خبرهای داغ:
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: در شعاع ۲۰۰ کیلومتری استان جمعیتی ۲۰ میلیون نفری زندگی می‌کند که نشان از عمق و ظرفیت بزرگ مسافرپذیری شهر قم است، قم ازنظر مسافرپذیری در سطح کشور در رتبه هفتم قرارگرفته است.
کد خبر: ۹۱۱۳۹۱۸
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
 
به گزارش خبرگزاری بسیج  از قم، محمدجواد شاکر آرانی عصر امروز در جلسه ستاد تسهیلات زائرین که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: درمجموع در سال‌های اخیر وضعیت اسکان در استان قم نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

وی افزود: مدت ماندگاری مسافران در چند سال اخیر با توجه به بهبود نسبی زیرساخت‌های گردشگری تا حدودی بهتر شده است، در حال حاضر بیشترین تعداد مسافران ورودی به شهر از طریق استان تهران وارد قم می‌شوند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم ادامه داد: طرح گردشگران ملی ازجمله طرح‌های مهمی بوده که توسط مرکز آمار ایران طراحی‌شده است، خانوار‌های قمی با مراجعه به این درگاه می‌توانند وضعیت سفر‌های خود در طول سال را ثبت و در ارزیابی‌های مختلف این سامانه مشارکت کنند.

شاکر آرانی ابراز کرد: طبق آمار و اطاعات مرکز آمار ایران، دوسوم سفر‌های جمعیت ایران در فصل بهار اتفاق افتاده و یک‌سوم مردم نیز اصولاً اقدام به مسافرت نکرده‌اند، در سال ۸۸ نیز ۵۶ درصد سفر‌های مردم در فصل بهار انجام‌شده بود.

وی با اشاره به کاهش مدت ماندگاری مسافران در سال‌های اخیر تصریح کرد: در سال‌های اخیر و در حدود ۵۰ درصد سفر‌های مردم بدون اقامت شبانه در نقاط هدف همراه بوده که در نوع خود یک تغییر رفتار و شکل مسافرت محسوب می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم اضافه کرد: در سال‌های اخیر از حجم سفر‌های زیارتی کاسته و بر تعداد سفر‌های درمانی افزوده‌شده است، از مزیت‌های شهر قم وجود همزمان مراکز زیارتی و برخورداری از زیرساخت‌های گردشگری سلامت است.

شاکر آرانی بیان کرد: در سال‌های اخیر ۷۲ درصد مردمی که مسافرت کرده‌اند در خانه اقوام خود اقامت کرده‌اند، همچنین ۱۶ درصد نیز مراکز عمومی را به‌عنوان اقامتگاه خود انتخاب کرده و ۶ درصد نیز در مراکز اقامتی و رفاهی و ۶ درصد دیگر نیز در منازل و ویلا‌های شخصی خود بیتوته کرده‌اند.

وی تأکید کرد: در شعاع ۲۰۰ کیلومتری استان قم جمعیتی ۲۰ میلیون نفری زندگی می‌کند که نشان از عمق و ظرفیت بزرگ مسافرپذیری شهر قم است، قم ازنظر مسافرپذیری در سطح کشور در رتبه هفتم قرارگرفته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم خاطرنشان کرد: ۷.۳ درصد کل سفر‌های کشور در سال ۹۶ در فصل بهار به مقصد استان قم بوده است، از بهار ۹۱ تا ۹۷ فقط در فصل بهار و ایام عید نوروز بالغ‌بر ۱۲ میلیون مسافر به شهر قم سفرکرده است.

شاکر آرانی با اشاره به افزایش اقامتگاه شبانه مسافران در سطح بقاع متبرکه گفت: سال ۹۶، ۱۳۹ هزار نفر اقامت شبانه در قم کرده‌اند، تعداد اقامت مسافران نوروزی در سطح بقاع متبرکه هرسال بیشتر از گذشته شده است.

شاکری آرانی ابراز کرد: اقامتگاه‌های عمومی ما از ۸۹ هزار نفر اقامت شب در سال ۸۷ به ۱۳۹ هزار نفر اقامت شب در سال ۹۶ رسیده و بقاع متبرکه در سال‌های اخیر برای اقامت‌های شبانه چشمگیر بوده است.

زیرساخت‌های اقامتی قم برای اسکان ۱۵۰ هزار مسافر نوروزی ناکافی است

رضا سیار عصر امروز در جلسه ستاد تسهیلات زائرین که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: باید از تجربه‌های موفق سال‌های گذشته برای استقبال از زائران نوروزی استفاده شود.

وی افزود: تعداد تخت‌های اقامتی استان کمتر از حجم مسافران ورودی به قم است، در ایام عید نوروز برای ۱۵۰ هزار مسافر وردی به شهر قم مشکل اسکان وجود دارد.

فرماندار قم تأکید کرد: تعداد ۹۰ چشمه سرویس بهداشتی به همراه ۹۰ دوش حمام در مناطق مسافرپذیر استان تجهیز شده است، سعی می‌شود امکانات رفاهی برای مسافران نوروزی در نزدیک‌ترین محل به حرم مطهر انجام بگیرد.

سیار با اشاره به رویه نامناسب برخی از ادارات دولتی استان گفت: در برخی از ادارات دولتی استان به روی زائران و مسافران نوروزی بسته است و باید تلاش شود از تمام ظرفیت‌های موجود به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز ابراز کرد: برای استقبال از عید نوروز ۳ هزار نیروی خدمات شهری شهرداری قم در حال اماده‌سازی شهر هستند، ۹ کمیته برای استقبال از سال جدید در شهرداری تشکیل‌شده است.

سید امیر سامع تصریح کرد: برای خدمات‌رسانی بهتر به مسافران نوروزی شایسته است میز خدمتی در سطح هتل‌های شهر قم دایر شود، سامانه ۱۳۷ شهرداری قم به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سؤالات شهروندان و مسافران نوروزی است.

وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای افزایش ماندگاری مسافران در قم عنوان کرد: اتوبوس‌های قم گردی شهرداری قم در دو بوستان شهر مستقر خواهند شد، ساماندهی دست‌فروشان اطراف حرم مطهر از نیاز‌های مهم قم در ایام عید نوروز است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم ابراز کرد: اطلاع‌رسانی‌های لازم به مسافران ورودی به قم در وردی‌های شهر صورت بگیرد، یکی از مشکلات اصلی قم در مواجهه به عید نوروز کمبود پارکینگ به‌ویژه پارکینگ‌های مسقف است.
ارسال نظرات