کارشناس علوم قرآنی گفت: سیره زندگی صدیقه طاهره هرگز و هرگز کهنه‌شدنی نیست چراکه خصوصیات وی در جامعه به عالی‌ترین شکل نمود دارد.
کد خبر: ۹۱۱۵۶۶۳
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،حجت الاسلام والمسلمین ، ابراهیم بهاری در گفتگو با خبرنگارگروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: زهرای مرضیه (س) قرآن مجسم است یعنی قرآن به طور کامل در زندگی ایشان رعایت شده بود.

وی بیان کرد: پروردگار عالم هر الگویی را که در هرعصر، دوره و جامعه‌ای ارزانی کرده، آن اسوه را برای مقاطع مشخصی فرستاده است. انبیا و اولیای الهی برای یک مقطع و با یک مشخصه خاصی آمدند و اگر موسی کلیم‌الله آمد و اعجاز وی برای مردم دوره خود، اما وجود مبارک پیغمبر اکرم (ص) و بعد از ایشان خانواده وی به عنوان الگوی سرآمد برای تمام عالم معرفی شدند، بالاخص وجود مبارک زهرای مرضیه (س).

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: وقتی شاخصه‌های خاص فاطمه (س) بروز کرد پیامبر حضرت را «فاطمه السیده نساء العالمین» معرفی کرد. در آن زمانی شخصی پرسید مریم هم سید نساء العالمین است که پیامبر در پاسخ فرمود: بله، مریم سیده زمان خود بود، ولی فاطمه (س) الگوی تمام عیار برای تمام دوران‌هاست.

وی اظهار کرد: اینکه نوع ادبیات و سبک زندگی حضرت فاطمه (س) در جوامع بشری اجرایی شود، نیاز به تحلیل و بررسی دارد برای مثال در زندگی فاطمی هرگز دروغ، تجملات، چشم و هم چشمی، عصبانیت نسبت به همسر، دعوا و تجملات جایی نداشت و این‌ها لازمه یک زندگی است.

بهاری تاکید کرد: گفته می‌شود جهیزیه فاطمه (س) ساده بوده بنابراین اینکه مبنای زندگی ساده باشد درست است و زندگی ساده داشتن بدین معنا نیست که اگر حضرت فاطمه (س) در آن روزگار کوزه خریده ما هم باید کوزه بخریم بلکه به این مفهوم است که باید از تجمل و اشرافی‌گری بپرهیزیم.

وی یادآور شد: امیر المومنین (ع) از حضرت فاطمه (س) سوال پرسید که چرا از من چیزی مطالبه نمی‌کنی؟ و زهرا (س) در پاسخ فرمودند: پدرم به من فرمودند که مبادا از شوهرت چیزی بخواهی که توان آن را نداشته باشد و در مقابل تو شرمنده شود و این به معنای حفظ کرامت است. حضرت علی می‌فرماید: «ولله که تا روزی که فاطمه (س) در خانه من زندگی کرد، هیچگاه من را عصبانی نکرد و من هم او را عصبانی نکردم» این همان آرامش‌دهندگی به زندگی است.

این کارشناس علوم قرآنی تشریح کرد: قرآن کریم برای معرفی زن و شوهر از عبارت زیبایی استفاده می‌کند و آن‌ها را لباس هم می‌داند و می‌گوید بناست که این دو فرد سکینه القلوب هم باشند. طبق قرآن، زن و شوهر موظف هستند تمامی رفتارشان حافظ اموال، اعتبار، جایگاه، شخصیت هم باشد. لباس عیب‌ها را میپوشاند بنابراین زن و مرد باید عیوب هم را در مقابل دیگران بپوشانند و دنبال اصلاح آن باشند. باز در جایی دیگر گفته می‌شود که این لباس باعث زینت انسان است پس زن و شوهر باید برای هم زینت باشند و باعث سربلندی و سرافرازی هم باشند. فاطمه (س) چنین خصوصیتی دارد و حضرت علی (ع) در جایی می‌گوید: «افتخار می‌کنم که همسرم فاطمه (س) است». امام سجاد (ع) در مسجد اموی خود را اینگونه معرفی می‌کند: «افتخار ما این است که خدا فاطمه سیده نساء العالمین را مادر ما قرار داده است».

وی درباره جایگاه سیره زندگی حضرت فاطمه (س) تصریح کرد: شهادت یا مدت حیات فاطمه (س) در قرن ۱۱ هجری بوده است در سال ۲۵۰ هجری که حدود ۲۴۰ سال از آن گذشته و تغییرات زیادی در زندگی ایجاد شده، امام عصر (عج) می‌گوید» همانا فاطمه دختر پیغمبر (ص) نمونه و الگوی من است.

بهاری گفت: سبک زندگی فاطمه (س) نه تنها برای یک زن بلکه برای مردان عالم هم اسوه و نمونه است. ما در زندگی ایشان رفتار حساب شده‌ای را می‌بینیم، زیرا وی بی‌نظیر در همسرداری، مادر بودن، زن بودن، مطیع بودن در جایگاه خانواده بود و در زمانی که به عرصه سیاسی جامعه وارد شد توانست نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: صدیقه طاهره هرگز و هرگز کهنه شدنی نیست و با توجه به مجموعه رفتار‌های وی، جامعه نمی‌تواند بگوید رفتار ایشان کهنه شده و برای زمان گذشته یا حال نبوده و نیست، چون خصوصیات رفتاری زهرای مرضیه در جامعه به عالی‌ترین شکل نمود دارد. فاطمه (س) اجمع اتم و اکمل قرآن کریم و قرآن مجسم در جامعه بشری بوده و است.

ارسال نظرات