دقایقی پیش، ‎پروژه افزایش ظرفیت بنزین و بهبود کیفیت نفت گاز و بنزین شرکت پالایش نفت بندرعباس با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۹۱۱۳۰۴۶
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶


به گزارش به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین روز از سفر خود به استان هرمزگان، در پالایشگاه نفت بندرعباس حضور یافت و پروژه افزایش ظرفیت بنزین و بهبود کیفیت نفت گاز و بنزین شرکت پالایش نفت بندرعباس را افتتاح کرد.

این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های صنعت پالایش نفت کشور، با هدف افزایش ظرفیت بنزین تولیدی و ارتقاء بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز در پالایشگاه نفت بندرعباس به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است، هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در تشریح این پروژه چنین بیان کرده است: بهره‌برداری از این پروژه ملی، ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه  بندرعباس به 12 میلیون لیتر در روز بر اساس استاندارد یورو 5 و ظرفیت تولید نفت گاز به 15 میلیون لیتر در روز بر اساس استاندارد یورو 4 رسید.

 با افتتاح این پروژه و بهبود کیفیت بنزین تولیدی، میزان گوگرد آن از حدود  ppm400 به کمتر از ppm 10 کاهش و عدد اکتان آن نیز بر اساس استاندارد تعریف شده ارتقاء یافت و کیفیت نفت گاز تولیدی پالایشگاه نیز با کاهش میزان گوگرد از حدود 10 هزارppm  به کمتر از ppm 50 ، مطابق با استاندارد های جهانی ارتقاء یافت.

افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز تولیدی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، بهبود عملکرد اقتصادی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها و امکانات داخلی، فراهم شدن زمینه اشتغال مولد و مستمر، ارتقاء سطح دانش و تجربه نیروی انسانی، ارتقاء توانمندی شرکت‌های داخلی در عرصه رشد اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور، حرکت به سمت خودکفایی و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری نسبت به توان و تولید داخلی از دستاوردهای اجرای این پروژه است.

برای ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس 60 میلیون نفر -  ساعت کار اجرایی صورت گرفته است، تمامی عملیات اجرایی این پروژه با همکاری کارشناسان، متخصصان، پیمانکاران و مشاوران ایرانی صورت گرفته است.

در این پروژه ملی برای 650 نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد شده است، کار راه‌اندازی این پروژه از سوی کارکنان و متخصصان  متعهد و مسؤولیت‌پذیر پالایشگاه بندرعباس به‌صورت شبانه‌روزی و بدون هیچ‌گونه حادثه اجرا شد.

در این طرح، واحدهای مهمی مانند تبدیل کاتالیستی، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت گاز و تصفیه نفتای سبک و سنگین، تصفیه گاز با آمین، تصفیه آب ترش و بازیافت گوگرد راه‌اندازی شده است، همچنین واحدهای جانبی مانند 17 دستگاه مخزن ذخیره فرآورده‌های نفتی، آبشیرین کن، واحد تولید نیتروژن، سه دستگاه مشعل گازهای مازاد، واحد جامدسازی گوگرد، یک دستگاه توربین گازی مولد برق 42 مگاواتی احداث شده است.

در فاز نخست پروژه افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز، واحد جدید بنزین سازی آن شامل سه ﺑﺨﺶ اصلی ﺗﺼﻔﯿﻪ ﻧﻔﺘﺎی ﺳﻨﮕﯿﻦ، اﮐﺘﺎن اﻓﺰا و اﺣﯿﺎء ﮐﺎﺗﺎﻟﯿﺴﺖ و همچنین بخش ﺗﺼﻔﯿﻪ هیدروژنی ﻧﻔﺘﺎی سبک واحد ایزومریزاسیون با حضور رئیس جمهور در اسفند سال 96 به بهره‌برداری رسید.

 سال گذشته با بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه، روزانه چهار میلیون لیتر بنزین به ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس افزوده شده است، ظرفیت کلی تولید بنزین در این پالایشگاه به 12 میلیون لیتر در روز رسید.

ارسال نظرات