شهبازی در نشست خبری با رسانه ها بیان کرد:

۷۰ درصد اقلام وارداتی قابلیت تولید داخلی دارد

مسئول بسیج مهندسین صنعتی کشور گفت: ظرفیت های تجاری و صنعتی بسیاری در کشور وجود دارد. جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت فرصت مناسبی برای معرفی این ظرفیت ها به سرمایه گذاران و تجار داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۹۱۱۳۶۲۹
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

علی اصغر شهبازی مسئول بسیج مهندسین صنعتی کشور در نشست خبری دومین جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم ترویج تفکر ناب بسیج در حوزه صنعت کشور بیان کرد: متاسفانه در حوزههای صنعتی با کارهای جهادی فاصله گرفتیم.

وی ادامه داد: امروز صنعت کشور به کارهای جهادی و انقلابی نیاز دارد و اگر بتوانیم این روحیه را الگوسازی و ترویج کنیم قطعا تحرکات اساسی در این عرصه اتفاق خواهد افتاد.

شهبازی افزود: بسیج مهندسین صنعتی به عنوان یک سرمایه اجتماعی تسهیل گر در نظام سلامت کشور عمل می کند.

مسئول بسیج مهندسین صنعتی کشور با بیان بخش هایی از دومین جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت گفت: در بخش حرفه ای و مهندسان سرآمد برای جایگزینی کالاهای وارداتی با تولیدات داخلی تلاش های بسیاری شده که به نمایش خواهیم گذاشت.

وی افزود: از سوی دیگر به دنبال کادر سازی برای صنعت آینده کشور از طریق دانش آموزان مستعد هستیم.

شهبازی ادامه داد: در بخش حرفه ای نمایشگاه 280 طرح نمایشگاهی که از 5 وزارتخانه به ما معرفی شدند انتخاب کردیم و در نمایشگاه بین المللی از آنها رونمایی می کنیم.

مسئول بسیج مهندسین صنعتی کشور اضافه کرد: ظرفیت های تجاری و صنعتی بسیاری در کشور وجود دارد و برگزاری جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت فرصت مناسبی برای معرفی این ظرفیت ها به سرمایه گذاران و تجار داخلی و خارجی است.

وی افزود: در یک نمونه از این طرح ها بسیج مهندسین کشور توانسته است یک دستگاه کمباین را مهندسی معکوس کند و 50 میلیون تومان ارزان تر از نمونه خارجی آن تولید نماید و برای جوانان ایرانی اشتغال ایجاد کند. امیدواریم دولت با حمایت از کالای ایرانی جلوی واردات نمونه خارجی این دستگاه را بگیرد.

شهبازی تصریح کرد: سرریز این دستاوردها باید در صنایع مختلف استفاده شود و البته تاکنون مورد غفلت گردیده است.

مسئول بسیج مهندسین صنعتی کشور گفت: کار دیگری که بسیج مهندسین صنعتی کشور انجام داد راه اندازی گروه تجاری جهانی GBG است که به تسهیل خرید تجار داخلی و خارجی کمک می کند و ظرفیت های صادراتی کشور را در حوزه صنعتی دسته بندی می نماید.

وی ادامه داد: در این طرح 20 کشور را هدف قرار دادیم تا بتوانیم توانمندی های تولیدی و صنعتی کشور را به تجار آنها متصل کنیم. در سال گذشته از همین طریق 18 میلیون دلار صادرات انجام شد.

شهبازی تصریح کرد: راه اندازی این طرح به دلیل یک پارچه نبودن اطلاعات مربوط به میزان تولید صنعتی کشور بود که با اجرای این طرح، ساماندهی اطلاعات و به دنبال آن توسعه صادرات را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه یادآور شد: اکثر کشورهای پیشرفته از طریق شبکه های اجتماعی ظرفیت های صنعتی خود را مدیریت می کنند ما در کشور 6 هزار قلم کالا وارد می کنیم که از این تعداد بیش از 70 درصد ظرفیت و توان تولید در کشور وجود دارد. تا علاوه بر جلوگیری از واردات بی رویه به ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی در اقتصاد ایران کمک کند.

مسئول بسیج مهندسین صنعتی کشور با اشاره به نشست های مختلف در دومین جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت افزود: در یک نشست 700 مهندس بسیجی از صنعت سراسر کشور شرکت می کنند همچنین اولین تشکل مهندسین سرآمد بسیجی خواهر حوزه فناوری و صنعت تشکیل خواهد شد.

شهبازی با اشاره به رونمایی از 3 طرح اعطلای بسیجی با رویکرد اثربخشی در برنامه ها تصریح کرد: در طرح صنعت یار تلاش می کنیم به احداث صنایع کوچک و نوپا کمک نماییم به همین منظور به دنبال پایش و عارضه یابی 31 هزار واحد صنعتی در قالب 125 گروه جهادی در یک زمان بندی 2 ساله هستیم.

 

مسئول بسیج مهندسین صنعتی کشور افزود: در طرح جهاد روشنایی به دنبال راه اندازی 100 هزار نیروگاه خورشیدی خانگی 5 تا 100 کیلووات هستیم که آن هم در یک زمان بندی 2 ساله انجام می شود.

شهبازی گفت: احداث نیروگاههای خورشیدی برای هر خانوار 30 میلیون تومان هزینه دارد که برای تامین آن تسهیلات 10 درصدی از محل صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات 4 درصدی از طریق سازمان بسیج مستضعفین پیش بینی شده است. در زمان پرداخت اقساط وام یک خانوار که صاحب یک نیروگاه خورشیدی است بین 200 تا 300 هزار تومان و بعد از تسفیه وام تا مدت 20 سال بین 700 تا 800 هزار تومان درآمد خواهد داشت.

مسئول بسیج مهندسین صنعتی کشور افزود: در کشور آلمان که رتبه اول صنعتی جهان را به خود اختصاص داده است 40 تا 60 درصد برق از طریق انرژی های تولید خورشید و خرید تضمینی دولت تامین می شود.

وی گفت: براساس یک مصوبه در کمیسیون تلفیق مجلس قرار است 100 هزار نیروگاه خورشیدی خانگی 5 کیلوواتی توسط بسیج احداث شود که اگر در صحن مجلس نیز مصوب گردد طی دو سال آینده عملیاتی خواهد شد.

شهبازی تصریح کرد: همچنین برای رسیدن به دانش سلول های خورشیدی در کمتر از 2 سال ظرفیت های مورد نیاز را شناسایی کردیم.

مسئول بسیج مهندسین صنعتی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی حل مشکلات مالی واحدهای صنعتی کوچک گفت: 5 هزار واحد صنعتی را پایش کردیم و در یک گزارش مفصل به این نتیجه رسیدیم که کمبود نقدینگی و مشکلات مالی در واحدهای صنعتی جایگاه پنجم را به خود اختصاص می دهد. که البته همان مشکلات مالی هم می تواند با مدیریت و کاهش هزینه ها تسهیل گردد.

 

گفتنی است افتتاحیه دومین جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت با حضور وزرای نیرو، صمت، دفاع، ارتباطات و روسای سازمان انرژی اتمی و بسیج مستضعفین صبح شنبه چهارم اسفند ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار