مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ با افزایش ۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن موافقت کرد.
کد خبر: ۹۱۱۴۶۷۶
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی  بانک مسکن، نمایندگان مجلس با رای مثبت به افزایش سرمایه بانک مسکن خواهان حمایت بیشتر دولت از این بانک برای افزایش توان تسهیلات دهی و تامین مالی بخش مسکن شدند.
در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 برخی از نمایندگان با تاکید بر ضرورت حمایت مضاعف از بانک مسکن این بانک را تنها بانک تخصصی در این حوزه اعلام کردند که لازم است بهبود شرایط آن به صورت جدی برای حل معضل مسکن در کشور در دستور کار قرار بگیرد.
به گزارش هیبنا در بند اول تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 بودجه کل کشور،افزایش 5 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن مورد تاکید قرار گرفته بود که این بخش از این تبصره با موافقت نمایندگان در صحن مجلس به تصویب رسید.
در این بند آمده است:بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بابت اصل و سود خطوط اعتباری طرح مسکن مهر تا سقف پنجاه هزار میلیارد ریال(5 هزار میلیارد تومان) به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل و مبلغ مزبور به عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن منظور می شود؛ بدهی دولت به بانک مرکزی در اجرای این حکم مشمول تبصره بند الف ماده 10 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه نمی شود؛ بانک مسکن متعهد به اعطای تسهیلات برای موارد ذکر شده است.
در جریان بررسی لایحه بودجه کل کشور در مجلس همچنین نمایندگان با واگذاری زمین های 99 ساله مسکن مهر به مالکان اعیان(بناهای) این پروژه در صورت درخواست مالکان موافقت کردند؛ براساس بند 3 تبصره این لایحه دولت پیشنهاد داده بود ترتیبی اتخاذ شود تا در سال 98 و در صورت درخواست مالکان بناهای مسکن مهر ، زمین این واحدها نیز که هم اکنون در شکل اجاره 99 ساله در اختیار آن ها قرار دارد به مالکان واگذار شود. با تصویب این بند نیز سازمان های تابعه وزارت راه وشهرسازی اعم از شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلفند در صورت درخواست مالکان اقدامات لازم به منظور انتقال مالکیت این اراضی به مالکان بناهای احداث شده بر روی آن ها را انجام دهند.
همچنین در ادامه این بررسی، نمایندگان مجلس با پیشنهاد دیگر دولت در این بخش مبنی بر اختصاص 1500 میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر نیز موافقت کردند؛ بر این اساس نمایندگان مجلس به دولت مجوز دادند تا سقف 1500 میلیارد تومان از منابع داخلی و تهاتر ارضی برای اجرای طرح مسکن مهر استفاده کنند؛در جز دوم بند ب تبصره 8 لایحه بودجه آمده است وزارت راه وشهرسازی از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مجاز است تا سقف 15 هزار میلیارد ریال معادل 1500 میلیارد تومان از محل منابع داخلی یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت و سازمان ذکر شده را از طریق مزایده و با سازوکار گردش خزانه صرف اجرای طرح های فوق کند.
نمایندگان در بخش دیگری از مصوبات خود در این بخش، با دریافت تسهیلات 3 هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح های جامع، تفصیلی و آماده سازی مصوب موافقت کردند؛ بر این اساس و با توجه به تصمیم نمایندگان، موافقت شد به وزارت راه وشهرسازی مجوز داده شود زمین های متعلق به شرکت های مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف 3 هزار میلیارد تومان طی قراردادهایی با بانک های عامل و صندوق های تامین مالی در رهن آن ها قرار دهد و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح های جامع، تفصیلی و آماده سازی مصوب را اخذ کند.
در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 در ارتباط با تکالیف،مجوزها و پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان با واگذاری هزار میلیارد تومان املاک وزارت راه و شهرسازی به صورت بلاعوض به دانشگاه تهران مخالفت کردند.

 
ارسال نظرات