دبیر علمی همایش تمدن نوین اسلامی گفت: توجه به دغدغه‌های رهبر انقلاب بنا شد موضوع تمدن نوین اسلامی را از جهت علمی در مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر: ۹۱۱۵۰۵۶
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، دبیر علمی همایش تمدن نوین اسلامی گفت: توجه به دغدغه‌های رهبر انقلاب که موضوع تمدن نوین اسلامی را به عنوان آرمان انقلاب اسلامی مطرح کردند، بنا شد موضوع تمدن نوین اسلامی را از جهت علمی در مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا مورد بررسی قرار دهیم.

چهارمین دوره هفته علمی تمدن نوین اسلامی در حال برگزاری است. این همایش که اولین بار در پاسخ به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب برگزار شد، در مرازک علمی مختلف کشور و در چند نقطه کشور همزمان برگزار می‌شود. به همین مناسبت با دکتر فرزاد جهان‌بین دبیر علمی همایش و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد گفت‌وگو کردیم. مشروح گفت‌وگو به شرح زیر است:

ایده هفته علمی تمدن نوین اسلامی از کجا آمد و چند سال است که آغاز شده است؟

از چهار سال قبل با توجه به دغدغه‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند و موضوع تمدن نوین اسلامی را به عنوان آرمان انقلاب اسلامی مطرح کرده‌ بودند، در مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا این مسأله مطرح شد که ما از جهت علمی موضوع تمدن نوین اسلامی و ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهیم. بر این اساس در شورای سیاست‌گذاری که ناظر به این مسأله شکل گرفت، شرایط مختلف موضوع از حیث مبانی نظری، سیر تکوینی تمدن نوین اسلامی، مبانی و ظرفیت‌هایی که برای تحقق تمدن نوین اسلامی وجود دارد، از حیث تعریف مفاهیم و آینده پژوهی موضوع، ابعاد تشریح و مقرر شد به جای اینکه مرکز خاصی این کار را انجام دهد، جمعی از مراکز علمی که ظرفیتش را دارند و علاقه‌مند هستند، مشارکت کنند و تقسیم کاری بین آنها درقالب هر یک از کمیسیون‌ها صورت بگیرد. مدیریت هر یک از این کمیسیون‌ها به یک مرکز دانشگاهی یا پژوهشی یا حوزوی واگذار شد. چهار سال قبل اولین هفته علمی تمدن نوین اسلامی برگزار شد. ما در ابتدای همایش یک افتتاحیه داریم و در انتها یک اختتامیه مختصری داریم. در طول هفته به جای اینکه همایش در یک جا برگزار شود، در مراکز متعدد و در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود. امسال از یکم تا هشتم اسفند شاهد برگزاری چهارمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی هستیم.

اینکه در این تاریخ برگزار می‌شود، به جهت تقویمی مناسبت خاصی است؟

نه، شرایط این گونه شد و در برنامه‌ریزی‌ها به این زمان رسیدیم.

هفته علمی تمدن نوین اسلامی چه کمیسیون‌هایی دارد؟

کمیسیون چیستی و ماهیت تمدن نوین اسلامی، کمیسیون ظرفیت‌های موجود برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، کمیسیون مبانی نظری تمدن نوین اسلامی، کمیسیون سیر تکوین تمدن نوین اسلامی و کمیسیون آینده پژوهی و آینده نگاری تمدن نوین اسلامی.

البته در این هفته، علاوه بر این کمیسیون‌ها که متعلق به مراکز علمی مختلف هستند، در همان مرکز علمی و در شهر خودشان مثل تهران و قم و مشهد برگزار می‌شود. علاوه بر این کمیسیون‌ها، مراکز دیگری هم هستند که در این هفته در قالب‌های دیگری فعالیت می‌کنند. مثل دانشگاه شاهد که یک همایش ملی در این زمینه برگزار می‌کند.

آیا به منظور دعوت از مراکز علمی برای همکاری، ملاک و معیار خاصی وجود داشته است؟

ما از برخی مراکز علمی که در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کردند دعوت به همکاری کردیم که تعدادی از آن دانشگاه‌ها دعوت ما را پذیرفتند و متناسب با ظرفیت‌هایی که داشتند، مسؤولیت یکی از کمیسیون‌ها به آنها واگذار شد.

ورود برای عموم دانشجویان علاقه‌مند آزاد است؟

به لطف خدای متعال فعالیت‌های عمیقی که در مورد تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود، اصلا محدود به این هفته نیست. امروز در مقاطع تحصیلات تکمیلی پایان‌نامه‌های بسیار زیادی در این رابطه نوشته می‌شود. لذا این هفته، جمعی از مراکزی هستند که به جای کار فردی تلاش می‌کنند با یکدیگر هم‌افزایی کنند. فعالیت علمی در این زمینه بسیار بالاتر از فعالیت‌های این هفته است. مجموعاً در چهار سالی که برگزار شد، حدود ۱۶ جلد مجموعه مقالات منتشر شده است. این مجموعه مقالات به راحتی قابل دسترسی است. جلسات کمیسیون‌ها نیز در مراکز علمی برگزار می‌شود. افتتاحیه هفته چهارم در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد که با استقبال بسیار خوب اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی روبرو شد. سالنی که ما در نظر گرفته بودیم برای حدود ۵۰-۶۰ نفر بود، اما به علت استقبال بسیار زیاد دانشجویان، برای تعداد بسیاری جای نشستن نبود و ما شرمنده آنها شدیم. شرکت در جلسه آزاد است و دوستان می‌توانند استفاده کنند. 

به گزارش خبرنگار فارس، افتتاح هفته علمی تمدن نوین اسلامی، اول اسفندماه صورت گرفت و در نهم اسفند نیز همایش ملی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات