مقام معظم رهبری همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی بیانیه ای ابلاغ فرمودند که بعنوان نقشه راه فعالیت های آتی محسوب می گردد. در این گفتگو به تحلیل بخشی از این بیانیه پرداخته می شود تا برخی از زوایای پنهان این بیانیه برای افکار عمومی آشکار گردد.
کد خبر: ۹۱۱۳۳۵۹
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  امروز در گفتگو با دکتر سمیرا دهقانی رییس واحد دانشگاه آزاد اسلامی قروه به بررسی زوایایی از بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب پرداختیم که دعوت می شود خواننده ان باشید .

• به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدت بیمناک است ناکام سازید.


دهقانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اسرائیل برای ناکام ماندن استراتژی سقوط خود در 25 سال آینده، چند سالی است بصورت زیرپوستی به سمت خلع سلاح علمی نسل ها با تمام توان از طریق عوامل نفوذی خود ورود نموده است، گفت: اسرائیل برای خلع سلاح علمی کشور تا جایی که در 25 سال آینده اراده ای برای مقابله نداشته باشد بالاجبار به سمت دبستان ها باید تمرکز می کرد تا در آن زمان که دانش آموز دبستانی امروز، اموری از کشور به دست خواهد گرفت توان و اراده ای برای مقابله با او نداشته باشد.

وی ادامه داد: هجمه به حسین فهمیده ها و دهقان فداکارها خود گویای آشکاری است که سیاست های خطرناک دشمن برای جلوگیری ازتربیت علمی و اخلاقی نسل ها چقدر نافذ است.

به گفته وی آموزش و پرورش نهادی است که پرورش دهنده آینده سازان یک کشور است و بنابراین در مورد تغییر و تحولات در آموزش و پرورش باید کاملا هوشیار، نهادهای تخصصی و نظارتی ورود نمایند تا تغییرات به سمت انحراف و نقشه دشمن پیش نرود.

دهقانی بیان داشت: در موضوع دانشگاه ها نیز با تمرکز جامعه برمدرک گرایی تا حدودی انتظارات علمی به حاشیه کشیده شده است. به نظر می رسد دانشگاه ها علی الخصوص در استان های محروم باید با تمرکز برسنجش و عدالت آموزشی به سمت رشد و توسعه واقعی علم قدم بردارند و در اعطای مدارک تحصیلی بسیار قانونمندتر حرکت نمایند.

رییس دانشگاه آزاد قروه خاطر نشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری از جهاد علمی صحبت می نمایند به آن معناست که نظارت های ویژه بر بسترهای آموزشی باید آنچنان ایجاد گردد که سمت و سوی حرکت علمی اصلاح گردد و وظیفه متولیان امر در آموزش و پرورش و دانشگاه ها بسیار سنگین است چرا که گام دوم انقلاب به مراتب سخت تر از گام اول است و بدون علم و پژوهش، ظرفیت های این انقلاب برای توسعه پایدار ایجاد نخواهد شد.

وی تصریح کرد: جهاد علمی در کنار ذخایر عظیم خدادادی کشور می تواند یک حکومت اسلامی ایجاد نماید که تاریخ تاکنون شاهد آن نبوده است و به همین خاطر دشمن بسیارهراسان است.

• حکومتها باید اجازه ندهند که جهنمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنمی کنند

دهقانی در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت: با تجزیه و تحلیل فعالیت های دولت های مختلفی که در این انقلاب عهده دار مسئولیت بوده اند می توان نتیجه گرفت که اکثر این دولت ها در بخش صلاحیت اخلاقی و تخصصی کارگزاران، شایسته عمل نکرده اند و چنین رویه ای برای گام دوم انقلاب دیگر شایسته نیست چرا که انقلاب با طی کردن چهل سالگی خود باید بلوغ مدیریتی خود را فراهم کرده باشد و نباید در حکومت ها افرادی گمارده شوند که کمر به فاسد کردن جامعه بسته باشند و امروز متاسفانه نمونه های بسیاری دیده می شود و با وقاحت در برابر چشم ملت به دروغ و خیانت مشغول هستند.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب دیگر نباید تنها این ملت نگهبان انقلاب باشند و برخی دولت ها به دنبال ساقط کردن یا ناکارآمدی انقلاب باشند.

دهقانی افزود: در گام دوم انقلاب، مشروعیت عملکردی و اخلاقی کارگزاران بسیار مهم است اما این حاصل نمی شود مگر با هوشیاری ملت، چرا که حاصل انتخاب احساسی و تبلیغی چیزی جز کوچک شدن سفره ملت نیست و متاسفانه کسانی که خود قبلا داعیه اصلاح امورات داشتند امروز در مقابل چشم ملت و تاریخ، تنها راه رهایی ملت از مشکلات کنونی را نوکری و باج دهی به غرب می پندارند و حقارت و ناتوانی خود را نتیجه عدم سازش ملت با اجنبی می دانند.

به گفته وی یک حکومت خودباخته می تواند جامعه را به سمت گرداب مشکلات ببرد و چنین جامعه ای طبیعتا به تدریج به سمت سقوط اخلاقی رهسپار خواهد شد.

دهقانی یادآور شد: اگر امروز یک مشاورعالی در مقابل شهادت فرزندان غیور انقلاب اسلامی می گوید ما در دام چرخه باطل انتقام نباید بیفتیم! به خاطر همین عدم گزینش اصلح در یک حکومت است که در گام دوم انقلاب چنین متولیانی در درون یک حکومت دیگر قابل تحمل نیستند.

وی ادامه داد: چنین افرادی را در گام دوم انقلاب باید در پادگان های مرزی محصور نمود تا آن موقع شاید بتوانند درک نمایند که آیا همچنان نباید در چرخه باطل انتقام افتاد یا نه؟

رییس دانشگاه آزاد قروه بیان داشت: در گام دوم انقلاب باید فرزندان مسئولین در کنار فرزندان ملت به پاسداری از مرزهای فیزیکی کشور مشغول باشند تا آنگاه در مقابل تکریم به ایثار مرزبانان آن چنان که شایسته است مسئولین عمل نمایند!



• عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است
دکتر دهقانی در ادامه گفتوی خود با طرح این سوال که چطور می شود کشوری که یک درصد جمعیت جهان را دارا باشد و هفت درصد ذخایرجهان را در دست داشته باشد امروز برای رهایی از مشکلات معیشتی باید به سمت نوکری اجنبی تشویق شود؟، عنوان کرد: اگر ایران اسلامی جزو کشورهای برتر در زمینه استفاده نکردن از ظرفیت های خود است، عامل آن روشنفکرنماهایی است که برموج سواری سیاسی و جناحی عادت کرده اند تا در جایگاهی قرار بگیرند که برای ملت تصمیم بگیرند و نتیجه همین می شود که امروز ملت با تمام وجود مشکلات را لمس می کنند و آفتابی از فقر بر سفره خانوارها نمایان شده است.

وی ادامه داد: اگر ناکارآمدی نباشد آیا وضعیت اقتصادی امروز آن خواهد بود که تنها به تصویب اف ای تی اف مدعیان گره گشایی کنند؟ آیا اصلاح امور، همین التماس و گردن کجی به سمت اجنبی است؟

مسئول دانشگاه آزاد اسلامی قروه افزود: در گام دوم انقلاب چنین وضعیتی دیگر تحمل نمی شود و لازمه ادامه انقلاب در گام دوم، یک انقلاب اقتصادی نوین است.

به گفته وی امروز عده ای کمر بسته اند که انتقام تاریخی از پایداری ملت بگیرند و موج جدید گرانی مخصوصا در ایام نوروز راه خواهند انداخت تا ملت به سمت سازش ننگین دیگری سوق داده شوند اما غافل از اینکه درگام دوم انقلاب این فتنه ها دیگر تحمل نخواهد شد و وظیفه سپاه پاسداران برای حفاظت از انقلاب اسلامی در این عرصه بسیار حیاتی است. به نظر نمی رسد برای رفع مشکلات اقتصادی چاره ای در سال1397 اندیشیده شده باشد و تنها به تسلیم کردن ملت، اتاق فکرها فعال شده است.

• عدالت و مبارزه با فساد

دهقانی در ادامه با بیان اینکه مبارزه با فساد اگر به طور واقعی انجام می پذیرفت امروز شکاف های عظیم بین ظرفیت ها و واقعیات جامعه وجود نداشت، گفت: یکی از ارکان مهم مبارزه با فساد، قوه قضاییه است که رهبرانقلاب همزمان با ابلاغ گام دوم انقلاب، خود پیشگام حرکت شده اند و به حول و قوه خداوند فردی قاطع و شجاع برای هدایت مبارزه با فساد بر قوه قضاییه خواهند گمارد، چرا که بدون مبارزه قاطع با فساد نمی شود ظرفیت ها را هدایت کرد.

وی افزود: نظارت مردمی بر عملکردها، نیز در این حوزه بسیار حیاتی است و در مبارزه با فساد، حکومت بدون مردم و مردم بدون حکومت توفیق نخواهند یافت.

رییس دانشگاه آزاد قروه ادامه داد: بنابراین در این عرصه باید سازوکارهای خلاقانه برای هماهنگی حکومت و مردم در عرصه مبارزه با فساد ایجاد نمود.

به گفته وی اجرای واقعی مجازات اسلامی می تواند جرات فساد در کشور را از بین ببرد.

وی با طرح یک سوال گفت: اگر دست دزدان بیت المال بریده می شد آیا امروز برخی از متولیان بدون دست، دیگر می توانستند با وقاحت و فخرفروشی نسخه سعادت و خوشبختی برای ملت تجویز کنند؟

دهقانی ادامه داد: در بخش های نظارتی دیگر نیز متاسفانه خلاء های زیادی به چشم می خورد و به نظر می رسد باید ساختارجدید نظارتی در بدنه اجرایی کشور ایجاد گردد.

وی افزود: توجه ویژه به میدان آوردن تکنولوژی های روز برای نظارت یک الزام است چرا که بخش عظیمی از تخلفات را می شود با ورود تکنولوِژی رصد نمود.

دهقانی با تاکید بر اینکه مطالبه رهبری در این بخش قطعا اهتمام کامل به رویه های گذشته نیست، خاطر نشان کرد: در جایی که قوانین مشکل دارند باید اصلاح گردند و در جایی که متولیان قوانین را به درستی اجرا نمی کنند، باید شهامت و جرات برکناری آنها را داشت.

وی ادامه داد: درگام دوم انقلاب دیگر سازش با مفسدان متصور نباید بود چرا که امروز استحکام لازم در برخورد با فساد در ساختار انقلاب به وجود آمده است.

دهقانی اظهار داشت: چرا نباید مسئولینی که ملت به تدبیر آن‌ها اعتماد کرده است به خاطر ایجاد خسارات عظیم به ملت و ظرفیت‌های کشور محاکمه نگردند؟

به گفته دهقانی وقتی مسئولین در برابر خسارات تصمیمات خود، قانون را نگهبان خود ببینند دیگر شاهد به سخره گرفتن آرمان‌های انقلاب و انتظارات به‌ حق ملت نخواهیم بود.

دهقانی بیان داشت: مسئولین مملکت در گام دوم انقلاب دیگر باید مسئولیت عواقب تصمیمات خود را بپذیرند، اگر خواهان خشکاندن فساد سیستمی در حکومت باشیم.

• استقلال و آزادی ایران را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه نمی‌توان در خطر قرار داد. همه مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی موظف به حراست از آن با همه‌ی وجودند.

وی در ادامه به وظیفه دولت در حراست از استقلال و آزادی ایران اسلامی اشاره نمود و گفت: با نگاهی به هزینه‌های امنیتی و نظامی کشورهای مختلف می‌توان به‌ سادگی دریافت که ایران اسلامی با داشتن شرایط تهدید آمیزبسیار پشت مرزهای خود، همواره یکی از کمترین بودجه‌های نظامی دنیا را داراست اما باکمال تأسف همین بودجه محدود را شریان‌های خودفروخته، نامشروع می‌دانند.

دهقانی افزود: استقلال و آزادی یک ملت را چطور می‌توان تضمین کرد جز اینکه قدرتی برای حراست از تمامیت ارضی کشور حضورداشته باشد.

به گفته وی داعش محصول نبود قدرت نگه‌دارنده در کشورهای عربی بود و گمراهی واقعی آن است که قدرت امنیتی و نظامی را برای خوشایند یا ترحم استکبار به حاشیه بکشانیم.

رییس دانشگاه آزاد قروه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به‌صراحت در این بیانه به حفظ و حراست بسترهای استقلال و آزادی تأکید دارند و لازمه حرکت انقلاب، داشتن استقلال و آزادی است.

وی گفت: امروز کسانی با توجیه‌ های ساده لوحانه آزادی را در عدم مجازات خائنین و هنجارشکنان می‌دانند و خودفروختگان گذشته را به‌عنوان هدایتگر فعالیت‌های حزبی و جناحی خود می‌پندارند آیا دیگر می‌شود به آنان اعتماد کرد؟

دهقانی ادامه داد: درحرکت دوم انقلاب دیگر جای جلاد و شهید را نباید عوض کرد و اجرای احکام اسلامی را به دلایل و بهانه‌های وقیحانه نباید به تأخیر انداخت.

به گفته وی امروز اگر ناکارایی‌های مدیریتی را پشت ننگنامه‌های بین‌المللی پنهان می‌نمایند، هدف در تیررس قراردادن استقلال و آزادی انقلاب است.

• امروز ملت ایران علاوه بر آمریکای جنایتکار، تعدادی از دولت‌های اروپائی را نیز خدعه گر و غیرقابل اعتماد می‌داند.

وی در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر اینکه امروز ملت ایران علاوه بر آمریکای جنایتکار، تعدادی از دولت‌های اروپائی را نیز خدعه گر و غیرقابل اعتماد می‌داند، گفت: ساده لوحانه است که تصور شود اروپا منافع عظیم خود در قبال تعامل با آمریکا را فدای ارتباط با ایران می‌نماید و این تفکر ساده لوحانه منشاء بسیاری از مشکلات کنونی است.

وی ادامه داد: آمریکا امروز در کانال اروپا حضور یافته است و این خیمه‌شب‌بازی‌ها برای نمایش عصبانیت آمریکا از اروپا فقط برای ایجاد کانال‌های فریب علیه ملت ایران راه‌اندازی می‌شود.

دهقانی تصریح کرد: امروز امنیت بعضی از کشورهای اروپایی به‌واسطه تعامل بی‌چون و چرا با آمریکاست پس چطور می‌توانند علیه آمریکا شمشیر بکشند؟

به گفته وی تعامل تجاری با کشورهای اسلامی علی‌الخصوص کشورهای اسلامی قربانی استکبار یا رقبای آمریکا می‌تواند ایران را برای همیشه بی‌نیاز از کشورهای کوچک اروپایی نماید و ایجاد این تعامل نیز آن‌چنان سنگین نیست که برای افکار عمومی بیان می‌نمایند و اگر تا امروز ایجاد نشده است به خاطر اینکه اراده‌ها در این مسیرنبوده است!

دهقانی افزود: اگر دولت بی تفنگ چنین سرنوشتی را برای ملت ایران رقم‌ زده است و راه نهایی برای نجات معیشت ملت، نوکری و باج‌دهی‌های پی‌درپی به استکبار است، پس گام دوم انقلاب در ساختارهای این دولت قابل تعریف نیست و اگر گام دوم با همراهی دولت تفنگدار باشد، آنگاه تفاوت‌ها آشکار خواهد شد و ملت معجزه‌های این انقلاب را لمس خواهند کرد.

وی افزود: در عملیاتی نمودن گام دوم انقلاب باید بخشی از ساختارها تغییر نماید و قوانین جدید لحاظ گردد و دستور رهبری به مجلس برای اصلاح ساختار کشور نیز در راستای همین امر است و بنابراین مجلس در آزمایش تاریخی قرارگرفته است.

به گفته دهقانی چه بخواهیم چه نخواهیم الزاماً انقلاب در گام دوم خود باید متحولانه عمل نماید و در این اجبار به تحول تنها کسانی دفن خواهند شد که بخواهند این گام دوم محقق نگردد. امروز ملت آماده لبیک تاریخی به انقلاب و مجازات مفسدین است، بنابراین توجه ویژه به مشکلات ملت دیگر انتخابی نیست بلکه اجبار است برای جبهه تزویر و افتخار است برای ذخیره‌های واقعی این انقلاب.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات