خیلی ساده لوحانه است که حرف دولتی ها مبنی بر بی ارتباطی استعفای ظریف با این دیدار صمیمی (بشار اسد با امام خامنه ای) را قبول کنیم و حدأقل این موضوع را از جناب ظریف که به امیرکبیر زمان! یاد می شود و قطعا زمان شناسی را متوجه است، نمی شود به راحتی قبول کرد.
کد خبر: ۹۱۱۵۵۷۶
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ شب گذشته انتشار خبر استعفای محمد جواد ظریف، پس از دلگرمی که در بین علاقمندان به محور مقاومت در منطقه که توسط دیداری صمیمانه بین بشار اسد و ولی امر مسلمین جهان ایجاد شده بود و به نوعی اشک شوق را در چشمان مدافعین حرم جاری ساخته بود کام همه این عزیزان را تلخ کرد.

رسانه های جهان با انتشار تصاویر دیدار امام خامنه ای با بشار اسد به تحلیل های مختلفی مشغول بودند که متأسفانه خبر استعفای ظریف چند ساعت بعد از آن تحلیل های آنها را تحت تأثیر قرار داد.

خیلی ساده لوحانه است که حرف دولتی ها مبنی بر بی ارتباطی استعفای ظریف با این دیدار صمیمی را قبول کنیم و حدأقل این موضوع را از جناب ظریف که به امیرکبیر زمان! یاد می شود و قطعا زمان شناسی را متوجه است، نمی شود به راحتی قبول کرد.

در این رابطه طی این چند ساعت که خبر استعفا منتشر شده است و هنوز در حاله ای از ابهام قرار دارد تحلیل های متفاوتی می شود برداشت کرد که به مهمترین آنها می پردازیم؛

۱.همگان اتفاق نظر دارند که تقریبا تنها دستاورد مهم وزارت خارجه دولت تدبیر برجام بود. امروز که از برجام چیزی باقی نمانده و هم جسم و هم روح آن از دست رفته ؛ و از طرفی بدلیل تجربه ناخوشایند برجام ، راه هموار قبلی را در نظام برای تحمیل لوایح استعماری با سختی مواجه نموده است ، لذا دولت می بیند بعد از حدود شش سال دستاوردی برای عرضه ندارد.

اما از طرفی پیروزی های بدست آمده توسط محور مقاومت در سوریه با حمایت و فرماندهی نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسدارن و بسیج و بصورت مشخص سرلشگر پاسدار قاسم سلیمانی ، چیزی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت و طبیعتا آقای ظریف توقع داشت در جشن این پیروزی حضور پررنگی داشته باشد که به هر دلیلی دیروز اینگونه نشد.

۲. اختلاف نظر اساسی بین اعضای دولت و جزیره ای عمل کردن آنها مسبوق به سابقه است. استعفای وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سالجاری بدلیل اختلاف با رییس سازمان برنامه و بودجه و در ادامه تعیین جایگزین برای وزیر مذکور از معاونین رییس سازمان برنامه و بودجه از آن جمله است.

به‌عبارتی بهتر در درون دولت جبهه بندی های اساسی وجود دارد که خواسته یا ناخواسته مبارزه برای بقا را شکل داده است. این دسته بندی به مرحله ای رسیده که داد حامیان اصلی دولت یعنی جناح سیاسی موسوم به اصلاحات را درآورده است.اگر بخواهیم به اسامی مشخصی که این تعارض حاصل تزاحم منافع آنهاست ، اشاره کنیم آقایان واعظی ، نوبخت،جهانگیری در صدر قرار دارند.

وقتی بعد از پذیرش استعفای وزیر بهداشت سابق ،صدارات آن سهم آقای نوبخت می شود قاعدتا این سیکل برای سایر وزارتخانه های ناهماهنگ با این هسته اصلی دولت ادامه خواهد داشت.

۳. به نتیجه نرسیدن تلاش های دولت از طریق ابزارهای مختلف و تلاش های زیاد رییس مجلس شورای اسلامی و نواب ایشان برای تصویب لوایح استعماری و مقاومت انقلابی اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز اقدام مضحک اتحادیه اروپا برای نقش آفرینی کاذب جهت حفظ حیات برجام فوت شده ! که حتی انتظارهای حداقلی مدافعین برجام را نیز برآورد نکرد ؛ شرایط را بر دولت در نزد افکار عمومی سخت کرد. از طرفی قول و وعده های محکمی که دولت به طرف مقابل مبنی بر تسریع در تصویب لوایح استعماری داده اند، فضای نامطلوبی را برای مجریان ایجاد کرده است.

همچنین توقعی که در افکار عمومی توسط دولت مبنی بر فراهم سازی رفاه اقتصادی بواسطه برجام و لوایح مذکور ایجاد شده ،و مردم در واقعیت این اثر را نمی بییند و روز به روز بر تورم و نابسامانی در اوضاع اقتصادی افزوده می شود ، این شرایط را پیچیده تر و معماگونه کرده است‌.

طبیعتا دولت برای حل این معما بایستی از هر ابزاری استفاده کند تا از این گردنه عبور کند به نحوی که حتی آقای ظریف بدلیل اثر گذاری که در مجموعه دولت دارد و به قول آقای رییس جمهور یکی از ژنرال های دولت ایشان است ، می تواند وجه المصالحه قرار گیرد.

ارسال نظرات