از اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور عجب شیر در گفتگو با بسیج:
یکی از اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور عجب شیر گفت: هدف کار فرهنگی ما باید تربیت انسان مکتبی و متعهد باشد آن وقت نتیجه کار فرهنگی در مجموعه ها تربیت کارگران و کارفرمایان مومن، هنرمندان متعهد، ورزشکاران مسلمان و قاریان متخلق خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۱۵۰۶۰
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

علی تارم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، با ابراز تاسف از اینکه بارها از تعریف نکردن کار فرهنگی ضربه خورده ایم، اظهارداشت: دهها هزار تشکل فعال کشور هر کدام براساس استنباط شخصی خود مسیر متفاوتی را در پیش گرفته اند و برخی هم با انگیزه های احساسی به عرصه آمده اند.

وی افزود: در نتیجه این اختلاف نگرش، تشکل های موجود به اختلاف اجرا، اتخاذ قواعد کار، مدیریت تشکیلاتی، فنون مربی گری و حتی تفاوت محسوس در نتایج کار و خروجی های حاصل از فرایند اجرایی آن گرفتار آمده اند.

تارم ادامه داد: فعالیت های فرهنگی مجموعه اقداماتی است مبتنی بر هنجارها و ارزش های یک جامعه که در قالب عناصری همچون ملیت، قومیت، زبان، دین و مذهب، نژاد، جنسیت، آداب و رسوم، مفاهیم و تعابیر رایج نمود یافته و هدف آن شناساندن هویت، تاریخ و میراث اجتماعی است که از نسل های گذشته تا به امروز تداوم داشته و در حال حاضر متناسب با مقتضای زمان و مکان تبدیل به یک ارزش یا باور اجتماعی شده است.

وی کارهای فرهنگی را در یک نگاه اجمالی در قالب فعالیت های قرآنی، ترویج فرهنگ مطالعه، گسترش محافل و مجامع ادبی، فرهنگی و هنری و سازمان های مردم نهاد، برپایی نمایشگاه ها، اجرای تئاتر و نمایشنامه، استفاده از شهر نوشته ها، برپایی جشنواره ها، برپایی مراسم مذهبی و ملی، تاسیس فرهنگ سرا، خانه های هنری ادبی و موزه ها و ... نام برد.

این استاد بسیجی توجه و اهمیت به ارزش ها را در جامعه موجب حفظ روحیه و شور انقلابی مردم، ترویج مفاهیم و معارف اسلامی، یادآوری حماسه ایثار شهدا، جانبازان، آزادگان در دوران مختلف، استفاده کامل از فضاهای فرهنگی و مذهبی همچون مساجد و حسینیه ها برای ایجاد تحرک فرهنگی، تقویت مراکز فرهنگی و هنری و کمک به افزایش تولیدات این مراکز، بهینه سازی و روزآمد کردن روش های سنتی تبلیغ و استفاده از روش های نوین تبلیغی، هماهنگی در تبلیغ در فعالیت های رسانه ای، تشویق و تقویت و تجهیز مراکز اطلاع رسانی و حمایت و هدایت درست این مراکز، کمک به نهادهای مردمی برای فعال شدن روزمره در مسائل فرهنگی و فکری و فعالتر شدن تبلیغات اسلامی در نمادهای محلی فرهنگی و همچنین گسترش کیفی فعالیت های تبلیغات اسلامی عنوان کرد.

وی لزوم توجه به کار فرهنگی را ضروری خواند و  افزود: برخی از نکاتی که توجه به آن در این عرصه به عنوان اصل ضرورت دارد، می تواند در قالب توجه به کیفیت به جای کمیت، استمرار به جای فعالیت مقطعی، اولویت ارتقای بینشی در مقابل تحریک عاطفی، اخلاص در فعالیت، اهمیت سلامت نفس فعالان فرهنگی، توجه به رکن توحید به عنوان مقلب القلوب حقیقی، ضرورت تبلیغ و فعالیت برخاسته از بینش درست و کامل، مشارکت فعال مخاطبان به جای تبلیغ یکسویه، رعایت اخلاق و آداب فردی و اجتماعی و حفظ حرمت ها در نقد و تبلیغ و وظیفه انگاری به جای نگاه کارمندی به آن سامان یابد.

تارم با تاکید به اینکه همه باید با الگوگیری از قرآن کریم و احادیث مانع هجمه‌های فرهنگی دشمنان شویم، یادآور شد: آسیب‌های امروز از طریق هجمه‌های فرهنگی دشمنان در جامعه در کمین خانواده‌هاست که بانوان به عنوان قلب خانواده باید نسبت به مشکلات و آسیب‌های جامعه آگاه و مواظب این هجمه‌ها باشند.

وی اضافه کرد: امروز آماج هجمه های فرهنگى دشمنان هم به صورت آميختن فرهنگ انقلابى با چيزهايى كه آن را از خلوص و كارايى مى‌اندازد و هم به صورت مانع تراشي بر سر تربيت انسان هاى كارآمد و متخصص در اداره امور كشور هستيم.

ارسال نظرات