خبرهای داغ:
کتاب «اطلس لشکر ۳۱ عاشورا» تدوین و منتشر شده است.
کد خبر: ۹۱۱۴۶۴۱
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب  «اطلس لشکر 31 عاشورا» به همت جلال معبودی تهیه و تنظیم‌شده و به  بررسی نقش و عملکرد لشکر 31 عاشورا و حماسه‌آفرینی رزمندگان و فرماندهان آن در طول 8 سال دفاع مقدس می‌پردازد.

در این اطلس با استفاده از نقشه، نمودار، جدول و عکس، عملیات‌های آفندی رزمندگان لشکر 31 عاشورا  تبیین و تشریح شده است.

 اصلی‌ترین منبع تهیه این اطلس، کتاب شناسنامه لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس بوده که به همت مصطفی عابدی از رزمندگان لشکر عاشورا  تألیف شده است.

 کتاب «اطلس لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس» در 6  فصل و 256 صفحه، به نقش مردم غیور و تاریخ‌ساز آذربایجان در هشت سال دفاع مقدس پرداخته‌شده است. فصل اول کتاب با عنوان «کلیات یگان» شامل تأسیس، توسعه و عملیات‌های محدود و در پی آن به حوادث 29 بهمن 1356 تبریز (بزرگداشت چهلمین روز شهدای قیام قم)، تأثیر پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 در تبریز، اغتشاش و درگیری‌های تبریز از طریق حزب منحله خلق مسلمان، نقش مردم آذربایجان در مقابله با اقدامات خرابکارانه گروهک‌های ضدانقلاب در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان است.

در فصل دوم کتاب با عنوان «آزادسازی سرزمین‌های اشغالی» نیز به نقش تیپ عاشورا در عملیات‌های طریق‌القدس و بیت‌المقدس پرداخته‌شده است.

همچنین در فصل‌های سوم و چهارم نقش یگان 31 عاشورا در عملیات‌های رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر 1، والفجر 4، خیبر، بدر و والفجر 8 با عنوان تنبیه متجاوز و نبردهای آبی - خاکی تبیین شده است.

در فصل پنجم با عنوان نبردهای شرق بصره نیز،  نقش لشکر 31 عاشورا در عملیات‌های کربلای 4، کربلای 5، کربلای 8 و در فصل ششم با عنوان نبردهای جبهه غرب و شمال‌غرب به نقش همین لشکر در عملیات‌های نصر 7، بیت‌المقدس 2، 3 و مرصاد مورد توجه قرار گرفته است.

 لشکر 31 عاشورا، یکی از یگان‌های شاخص دوران دفاع مقدس است که کارنامه درخشانی از جنگ با ضدانقلاب، جنگ در جبهه‌های جنوبی، میانی و شمال‌غرب دارد و شاهد تغییرات زیادی در سطوح مختلف فرماندهی بوده است. لذا چاپ اطلس عملکرد لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس، جزو برنامه‌های گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز قرار گرفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها