمک گرفتن از علماء برای این کار تأکید داشتند.

استاد دانشگاه دفاع ملی با بیان این مطلب گفت: اکنون پیامدهای سوء علوم انسانی موجود در کشور ما ظاهر گشته و با توجه به گسترش دانشگاه ها متاسفانه در حال تربیت پیاده نظام فرهنگی برای جبهه مقابل هستیم.

وی با اظهار اینکه هر کشوری وضعیت و منابع مختص خود را دارد، تأکید کرد: بومی سازی علوم انسانی ضروری است چراکه علوم انسانی باید متناسب با زیست بوم هر کشوری باشد. ما نباید در علوم انسانی صرفاً مصرف کننده باشیم.

حجت الاسلام پیروزمند با بیان اینکه اسلامی سازیِ علوم اسلامی طبیعتاً نقطه کانونی تحول و ارتقاء را مورد توجه قرار می دهد، افزود: اگر ما قدرت اسلامی‌سازی پیدا نکنیم تعالی و تحولات هم روبنایی خواهد بود و تاثیر کمتری خواهد داشت چراکه به علم موجود وابسته است.

متخصص روش و فلسفه علم با تأکید بر اینکه ما باید همزمان نقشه راه برای تحول داشته باشیم و نقش ها را بر اساس آن تعریف کنیم، اظهار کرد: این موضوع تا به الان محقق نشده و فرهنگ سازی و گفتمان سازی باید شکل بگیرد.

استاد دانشگاه دفاع ملی در ادامه برنامه«کرسی های آزاداندیشی» رادیو گفت و گو تصریح کرد: بسیاری از مدیران باوری به مسئله تحول علوم انسانی ندارند یا موضوع را ممکن نمی بینند و یا اینکه به یکدیگر پاس کاری کرده و مسئولیت را متوجه خود نمی دانند.

وی مطرح کرد: ما در قدم اول نیازمند یک نظریه پایه در علوم انسانی و مشخص شدن چگونگی تزریق فرهنگ اسلامی در بدنه علم هستیم. بعد از آن باید سهم هر کدام از حوزویان و دانشگاهیان را در این امر مشخص کنیم.

حجت الاسلام پیروزمند ادامه داد: در حال حاضر این موضوع یا مسکوت گذاشته می شود و یا همه مسئولیت را به یک نفر نسبت می دهیم که اشتباه است. لذا باید یک شبکه ملی در این خصوص شکل بگیرد و شورای تحول علوم انسانی این سامانه دانشی و علمی را شکل دهد.

در ادامه برنامه کرسی های آزاداندیشی رادیو گفت و گو، شهلا باقری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: از جمله وظایفی که برای شورای تحول علوم انسانی تعریف شده تعیین اولویت سیاست ها و تدوین برنامه های مناسب آموزشی و پژوهشی است.  

وی در ادامه با اشاره به دیگر وظایف این شورا افزود: آسیب شناسی فعالیت های آموزش و پرورش و آموزش عالی و اتخاذ تدابیر لازم برای منطقی کردن کمیت پذیرش دانشگاه ها از دیگر وظایف شورای تحول علوم انسانی است.

عضو کارگروه جامعه شناسی شورای تحول در علوم انسانی تأکید کرد: برنامه ریزی برای تولید منابع انسانی و معرفی آن در عرصه های بین المللی برای تقویت تولید علم و نظریه پردازی برای انتشار آثار مناسب و حمایت از پروژه های اساسی و تحقیقاتی ضروری است.

باقری ابراز کرد: هدف، ایجاد تحول پایدار به منظور طراحی، سازماندهی، برنامه ریزی، مدیریت و هدایت تحول علوم انسانی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است. بنابراین ۱۵ کارگروه در حوزه علوم انسانی شکل گرفته و مجموعه ای از ضوابط نیز برای تشکیل کارگروه ها حتی برای عضو گیری وجود دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در کارگروه جامعه شناسی طبق آئین نامه جزئی تری که اخیراً نوشته شده چهار شاخص باید محور ارزیابی های ما در تدوین برنامه های آموزشی و نظارت و ارزیابی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه مطلب، کارآمدسازی، به روزسازی، بومی سازی و اسلامی سازی را چهار شاخص مهم در طراحی‌ها و برنامه‌های درسی و آسیب شناسی معرفی کرد و گفت: این چهار شاخص باید همزمان با هم در نظر گرفته شوند.

باقری در پایان اظهار کرد: وظیفه کارگروه های شورای تحول نظارت و ارزیابی است و مسئولیتی در خصوص طراحی ندارند. بنابراین باید ببینیم در قیاس با رشته های دیگر علوم انسانی چه قدر توانسته‌ایم در برآوردن نیازهای جامعه موفق عمل کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها