در این اوضاع و احوال گرانی حاکم بر اشیاء و مواد غذایی، جاندارانی مثل گل هم از قافله عقب نماندند و خود را با قدرت در کورس رقابت با دیگر اشیاء قرار دادند.
کد خبر: ۹۱۱۵۱۸۰
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۲
فروش 15 هزار تومانی هر شاخه‌گل رُز در بوشهر/ گل ها از کورس گرانی عقب نماندندبه گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، هفتم اسفند امسال با 20 جمادی الثانی سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) مصادف شده است. روزی پر از خاطره و معنویت که خاطراتی شیرین از مادران مهربان، فرزندان با محبت و همسران با وفا را تداعی می‌کند. این روز به یُمن ِزادروز بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا (س)، روز مادر نام گرفته است، بانویی که گل سرسبد تمام بانوان عالم است و تنها زنی که پدرش معصوم، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام(ص) به او لقب " اُم ابیها " داده است، یعنی زنی که برای پدرش همچون مادر بود.

این روز در تقویم ما ایرانیان از ارزشمندترین روزها است، روزی که همه ما آن را برای پاسداشت و گرامیداشت مقام شامخ مادر و زن انتخاب می کنیم تا به نوعی با هدیه‌ای قدردان تلاش‌های یک عمر او باشیم. در این بین بیشتر مردم اولین هدیه‌ای که برای این روز به ذهنشان می رسد خرید «شاخه گل» است، گلی که با وجود عمر کوتاهش طراوت، زیبایی، نشاط و حس خوب زندگی و دوست داشتن را در خود جای داده است.

هر شاخه گل 15 هزار تومان ناقابل!

به همین بهانه سری به سطح شهر زدیم و به سراغ گل فروشان بوشهر رفتیم تا اوضاع و احوال این صنف را در این روزها جویا شویم. با ورود به هرکدام از مغازه ها با قیمت‌های تعجب برانگیزی مواجه شدیم. هر شاخه گل رُز از هفت هزار تومان به 15 هزار تومان رسیده بود(افزایش بیش از دو برابری) و هر بسته آن با قیمتی حدود 300 هزار تومان معامله می‌شد. قیمت گل میخک و داوودی را هم جویا شدیم، دسته این گل ها از 12 هزار تومان به 20 هزار تومان افزایش داشت.

فروش 15 هزار تومانی هر شاخه‌گل رُز در بوشهر/ گل ها از کورس گرانی عقب نماندند

علت گرانی‌ها، روز ولنتاین!

با فروشندگان علت این افزایش یکباره قیمت و گرانی گل‌ها را جویا شدیم. آنها روز ولنتاین که در فرهنگ مسیحی سده‌های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است و به صورت سالانه برگزار می‌شود را یکی از دلایل افزایش قیمت گل ها دانستند. این روز 14 فوریه هرسال است که در تاریخ امسال شمسی مصادف با روز 25 بهمن بوده است. روزی برای غربی‌ها که هیچ ارتباطی با فرهنگ ایران و ایرانی ندارد و تنها بهانه‌ای برای افزایش گل شده و تنها ارمغان آن گرانی بوده است.

فروشندگان اعتقاد داشتند که نزدیکی این روز با روز مادر سبب شده است تا قیمت‌ها روند رو به صعودی خود را داشته باشد و نزدیک بودن این دو مناسبت(ولنتاین و روز مادر) علت اصلی گرانی گل و عدم کاهش قیمت است.

پیش‌بینی سیر صعودی قیمت‌ها تا عید!

گل فروشان عنوان می‌کردند که گل را با هزینه دو برابر نسبت به قبل خریداری می‌کنند و مجبورند با قیمت بالاتری آن را به فروش برسانند. آنها معتقدند که گلخانه‌ها هزینه گل را به قیمت بسیار بالایی به آنها می فروشند و پیش بینی می‌کردند که این روند افزایش قیمت تا ایام عید نوروز نیز ادامه داشته باشد؛ برخی از آنها حتی فروش هر شاخه گل رُز تا مبلغ 20 هزار تومان را نیز در روز مادر پیش بینی می‌کردند.

قیمت‌ها دوبرابر شده‌است

علاوه بر گل رُز قیمت سایر گل‌ها افزایش چشمگیری داشته است که به طور نمونه گل گلایل درجه یک هفت هزار، ارکیده 15 هزار، رز مینیاتوری دسته ای 80 هزار، رز مینیاتوری خوشه‌ای 40 هزار، شب بو، شش هزار، داوودی خوشه‌ای دسته‌ای 20 هزار، داوودی شاخه‌ای درجه یک چهار هزار، زنبق شش هزار، گل مریم هفت هزار، میخک شاخه‌ای پنج هزار، گل همیشه بهار 10 هزار، نرگس 10 هزار و گل آفتابگردان نیز پنج هزار توسط گل فروشی‌های بوشهر قیمت گذاری شده است.

بنابراین گزارش، در این اوضاع و احوال گرانی حاکم بر اشیاء و مواد غذایی، جاندارانی مثل گل هم از غافله عقب نماندند و خود را با قدرت در کورس رقابت با دیگر اشیاء قرار دادند.

عدم نظارت، عامل گرانی

این روزها مردم یکی از مهمترین دلایل بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار را عدم نظارت صحیح بازرسان و عدم برخورد جدی مسؤولان و متولیان امر با گران فروشان می‌دانند و حالا افزون بر گرانی حاکم برای بازار گوشت قرمز و مرغ، افزایش بی رویه قیمت گل در کنار اینها به دغدغه مردم تبدیل شده است، و شاید دیگر مادران نیز انتظار هدیه گل را هم در این اوضاع نداشته باشند.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها