ایرج مزارعی استاد بسیجی و کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی به بررسی تروریسم و علل و عوامل حادثه تروریستی در زاهدان پرداخته است.
کد خبر: ۹۱۱۵۲۹۱
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، در یادداشت دکتر ایرج مزارعی آمده است:

این روزها شاهد فعالیت‌های تروریستی متنوع و زیادی در نقاط مخالف جهان هستیم که ریشه‌های متنوعی می‌تواند در خود داشته باشد. در این جا سعی می‌کنم با بررسی ریشه‌ها و عوامل تبارشناسانه مکتب تروریسم به تبیین آن پرداخته و سپس به حادثه تروریستی اخیر در زاهدان اشاره کرده و علل و عوامل این فعالیت‌های تروریستی را که ریشه در سیاست‌های کشورهای امپریالیستی است تبیین نمایم. 

در این که تفکر و اندیشه تروریستی ناشی از توسعه ارتباطات چند جانبه بین کشورها می‌باشد شکی نیست، ارتباطی که محصول تحولات و توسعهٔ روابط بین الملل و رابطهٔ انسان با انسان به سوی ساختار قدرت‌گرایی قابل تحلیل  است. در تبارشناسی تروریسم باید بگویم که ترور یک واژه لاتین است که به سه قرن قبل و به معنی ترس و وحشت در اروپا به کار برده شده است و در فرانسه دوره خاصی از انقلاب کبیر به دوره ترور و وحشت شهرت یافت.

زمانی که دادگاه فرانسه در سالهای ۱۷۹۳ تا ۱۷۹۴ در مدت دو سال نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر را دستگیر و حدود ۵۰ هزار نفر را به اعدام محکوم کرد و به این دوران که وحشت سراسر اروپا را در خود فرو برده بود "  عصر ترور " می‌گویند.  بنابراین  تروریسم به عنوان یک مکتب و داشتن اهداف خاص سیاسی و ایدولوژیکی ریشه در گفتمان غرب دارد و  اصولاً در ایدولوژی اسلامی امری مذموم و نکوهیده می‌باشد.

 در تعریف تروریسم  باید گفت که واژه ترور از ریشه terroris به معنی ترس زیاد و وحشت فوق العاده گرفته شده است. در گفتمان و مکاتب جدید علمی نیز تروریسم به معنی ارعاب سیستماتیک و سازمان یافته بر ضد حکومت و یا مردم است که برای اهداف خاص سیاسی اعمال می‌شود. تروریسم داری شکل‌های مختلف چون تروریسم سنتی، مدرن، فردی، گروهی، حزبی، دولتی، داخلی و بین‌المللی می‌باشد که در این جا مجالی به توضیح و  تشریح آنها در این نوشتار نمی‌بینم. اما همین نکته را اضافه نمایم که هر کدام از این مدل از فعالیت‌های تروریستی عملاً می‌تواند صلح و امنیت بین المللی را با چالش‌های اساسی مواجه کند که باید مورد توجه اساسی سازمان ملل متحد که مهم‌ترین وظیفه آن صلح و امنیت بین المللی است قرار بگیرد. 

متاسفانه در چند روز گذشته  شاهد حادثه تروریستی  توسط گروهک جیش الظلم در جاده خاش -  زاهدان برای هفتمین بار در سال جاری بودیم که اتفاقاً ۴ مورد آن فقط در همین بهمن ماه انجام گرفت که هدف آنها بر هم زدن امنیت داخلی ایران و به تبع آن مقدمه‌سازی برای فعالیت‌های تروریستی بزرگ‌تر در جامعه  بود.

  بدون شک این حادثه تروریستی  ریشه در سیاست‌های امپریالیستی آمریکا دارد که از این طریق بدنبال ایجاد سناریوهای آشوب برانگیز برای ایران اسلامی می‌باشند و با این امید که آغاز حرکت انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی را با خون ریزی و جنگ داخلی آغاز نمایند، طراحی نمودند. به نظر می‌آید که علل و عوامل اقدام گروه‌های تروریستی در ایران با حمایت آمریکا ناشی از عصبانیت و تلخ‌کامی آن‌ها از حضور میلیونی مردم با بصیرت کشور در ۲۲ بهمن امسال و اوج اقتدار و قدرت ایران در دو بعد داخلی و خارجی قابل تحلیل می‌باشد که این جور آنها را کلافه کرده و وادار به اقدامات سخیف و دون مایه تروریستی می‌کند. 

در یک جمع بندی ساده می‌توان گفت که ریشه همه این فعالیت‌های تروریستی در جهان به حمایت و پشتیبانی دولت‌های بزرگ و توسعه طلب  و بویژه سیاست‌های امپریالیستی آمریکا برمی‌گردد که خود برگرفته از اهداف شیطانی و ضد انسانی و ضد الهی گفتمان غربی قابل تحلیل می‌باشد که می‌خواستند در روزهای منتهی به کنفرانس ورشو هم وزن سیاسی این گروهای تروریستی را بالا ببرند و هم اقتدار ایران را از این طریق به زیر سؤال ببرند.

در پایان هم باید اشاره نمایم که مردم ایران عزیز از نیروهای مسلح خود و حافظان حریم ولایت و امنیت انتظار دارند که با واکنش شدید و در خور، ریشه‌های این حرکت‌های تروریستی را در کشور خشکانده و انتقام خون شهیدان راه وطن را با سخت گیری خشن بگیرند.

هر چند باید گفت ریخته شدن خون این شهیدان در آغاز دهه پنجم پایه‌ها و ستون این انقلاب را مستحکم‌تر از گذشته خواهد کرد  و درخت انقلاب اسلامی را به نوعی آبیاری می‌کند  و به فرمایش حضرت امام (ره) " بکشید ما را ملت ما بیدار می‌شود " و " ما از مرگ نمی‌ترسیم و شما هم از مرگ ما سودی ندارید" .

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان بوشهر

 
ارسال نظرات