شهرستان دشتستان، تابستانی بسیار سخت را از نظر تامین آب مورد نیاز تجربه کرده است و انتظار می‌رود مسئولان تلاش ویژه‌ای برای عدم تکرار وضعیت تابستان گذشته در تابستان پیش رو داشته باشند.
کد خبر: ۹۱۱۵۲۲۶
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰

حل مشکل آب دشتستان به تابستان موکول نشود/ لزوم تکمیل طرح‌های آبیبه گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، تابستان گذشته با توجه به کمبود قابل توجه میزان بارش‌ها و عدم تغذیه مناسب سدها و سفره‌های زیرزمینی، برای مردم استان بوشهر سالی سخت بود و در بسیاری از روزها از داشتن آب بی‌بهره‌ بودند.

استان بوشهر برای تامین آب مورد نیاز خود به استان‌های هم‌جوار وابسته است و همین موضوع باعث شده تا یکی از چالش‌های جدی در استان بوشهر، تامین ۹۰ درصدی آب این استان از طریق استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد باشد.

بخشی از آب استان بوشهر خصوصا آب مورد نیاز شهرستان دشتستان از طریق شهرستان کازرون استان فارس تامین می‌شود که این محل تامین آب همواره مورد مناقشه بوده است و در سال‌های اخیر این موضوع شدت گرفته است.

در سال قبل شاهد کاهش شدید آب‌دهی چشمه ساسان کازرون بودیم که این موضوع تامین آب استان بوشهر را با چالش جدی روبرو کرد و در برخی مناطق دشتستان خانه‌ها برای مدت چند هفته و شاید چند ماه بی‌آب بودند.

مسئولان در سال‌های اخیر بارها وعده داده‌اند که مشکلات بی‌آبی استان بوشهر در تابستان آینده تکرار نخواهد شد ولی با سررسیدن هر تابستان می‌بینیم که مشکلات افزایش یافته است و بی‌آبی‌ها بیشتر شده است.

نگرانی دشتستانی‌ها از تکرار تابستان داغ

محمد حیاتی یکی از اهالی دشتستان گفت: تابستان گذشته سالی بسیار سخت بود و در اغلب روزها آبی وارد شبکه خانگی ما نمی‌شد و پس از چند روز انتظار وقتی که آب وارد شبکه می‌شد، آنقدر ضغیف بود که توان ذخیره‌سازی آن را نداشتیم و باید ساعت‌های زیادی را برای ذخیره آب و استفاده از آن صرف می‌کردیم.

وی اضافه کرد: اکنون نیز نگران تابستان سال آینده هستیم؛ وعده‌های مسئولان در سال‌های اخیر بی‌نتیجه بوده است و هر سال وضعیت سخت‌تری را تجربه کرده‌ایم و نگرانیم که امسال هم این وضعیت تکرار شود.

امیر حیدری از دیگر اهالی دشتستان نیز گفت: متاسفانه مسئولان به فکر رفع مشکل نیستند و با پایان یافتن فصل تابستان کلا فراموش می‌کنند که مردم چه سختی‌هایی کشیده‌اند.

وی افزود: انتظار مردم این است که اکنون و تا زمانی که فصل گرم سال فرا نرسیده است، مشکلات مردم رفع شود و مسئولان، رفع مشکل را به تابستان موکول نکنند.

حسین عبدالهی نیز بیان کرد: انتظار داریم مشکلات سال قبل تکرار نشود و در این وضعیت اقتصادی مجبور نباشیم برای پخت‌وپز و شست‌وشو هزینه‌های چندین برابری را برای خرید آب پرداخت کنیم.

حل مشکل آب دشتستان به تابستان موکول نشود/ لزوم تکمیل طرح‌های آبی

تامین آب با شیرین‌سازی آب دریا

تامین بخشی از آب مورد نیاز استان بوشهر از طریق تاسیسات آبشیرین‌کن یکی از راهکارهای مهم در استان بوشهر است که می‌تواند وابستگی استان بوشهر به استان‌های هم‌جوار را کاهش داده و بتوان مدیریت بهتری بر منابع آبی داشت.

مسئولان استان بوشهر در سال‌های اخیر طرح‌های متعددی را در راستای تامین آب از طریق شیرین‌سازی آب دریا داشته‌اند و اکنون روزانه حدود ۲۰ هزار مترمکعب آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر و کنگان تولید و وارد شبکه می‌شود.

طرح‌های متعدد آب‌شیرین‌کن نیز در دست اجرا است و چند طرح مهم دیگر نیز به زودی به مناقصه می‌رود که تکمیل این طرح‌ها می‌تواند حدود ۳۰ درصد از آب مورد نیاز استان بوشهر را تامین کند.

حفر و تجهیز چاه‌ها/ نوسازی شبکه آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان بوشهر از تلاش برای رفع مشکلات کم‌آبی دشتستان خبر داد و اضافه کرد: به منظور جلوگیری از تکرار مشکلات تابستان گذشته طرح‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت را در دستور کار داریم.

عبدالحمید حمزه‌­پور از حفر و احیای چاه‌های در نقاط مختلف شهرستان دشتستان برای تامین آب مورد نیاز در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: این طرح‌ها در شهرهای برازجان، آبپخش، وحدتیه، تنگ‌ارم، شبانکاره، کلمه و روستای خون در دست اجرا است.

وی از نصب دستگاه کدورت­‌گیر تنگ‌ارم خبر داد و افزود: به منظور افزایش میزان آب در شبکه نسبت به اجاره تعدادی چاه نیز اقدام شده است تا کمبود آب مورد نیاز جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان بوشهر یکی دیگر از اقدامات مد نظر را نوسازی شبکه آبرسانی در دشتستان عنوان کرد و گفت: طرح نوسازی شبکه در تنگ‌ارم، دالکی، کلمه و چند نقطه دیگر شهرستان دشتستان اجرا می‌شود.

وی از نهایی‌شدن پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۷ هزار متر مکعبی برازجان خبر داد و بیان کرد: جذب یک میلیارد تومان از محل منابع ملی به منظور خرید و نصب تجهیزات کاهنده با هدف کاهش مصرف مشترکین ازد یگر اقدامات است.

حل مشکل آب دشتستان به تابستان موکول نشود/ لزوم تکمیل طرح‌های آبی

بهبود وضعیت آب روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر نیز از تلاش گسترده برای رفع مشکل کم‌آبی دشتستان خبر داد و بیان کرد: تلاش گسترده‌ای داریم تا قبل از فصل تابستان طرح‌های مد نظر برای تامین آب در شهرستان دشتستان را تکمیل و افتتاح کنیم.

روح‌الله طاهریان‌پور از اجرای خط انتقال مجتمع تنگ ارم و تحویل آب سد تنگ ارم به شهر تنگ ارم خبر داد و بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های مد نظر نوسازی شبکه توزیع  آب روستایی دشتستان است.

وی از حفر چاه به عنوان یکی از برنامه‌های تامین آب در دشتستان نام برد و اظهار داشت: تجهیز یک حلقه چاه جدید برای روستاهای حوزه جنوبی شهرستان دشتستان را نیز مد نظر داریم.

تلاش برای کاهش مکلات آب دشتستان

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر اظهار داشت: رفع مشکلات آب در استان بوشهر از اولویت‌های اساسی استان است و استاندار بوشهر نیز تاکید ویژه‌ای بر این موضوع دارد.

مهرداد ستوده از اجرای طرح‌های متنوع حوزه آب در نقاط مختلف استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: وابستگی آب استان بوشهر به استان‌های همسایه یکی از چالش‌های اساسی در حوزه آب استان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح‌های آبشیرین‌کن که در نقاط مختلف استان بوشهر در دست اجرا است، در کوتاه‌مدت نیز اقدامات گسترده‌ای همچون حفر و تجهیز چاه‌ها و بهبود وضعیت خطوط آبرسانی و شبکه‌های توزیع و انتقال داریم.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر تاکید کرد: در شهرستان دشتستان در تابستان قبل مشکلات زیادی برای تامین آب وجود داشت که با طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تلاش کرده‌ایم تا این مشکلات رفع شود.

وی افزود: به صورت مستمر به محل اجرای طرح‌های آبرسانی شهرستان دشتستان می‌رویم و در این راستا تلاش داریم تا این طرح‌ها در سریع‌ترین زمان و با بهترین کیفیت اجرا شده و به بهره‌برداری برسند.

یکی از موضوعات مهمی که علاوه بر تامین آب مورد نیاز باید مد نظر قرار گیرد، فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از منابع موجود است و همه باید یاد بگیرند که آب نعمتی بزرگ است که اکنون به سختی به دست می‌آید و باید در مصرف آن به بهترین شکل عمل کنیم.

البته برخی خانواده‌ها در تابستان گذشته آبی نداشتند که بخواهند صحیح یا نادرست آن را مصرف کنند؛ امیدواریم امسال آب در اختیار همگان باشد تا بتوانند استفاده صحیح و مناسبی از آن داشته باشند.

 
 
ارسال نظرات