حفاظت و پاک نگه داشتن طبیعت و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیازمند مشارکت و عزم جدی آحاد جامعه است.
کد خبر: ۹۱۱۵۶۰۶
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به در پیش رو بودن تعطیلات ایام نوروز و حفظ محیط زیست گفت: مسافران و گردشگران نوروزی باید در این ایام پاک نگه داشتن طبیعت نیازمند عزم عمومیضمن بهره جستن از طبیعت در هنگام تفریح و مسافرت از این سرمایه ملی و امانت نسل‌های آینده به خوبی محافظت کنند.
جعفری نژاد استفاده از ظروف یکبار مصرف در مسافرت‌های نوروزی را یکی از چالش‌های اساسی پیش روی محیط زیست استان برشمرد و افزود:استفاده از این ظروف و رها کردن آن‌ها در دامان طبیعت به علت بند آوردن راه آب‌ها و احتمال مصرف آن‌ها توسط برخی گونه‌های حیات وحش می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به محیط زیست و طبیعت وارد کند.
وی از مسافران خواست هنگام سفر به دامان طبیعت پسماند‌های خود را در گوشه و کنار جاده ها، توقف گاهها، تفرج گاه‌ها رها نکنند.
جعفری نژاد با تشریح مضرات رها کردن زباله‌های پلاستیکی در طبیعت تصریح کرد: این زباله‌ها علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست از طریق ورود به آب‌های زیرزمینی می‌تواند برای سلامتی انسان هم خطر آفرین باشد.
وی با بیان اینکه براساس مطالعات مختلف انجام شده، تجزیه پلاستیک در محیط‌های آبی ممکن است تا صد‌ها سال به طول بیانجامد ادامه داد: زباله‌های پلاستیکی به دلیل ماندگاری زیاد در طبیعت موجب ایجاد آلودگی خاک، آب‌های سطحی و حتی در بلند مدت نیز موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود.
جعفری نژاد گفت:برخی افراد بدون در نظر گرفتن جنبه‌های حفاظتی طبیعت به شکستن شاخه‌های درختان، ریشه کنی برخی گیاهان کمیاب، تخریب سبزه‌ها و گلزارها، آتش افروزی در طبیعت اقدام می‌کنند که هزینه‌های سنگینی برای محیط زیست به دنبال دارد.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: گشت‌های یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در مناطق حفاظت شده به صورت شبانه روزی فعال هستند و با هرگونه تعرض به محیط زیست براساس قانون برخورد خواهد کرد.
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
ارسال نظرات