خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس خبر داد:
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از برگزاری بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و جشنواره ترنم حماسه در شیراز خبر داد.
کد خبر: ۹۱۱۴۵۸۶
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حمیدرضا گرامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از شش سال وقفه در برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس، امسال بیست و یکمین دوره این کنگره همراه با جشنواره ترنم حماسه در شیراز برگزاری خواهد شد اظهار داشت: این کنگره ملی شعر دفاع مقدس در 7اسفندماه سال جاری در مجتمع طلائیه شیراز برگزار خواهد شد.

وی با خاطرنشان کردن اینکه در آغازین روزهای چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد این حرکت بزرگ فرهنگی در سومین حرم اهل بیت(ع) خواهیم بود، دفاع مقدس را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی معرفی کرد که حتی با شرایطی که ایران در آن زمان داشت و قاعدتا جنگ باید باعث عقب ماندگی و رکود شود، اما با تکیه به توان جوانان داخل و با پیاده کردن اقتصاد مقاومتی، وحدت و همدلی مردم و مسئولین و رهبری امام راحل(ره)، توانستیم بر این جنگ طولانی و خانمانسوز هم چیره شویم و سربلند بیرون آییم.

وی ضمن تصریح بر اینکه اتحاد، خود یکی از دستاوردهای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است، اتحادی که در ایام هشت ساله دفاع مقدس بوجود آمد را در چند زمینه توصیف کرد و گفت: اتحاد بین نیروهای مسلح از ارتش و سپاه و ژاندارمری و کمیته آن زمان و همه نیروهای تأثیرگذار در جنگ، و نیز میان مسئولین و نهادهای دولتی در قالب پشتیبانی جبهه، و اتحاد میان آحاد مختلف مردم هم در جبهه ها در قالب بسیج، و هم در پشت جبهه در قالب پشتیبانی، حول یک محور آن هم رهبری امام راحل(ره) به عنوان ولی فقیه و رهبر جامعه، معنای واقعی اتحاد و یکپارچگی را نمایان می کرد.

گرامی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی دانست و تصریح کرد: آن زمان تحریم های در اوج خود بود و ما برای جنگیدن نیاز به ادوات جنگی داشتیم. این تجهیزات را با توجه به منطقه جغرافیایی و نیازمندی رزمندگان، توسط مبتکران و نوآوران داخلی که اکثرا هم جوان بودند طراحی و تولید شد.

این یادگار دفاع مقدس، قناعت و پرهیز از تجمل و تجملگرائی را هم میان مردم و هم مسئولین و فرماندهان، چه در نوع غذا، چه پوشش، و حتی در برخوردهای خود، از دیگر شاخص ها و دستاوردهای دفاع مقدس دانست و گفت: این برخوردها نشان می داد که افراد به صورت دلی و قلبی به هم محبت دارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس فارس، صدور انقلاب را از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس نامید و گفت: در حوزه های فرهنگی هم از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس است که در نوع خود در شعر و داستان و تأتر  سرود، بسیار بدیل بود در جهت تقویت حماسه و شعر و شعور و البته آنچه در ادبیات و حوزه فرهنگی به وجود امده در دفاع مقدس مهم بود، عقلانیت بود.

برگزاری بیست و یکمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و جشنواره ترنم حماسه در شیراز

به گفته گرامی، تداوم برنامه های فرهنگی با فرهنگ دفاع مقدس پس از جنگ هم تداوم پیدا کرد که یکی از محصولات این تداوم، کنگره ملی شعر دفاع مقدس است که علاوه بر شاعران زمان جنگ، شاعران جوان زیادی را با خود همراه کرده است.

وی در ادامه، با خاطر نشان کردن اینکه این کنگره شش سال وقفه و ایستائی داشته است تصریح کرد: بعد از این مدت وقفه، این کنگره در سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم دبیرخانه دائمی این کنگره را در شیراز داشته باشیم.

گرامی در ادامه افزود:تعداد 15شاعر در موضوعات مختلف به عنوان برگزیده انتخاب شدند. همچنین در بحث جشنواره ترنم حماسه 9شاعر برگزیده شدند.

به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، موضوعات کنگره، جنگ نرم، جلوه های هشت سال دفاع مقدس، مقاومت ملل و مدافعین حرم و کودک و نوجوان است.

وی ادامه داد: در اختتامیه این کنگره، رونمایی از 12 عنوان کتاب را خواهیم داشت که در موضوعات شعر، داستان، زندگینامه، است.

گرامی، تجلیل از شهید شاخص راهیان نور، شهید مرتضی جاویدی، اختتامیه ترنم حماسه، سخنرانی سخنرانان کشوری و لشکری را از دیگر برنامه های این کنگره معرفی کرد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد، مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس فارس اظهار داشت: خوشحالیم که بعد از شش سال وقفه و ایستایی، امسال در شیراز شاهد برگزاری مجدد این کنگره هستیم.

بله گفته انصاری نژاد، استاد علیرضا قزوه، استاد حسین اسرافیل، مصطفی محدثی خراسانی، علیمحمد مودب، از دیگر شاعران حاضر در این کنگره خواهند بود.

وی تاکید کرد: پیگیر این هستیم که دبیرخانه دائمی این کنگره در شیراز باشد.

به گفته وی، در این کنگره هیچ محدودیت سنی مدنظر نبود، به همین دلیل استقبال بسیار چشمگیری از این.کنگره داشته ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها