فرمانده جنگ نرم سازمان بسیج اساتید استان اصفهان
مسعود جعفری نژاد، فرمانده جنگ نرم سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشتی به پیام‌های بیانیه مهم مقام معظم رهبری پرداخته است.
کد خبر: ۹۱۱۳۶۴۹
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج  و به نقل از آنا، در متن این یادداشت آمده است:

بیانیه مهم مقام معظم رهبری با عنوان گام دوم انقلاب اسلامی که در چهل سالگی استقرار جمهوری اسلامی ایران صادر شده است را می‌توان به مثابه منبعی تاریخی در تبیین نظری انقلاب اسلامی به حساب آورد.

در این بیانیه فرازهای قابل تأمل بسیاری وجود دارد که به طور اجمال می‌توان مهم‌ترین پیام‌های آن را در قالب ذیل دسته‌بندی کرد. 

 

 خوش‌بینی و امید در عین واقع‌بینی و نقدپذیری 

از ویژگی‌های یک نظام سیاسی پویا،  اصلاح دائمی خود و اعمال بازخوردهای نظام در راستای بهبود عملکرد آن است. نظام‌های متصلّب زمانی به عیوب و خطاهای خود پی می‌برند که بسیار دیر شده و سیستم سیاسی به مرحله برگشت‌ناپذیری رسیده است. 

جمهوری اسلامی ایران اما در طول چهار دهه اخیر همواره نقاط ضعف خود را شناخته و با پذیرش خطاها و سوءمدیریت‌های احتمالی به اصلاح امور اهتمام ورزیده است. مقام معظم رهبری در این زمینه می‌فرمایند: انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است؛ اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف‌های بی‌عمل می‌شمارد؛ اما به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. 

در عین حال مقام معظم رهبری اینگونه کاستی‌ها را بخشی کوچک از مجموعه پویا و رو به تعالی نظام اسلامی می‌دانند و نسبت به آینده ابراز اميدواري می‌کنند: «به‌رغم همه‌ این مشکلات طاقت‌فرسا، جمهوری اسلامی روز به روز گام‌های بلندتر و استوارتری به جلو برداشته است. این ۴۰ سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفت‌های شگفت‌آور در ایران اسلامی است.»

 

توصیه و توجه خاص به امر اقتصاد 

اکثر قریب به اتفاق شعارهای دهه اخیر از سوی مقام معظم رهبری بر پایه اقتصاد و مسائل پیرامون آن بوده است. این امر نشان از حساسیت مسئله اقتصاد دارد که نه تنها در امر معیشت و رفاه اقتصادی مردم و رضایت‌مندی آنها از حاکمیت؛ بلکه در استقلال سیاست خارجی کشور نیز تأثیرگذار است. اقتصاد مقاومتی می‌تواند از اثرات تحریم‌ها بکاهد و جمهوری اسلامی ایران را در راه مسیر استقلال رأی و بسط نفوذ منطقه‌ای خود یاری کند.

در این بیانیه آمده است: «انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد؛ اما عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی، تحریم و وسوسه‌ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی است.»

 به این ترتیب، تحول اقتصادی از دیدگاه معظم‌له در ابعاد مبارزه با فساد، رهایی از اقتصاد نفتی و تکیه بر توان بومی و داخلی برای مدیریت اقتصادی، قابل تقسیم‌بندی است که باید نقشه راه و چراغ پیش‌روی همه متولیان بخش‌های اقتصادی کشور قرار گیرد.

 

اعتماد به نفس و یادآوری افتخارات و دستاوردها 

از جمله  برنامه‌های اصلی دشمن،  ایجاد روحیه یأس و ناامیدی و القای تحقیر و ضربه به اعتماد به نفس مردم به‌خصوص نسل جوان کشور است. مقام معظم رهبری در این باره هشدار داده و می‌فرمایند: «محصول تلاش چهل‌ساله، اکنون برابر چشم ما است؛ کشور و ملتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌های گران‌بها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانش‌ها و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوان کارآمد و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه‌ی جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است.

در این راستا، برخی از مهم‌ترین نقاط عطف انقلاب اسلامی که دشمنان سعی در کتمان و کوچک جلوه‌دادن آن دارند از دیدگاه ایشان عبارتند از: دستیابی به استقلال در سیاست خارجی،  حفظ تمامیت ارضی و امنیت ملی،  نیل به عدالت اجتماعی،  مشارکت گسترده مردم در امور سیاسی به واسطه انتخابات‌ متعدد، رشد علمی و دستیابی به پیشرفت‌های گسترده در دانش، ارتقای آگاهی عمومی و احیای معنویت‌گرایی و اخلاق.

 

 آینده‌نگری و تمدن‌سازی

در مجموع بیانیه مقام معظم رهبری را می‌توان یک سائق حرکتی برای احیای تمدن اسلامی ـ ایرانی قلمداد کرد که انقلاب اسلامی را در قالب یک حرکت طولانی و هدفمند می‌بیند. در واقع در این حرکت عظیم، ما تازه در بادی راه قرار گرفته‌ایم و وظیفه نسل‌های پیش‌روی، کمتر از گذشته نیست.

به باور معظم له: «اما راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ این مسیر که به گمان زیاد، به دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همت، هشیاری، سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه‌ میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین، اخلاق، معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی را به‌کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی سازند.»

بنابراین گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی در بیانیه مقام معظم رهبری به شایستگی تبیین شده است. امید آنکه مردم عزیز و شریف ایران به‌خصوص دانشجویان و دانشگاهیان با تأمل و تفکر در آن بتوانند به مانند چهل سال گذشته کشتی انقلاب را از دل توفان‌ها و ناآرامی‌ها عبور داده و به ساحل متعالی پیش‌روی رهنمون سازند، امری که جز با درایت، کوشش، اعتقاد و اعتماد به نفس همگانی میسر نمی‌شود.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

ارسال نظرات