رئیس جامعه هتلداران استان یزد:

ثبت جهانی یزد برای جذب گردشگر کافی نیست/«گردشگر داخلی» علاج کسری «گردشگر خارجی»

رئیس جامعه هتلداران استان یزد گفت: جهانی شدن برای جذب گردشگر کافی نیست و این برند نیاز به ابزار و لوازمی دارد و به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد بلکه باید با استفاده از این برند به تبلیغ و معرفی یزد به جهانیان و گردشگران پرداخته شود.
کد خبر: ۹۱۱۵۴۰۹
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۴
سید امیر ناصرالدین طباطبایی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا در خصوص وضعیت هتل‌ها و مکان‌های اقامتی در استان گفت: استان یزد دارای 54 مجموعه هتل و محل اقامتی، 85 اقامتگاه بوم گردی، 23 اقامتگاه سنتی، 100 خانه مسافر مجوزدار و 17 مهمانپذیر است.

رشد ورود گردشگران داخلی به استان یزد

وی با بیان اینکه ضریب اشغال محل‌های اقامتی در استان یزد بستگی به فصل و زمان دارد، افزود: معمولاً در تعطیلات و ایام عید نوروز درصد اشغال محل‌های اقامتی در یزد بالا می‌رود، به طور کلی یزد در فصل بهار و همچنین ماه‌های شهریور، مهر و آبان ماه و ایام تعطیلات آخر هفته و چند روزه بستگی به تقویم و مناسبت‌ها بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.
رئیس جامعه هتلداران استان یزد عنوان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های ارزی بالا رفته مسافرت خارجی کمتر شده و شاهد رشد گردشگران داخلی در استان هستیم و برآورد این است که برای عید نوروز شاهد آمار بسیار بالای مسافران به استان یزد باشیم.
وی ادامه داد: در بخش گردشگر خارجی به دلیل تحریم‌ها با کاهش گردشگر مواجه بوده‌ایم و میزان ورود گردشگران اروپایی پایین آمده است، در برخی استان‌ها گردشگران عرب جایگزین گردشگران اروپایی شدند اما گردشگران استان یزد تاریخی و فرهنگی هستند و عرب‌ها نیز یزد را جز مقصد خود انتخاب نمی‌کنند چون نه جنبه زیارتی دارد و نه از نظر آب و هوایی مورد علاقه آنهاست.

تبلیغات در کنار برند جهانی، تکمیل کننده روند جذب گردشگران به یزد

طباطبایی با اشاره به تأثیر جهانی‌شدن در ورود گردشگران به یزد گفت: تنها برند جهانی شدن برای جذب گردشگر کافی نیست و این برند نیاز به ابزار و لوازمی دارد و به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد بلکه باید با استفاده از این برند به تبلیغ و معرفی یزد به جهانیان و گردشگران پرداخته شود و در واقع این برند جهانی زمینه‌ای را فراهم کرده تا بتوان یزد را با اینکه شهر کوچکی است به تنهایی به عنوان یک مقصد گردشگری در جوامع جهانی و بین‌الملل تبلیغ کرد.
وی با بیان اینکه تبلیغ و معرفی یزد به صورت جهانی هزینه سرسام‌آوری را به دنبال دارد، تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی با بودجه کمی که در اختیار داشته کارهای خوبی انجام داده و برای معرفی یزد اقدام به برگزاری مراسم و جشنواره‌ها کرده است و همچنین محتواهایی را آماده و در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کند و هر چه میزان تبلیغات بیشتر صورت گیرد مقصد گردشگری پر رنگ‌تر و شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: حضور در صدا و سیما، شبکه‌های خارجی و بین‌المللی می‌تواند در معرفی یزد بسیار تأثیرگذار باشد که مستلزم هزینه‌های زیادی است با این حال تاکنون خوب اقدام شده و از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز استفاده شده است که نتایج خوبی در پی داشته است. ضمن اینکه ایران هراسی یکی از معضلاتی است که مانع حضور گردشگران خارجی شده است و باید با تبلیغات جهانی این مشکل حل شود و شاهد موج گردشگر خارجی باشیم.

باید با عزم ملی گردشگر داخلی را جایگزین کسری گردشگر خارجی کرد

رئیس جامعه هتلداران استان یزد با اشاره به وضعیت درآمد هتلداران تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها باید به میزان کاهش ورودی گردشگر خارجی به استان، گردشگران داخلی جایگزین آنها شوند که هنوز به طور کامل این اتفاق نیفتاده است اما در حال حرکت به این سمت هستیم و اگر عزم ملی به کار گرفته شود گردشگر داخلی جایگزین کسری گردشگر خارجی می‌شود منتها هنوز راه زیادی مانده است و به سادگی انجام‌پذیر نیست.
طباطبایی مالیات ارزش‌افزوده، برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر را از مشکلات جامعه هتلداران عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات مهم نگاه صرف اقتصادی به صنعت گردشگری اشتباه است و باید به بعد بزرگ فرهنگی آن نیز توجه شود، همچنین رشد سرسام‌آور قیمت ملک در یزد خصوصاً در بافت تاریخی و هزینه‌های مترتب به ساخت که همزمان با تورم‌های اخیر و افزایش نرخ ارز رخ داده است ساخت مجموعه‌های اقامتی را بسیار گران قیمت کرده است که ساخت آن‌ها عملاً غیراقتصادی می‌شود و دچار مشکل می‌شوند.
بیشترین سرمایه‌گذاری در ساخت اقامتگاه‌های سنتی و بوم گردی انجام گرفته است
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ در ساخت هتل‌ها و مجموعه‌های اقامتی در یزد گفت: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش‌های مختلف انجام شده است، تعدادی از مجموعه‌ها و هتل‌ها در یزد توسعه پیدا کرده‌ و تعداد اتاق‌ها در آنها افزایش یافته است، منتها برای ساخت هتل‌های جدید و چهار ستاره و پنج ستاره به دلیل هزینه‌بر بودن سرمایه‌گذارانی اقدام و کارهایی انجام شده با این حال بیشترین سرمایه‌گذاری در زمینه اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی است که سریعتر به بهره‌برداری می‌رسند و کم‌هزینه‌تر هستند.
رئیس جامعه هتلداران استان یزد با اشاره به نزدیک شدن به ایام عید نیز گفت: برنامه‌های مدونی که برای هر سال بوده در حال انجام است و ستاد سفر و جلسات آن از دی ماه تشکیل و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و مجموعه‌های اقامتی نیز آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستند.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات
آخرین اخبار